+ Plus

BIHR Pimp my Ride (slot) – Yamaha XJR1300

Het heeft even geduurd voor we de laatste motorfiets van onze ‘Bihr Pimp My Ride’-actie konden presenteren, maar het resultaat mag er dan ook zijn! Deze door Perfect Dream Bikes uit Assen grondig onder handen genomen Yamaha XJR1300 oogt namelijk als om door een ringetje te halen. Het (gewrapte) ‘speedblock’-design is natuurlijk heel erg Yamaha en is in de totale uitstraling van de XJR een passende aanvulling op het no-nonsense Flat-Track-karakter, dat bouwer René Bruinsma de Yamaha mee heeft willen geven.

PERFECT DREAM BIKES, ASSEN
Het verhaal achter deze XJR1300 is bijzonder. De Yamaha kwam uiteraard via onze ‘Bihr Pimp My Ride’-actie bij Perfect Dream Bikes van René Bruinsma in Assen terecht, maar de eigenaar ruilde de XJR halverwege de ombouwfase in voor een andere machine van Bruinsma. Hij wilde niet langer op het eindresultaat wachten en wilde gewoon rijden. Dat kan uiteraard, maar de Yamaha was al een eind op weg, waarop Bruinsma besloot om het project hoe dan ook af te ronden en het eindresultaat voorlopig aan de handen van zijn dochter toe te vertrouwen. “En die is er als een kind zo blij mee”, vertelt de 53-jarige Bruinsma. “Ze is zelf ook al een handige sleutelaar, net als haar vader. Dat zit blijkbaar in het bloed. Ik heb deze zaak nu 12,5 jaar, maar in feite verbouw ik al 33 jaar motoren.” Binnen bij Perfect Dream Bikes ademt alles ambacht, een bewuste keuze van Bruinsma: “Ik ben zelf in een schuurtje begonnen en dat gevoel wil ik ook op mijn huidige locatie uitdragen. Dat is een bepaalde gemoedelijkheid en gezelligheid, met een open werkplaats als absolute voorwaarde. Ik heb helemaal niets met het kille en steriele van veel ‘moderne’ motorzaken.”
Met al zijn ervaring had Bruinsma toch nog aardig zijn handen vol aan de XJR. “Met name de uitlaatdempers waren een uitdaging, want die zijn eigenlijk voor een Ducati Monster 1200. Maar vanwege de flat-track-look wilde ik per se dubbele dempers, dus ik heb behoorlijk inventief moeten zijn om het pas te krijgen.” Daarnaast heeft Bruinsma ook het subframe ingekort, een accubak onder het zitje gemaakt en de standaard voorvork vervangen door een vork van een Kawasaki ZXR750. Let ook op het ‘speedblock’-design, dit is geen spuitwerk, maar een wrap uit de koker van Mark Loeffen van Motorwrap.com. Mocht je de komende dagen nog op de Motorbeurs Utrecht zijn, deze Yamaha XJR1300 is live te zien op onze MotoPlus-stand.

Lees meer over

Ducati Kawasaki Yamaha XJR1300

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...