BMW K1200R Sport
Plus Automatisch deactiverende richtingaanwijzers Uitklapbare bagagehaken Uitgebreid accessoirescala Oliepeil makkelijk controleerbaar Bandenspanningcontrole op dashboard Goed bereikbare accu Valblokken standaard Uitgebreide boordcomputer Verhoudingsgewijs ruime stuuruitslag Min Slecht zicht in spiegels Stalen remleidingen beperken zicht op het dashboard Kuipruit niet verstelbaar Omslachtig verstellen van koplamp Koppelingshendel te ver van handvat verwijderd Opbergvak ontbreekt Standaard boordgereedschap nogal armoedig [Text bei MotoPlus metingen] BMW K1200R SPORT MOTOPLUS METINGEN Prestaties Topsnelheid km/uur* 264 Acceleratie 0 – 100 km/uur 3,2 s 0 – 140 km/uur 4,6 s 0 – 200 km/uur 8,7 s Doortrekken 60 – 100 km/uur s 3,4 s 100 – 140 km/uur s 3,2 s 140 – 180 km/uur s 3,7 s Snelheidsmeterafwijking Aanwijzing 50/100 km/uur 48/97 km/uur Toerentellerafwijking Aanduiding rode gebied 11.000 tpm Effectief 10.800 tpm Verbruik tijdens de test Bij 130 km/uur 1 : 15,4 Secundaire weg 1 : 17,2 Theoretische actieradius 328 km Soort benzine Superplus Maten en gewichten LxBxH 2210 x 840 x 1200 mm Zithoogte 830 mm Stuurhoogte 970 mm Gewicht volgetankt 246 kg Max. belading 204 kg Aslastverdeling 50/50 % Dnamiek¹ Remweging Remweg 100 km/uur 37,0 m Gemiddelde vertraging 10,4 m/s² Opmerkingen: extreem goede gemiddelde vertraging, en dat is onder andere te danken aan het goede ABS met fijne regelintervallen. Een hinderlijke duikbeweging is niet voelbaar. Dankzij de lange wielbasis is de remstabiliteit voortreffelijk. Ondanks de enorme vertraging blijft het achterwiel contact houden met de weg. Handling parcours I (snelle slalom) Rondetijd 20,3 sec. Max. snelheid bij meetpunt 101,4 km/uur Opmerkingen: de K1200R Sport verlangt bij het insturen een ferme hand. Bij het snel omgooien veert de machine voor ver in, wat voornamelijk te wijten is aan de weke afstelling van het Duolever-systeem. Dat verstoort ook de stuurprecisie en stabiliteit. Bij het nauwe keerpunt moet de Sport met veel kracht op de ideale lijn gedwongen worden. Handling parcours II (langzame slalom) Rondetijd 29,9 sec Max. snelheid bij meetpunt 52,7 km/uur Opmerkingen: dankzij een goede stabiliteit in bochten in combinatie met een behoorlijke dosis grondspeling, behaalt de K1200 in bochten respectabele snelheden. Toch gooit ook hier bij het omgooien van de machine de te comfortabel afgestelde voorpartij roet in het eten. Zelfs als we de tests in de sport-modus van het elektronische veersysteem (ESA) rijden. Vermogensgrafiek² Vermogen in kW/pk Motortoerental x 1000 tpm Koppel in Nm BMW K1200R Sport 119,0 kW (162 pk) bij 9900 tpm 127 Nm bij 8400 tpm BMW K1200R 111,2 kW (151 pk) bij 10.000 tpm 119 Nm bij 8300 tpm Meer vermogen door een aangepaste mapping? De Sport (blauw) perst er elf pk meer uit dan de standaard R (rood). De kleine inzinking rond 6000 tpm is er nog wel, maar is in de praktijk nauwelijks merkbaar. De spatiëring van de versnellingen is goed en de versnellingen sluiten feilloos op elkaar aan. In vergelijking met andere modellen is de eerste versnelling wat langer geworden, terwijl de twee, drie en vier iets zijn ingekort. Versnellingsbakdiagram Snelheid in km/uur Motortoerental x 1000 tpm Koppel in Nm Max. toerental Vertragingsdiagram Vertraging in m/s² Tijd De gemiddelde vertraging van 10,4 m/s² komt overeen met een remweg van 37,0 m vanaf 100 km/uur Als uit een boekje: de gemiddelde vertraging bivakkeert vanaf begin tot eind, met waarden die schommelen rond de 10 m/s², op een hoog niveau. De fijne regelintervallen van het ABS luiden een nieuw ABS-tijdperk in. TECHNISCHE GEGEVENS MOTOR watergekoelde viercilinder viertakt lijnmotor, twee balansassen, twee bovenliggende tandriem/ketting aangedreven nokkenassen, vier kleppen per cilinder, klepbediening via gevorkte slepers, dry-sump smering, benzine-injectie Ø 46 mm, geregelde katalysator, 580 watt dynamo, accu 12V/14 Ah, hydraulisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, cardan. Boring x slag 79,0 x 59,0 mm Cilinderinhoud 1157cc Compressie 13,0:1 Max. vermogen 120,0 kW (163 pk) bij 10.250 tpm Max. koppel 127 Nm bij 8250 tpm RIJWIELGEDEELTE aluminium brugframe, dubbele aluminium draagarmen (Duolever-systeem), indien ESA uitgaande demping instelbaar, stuurdemper, enkelzijdige aluminium swingarm met Paralever- en hevelsysteem, instelbare veervoorspanning en uitgaande demping, indien ESA veervoorspanning en in- en uitgaande demping instelbaar, dubbele schijfrem voor Ø 320 mm, vierzuiger remklauwen, schijfrem achter Ø 265 mm, dubbelzuiger remklauw. Aluminium gietwielen 3.50 x 17; 6.00 x 17 Bandenmaat 120/70 ZR17; 190/50 ZR17 Banden in de test Pirelli Diablo “E” MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1580 mm, balhoofdhoek 61,0º, naloop 101 mm, veerweg v/a 115/135 mm, max. toelaatbaar totaalgewicht 450 kg, tankinhoud 19,0 liter. SERVICE GEGEVENS Garantie 2 jaar Service-intervallen elke 10.000 km Olie- en filterwissel elke 10.000 km / 4,5 liter Motorolie SAE 15W40 Stationair toerental 1150 +/- 50 tpm Bandenspanning v/a solo 2,5/2,9 Bandenspanning v/a duo 2,9/2,9 Kleuren blauw en zilver Prijs NL € 16.000,- / B € 14.400,- Prijs met ABS NL € 17.265,- / B € 15.565,- Prijs met ESA NL € 16.795,- / B € 15.135,- INFO BMW Nederland BV, tel. 070-413 32 22, www.bmw.nl INFO BELGIË BMW Belux, tel. +32 (0)389-09 711, info www.bmw-motorrad.be [Text bei MotoPlus Beoordeling] [Text bei Aandrijving] Voor wat betreft ‘aandrijving’ valt er weinig te klagen. Als het blok hogere toerentallen draait, komen er wat trillingen vrij, maar verder loopt het 1200 cc blok mooi gecultiveerd. Door de cardan-aandrijving heb je iets meer last van lastwisselreacties dan op ketting aangedreven machines. En valt er verder nog wat te wensen? Jawel: een koppeling die een wat minder ferme hand vereist en een soepelere versnellingsbak. [Text bei Rijwielgedeelte] Kwestie van gewenning: het stuurgedrag is wat afstandelijk, wat voornamelijk te wijten is aan de stijve Duolever-constructie. De feedback wordt er nadelig door beïnvloedt. Dankzij de verder prima afstelling van het rijwielgedeelte, zeker in combinatie met de tegen meerprijs verkrijgbare ESA-vering, is de stabiliteit in bochten ongekend goed. En ook erg goed: het meenemen van een passagier op de smalle buddyseat heeft nauwelijks invloed op de rijeigenschappen. [Text bei Praktijk] Te kleine bagagehaken en slecht zicht in de spiegels. Kleinigheden die makkelijk te verbeteren zijn en die zeker een positieve invloed op het dagelijks gebruik hebben. Bij bochten naar rechts verlicht het dimlicht de route onvoldoende en ook de plaats van de duo-voetsteunen is niet optimaal, deze zouden dieper en verder naar achter geplaatst mogen worden. Bijzonder aangenaam zijn de maximale belading van 204 kg, de geringe zithoogte en het uitermate aangename zitcomfort van de rijder. [Text bei Veiligheid] Het ABS doet zijn werk fantastisch, zelf ongeoefende bestuurders halen zonder probleem maximale vertragingswaarden. Dankzij de stuurdemper wordt de neiging tot stuurslaan tot een minimum beperkt, maar toch trekt het stuur wel als je stevig over oneffenheden in het wegdek rijdt. [Text bei Kosten] Inspectie-intervallen van 10.000 km leveren de K1200R Sport veel punten op. Die kan hij goed gebruiken, want met name de bandenkosten lopen hoog op. En dat heeft zo zijn weerslag op de onderhoudskosten. [Text bei Prijs-kwaliteit-verhouding] Het is geen publiek geheim dat het rijden van een BMW geen goedkope hobby is. Dat geldt ook voor de K1200R Sport, die dankzij het hoge puntentotaal toch nog een respectabel eindcijfer in de wacht sleept.