BMW Concept R18
Cilinderinhoud, cilinderinhoud, cilinderinhoud. Natuurlijk luchtgekoeld. Natuurlijk een boxer. Met de Concept R18 laat BMW zien hoe het vanaf 2020 de cruiser-markt wil veroveren.
“Een analoog statement in een digitale tijd!” Zo vat BMW’s designchef Edgar Heinrich de jongste spruit van het Duitse merk samen, die onlangs als studiemodel ‘Concept R18’ officieel werd gepresenteerd tijdens het gerenommeerde classic-evenement ‘Concorso d’Eleganza’ aan het Italiaanse Comomeer. Ook de twee 900 cc metende boxerkoppen, die links en rechts uit het enorme, glasparel-gestraalde motorblok steken, zijn al een statement op zich. BMW heeft voor dit project heel bewust voor een boxer-blok gekozen om binnenkort een entree mee in het cruiser-segment te maken. Wereldwijd, zoals ze bij de Duitsers zelf zeggen.
Eigenlijk moeten we rentree zeggen, want BMW probeerde het eind jaren negentig van de vorige eeuw al eens met de R1200C. Die maakte meteen zijn filmdebuut in een James Bond-film met 007-vertolker Pierce Brosnan in het zadel. Maar het gastoptreden in het Harley-spectrum liet de meeste mensen echter koud. Niet zo gek, want de C, die nog gezelschap kreeg van de R1200CL en de Montauk, was toch een wat bloedeloze interpretatie van het thema cruiser. In 2004 maakte BMW dan ook een einde aan het cruiser-uitstapje. Maar vijftien jaar later waagt BMW dus een nieuwe poging.
De vraag met welke filmster de 1800-lijn kan doorstarten, liet BMW Motorrad-directeur Markus Schramm in een persoonlijk gesprek onbeantwoord. Maar misschien heeft dit concept ook wel helemaal geen Hollywood-ster nodig om de wind onder de zeilen te krijgen. Want anders dan de destijds modulair gebouwde R1200C is de R18 een volledig op zichzelf staand model. Centraal element in het plaatje is de in de beste BMW-tradities lucht/oliegekoelde boxermotor, een nieuwe en speciaal voor de nieuwe cruiser-lijn ontwikkelde krachtbron. De investering die BMW hier voor heeft gedaan is, zo benadrukt ook Schramm, fors geweest. De verwachtingen om ook in het cruiser-segment succesvol te worden, zijn dus hooggespannen bij het merk waar bijna alles om de GS draait. Het gepresenteerde studiemodel moet het publiek in ieder geval alvast lekker maken, en al in een vroeg stadium de aandacht op het uiteindelijke productiemodel, dat vermoedelijk op de Intermot van 2020 gepresenteerd gaat worden, vestigen.
Over de technische specificaties van het blok laten ze bij BMW vooralsnog niet echt wat los. Twee of vier kleppen – vraagteken. Shift-Cam variabele kleptiming? Bij deze kingsize-cilinderinhoud niet echt noodzakelijk. Duidelijk is in ieder geval wel dat de op studiemodel gebruikte Solex-carburateurs een designgrapje zijn. Daarmee ga je de aanstaande Euro5-horde echt niet halen. Hetzelfde geldt uiteraard voor de open ‘fishtail’-uitlaten. Ook de verchroomde, open draaiende cardanas zal wegens ‘safety first’ als ook ‘allday usability’ waarschijnlijk niet realiseren zijn. Desondanks is het smakelijke geheel van de Concept R18 wel degelijk als een statement op te vatten en wel: zichtbare techniek! De benadrukt ook Bart Janssen Groesbeek, die in het designteam van Heinrich grotendeels verantwoordelijk was voor de vormgeving van het studiemodel: “De grootste uitdaging bij het maken van een motorfiets is om zonder afdekkappen alles zichtbaar te maken. Ieder onderdeel heeft een functionele taak. Aan zo’n eerlijke aanpak durven zich er niet veel te wagen.”
Eerlijk is misschien ook wel de beste omschrijving van de aandrijving van dit concept. In het verleden werd er – ook door ons – veel gespeculeerd hoe BMW zich het best op de onderbelichte, maar tegelijkertijd belangrijke Amerikaanse markt kon begeven. De huidige Bagger-lijn met de K1600-zescilindermotor is ook voor de ‘Easy Rider’ van tegenwoordig veel te hightech. En precies daarom was er voor design-chef Heinrich maar één consequente weg om te bewandelen: “Of we doen het met een boxer, of we doen het helemaal niet!”