Bandentest Dunlop Trailmax Raid
De diversiteit in het ‘hoogpoter’ segment is enorm tegenwoordig, waarbij met name de traditionele allroad met 19 inch voorwiel en de nieuwe lichting adventures met 21 inch uitermate populair zijn. Motorfietsen die avontuur schreeuwen en dat vraagt uiteraard om passend schoeisel. Komt Dunlop met de nieuwe Trailmax Raid aan die vraag tegemoet? Rond het Italiaanse Siena zoeken we naar het antwoord.
De wereld draait door, ook de motorwereld. Was een paar decennia geleden nog de groottoerist à la BMW RT, Yamaha FJR of Honda Pan European de nummer één keuze was voor langere reizen, inmiddels is dat stokje al lang en breed overgenomen door de allroad-fractie. Deze omvat naast de crossovers met 17 inch wielen, met de focus eigenlijk honderd procent op het asfalt, ook de traditionele allroad met 19 inch en adventure met 21 inch voorwiel. Die allroad en adventure openen nieuwe horizonten, omdat de reis theoretisch niet direct stopt aan het eind van de verharde weg. Met hun lange veerwegen en ruime grondspeling kunnen ze immers meer baas dan enkel asfalt of een hard zandpad. En dat potentiële avontuur lonkt klaarblijkelijk, ze gaan als warme broodjes over de toonbank en het aanbod wordt ook steeds diverser. Van een puristische Yamaha Ténéré 700 met 73,4 pk tot een volledig aangeklede Ducati Mulistrada V4 Rally met bijna honderd pk meer en een prijskaartje van dik over de dertig mille, voor elk is er tegenwoordig wel wat avontuurlijk wils.
Een prettig idee natuurlijk dat de wereld naar het achterland open ligt, dat doet het echter wel enkel in combinatie met de juiste banden. Met de Trailmax-lijn heeft Dunlop een breed aanbod aan verschillende on-/offroad smaken, elk type met zijn eigen specifieke capaciteiten. Zo heeft de Trailmax Meridian het zwaartepunt vooral op de weg liggen, terwijl zich aan het andere eind van het spectrum de Trailmax Mission bevindt, die zich met zijn grove profiel prima raad weet met wat extremer terrein. Deze nieuwe Trailmax Raid verschuift het zwaartepunt echter nog een tikkie meer richting het terrein, is nu kortom de meest offroadgerichte band uit de Trailmax-lijn.
Dat betekent meteen ook dat dit rubber de breedste spagaat binnen diezelfde lijn moet maken. Alle offroadcapaciteiten ten spijt, het gros van de kilometers wordt nog altijd op het asfalt afgespoeld. De looks van de band (een zeker niet te onderschatten eigenschap in dit segment) en prestaties op het onverhard mogen dan passend bij het allroadconcept zijn, uiteindelijk draait het toch vooral om de rijeigenschappen op de weg. Onder droge, maar zeker ook natte omstandigheden. Kleine compromissen zal een koper op dit punt best willen doen, maar zeker niet teveel.
Zowel voor- als achterband van zijn opgebouwd uit twee karkaslagen, met daaroverheen de koordlaag conform de bekende jointless belt-technologie, waarbij het koord (of beter gezegd een bundeling van drie draden) aan één stuk, in zijn geheel in de lengterichting rond de band is gewikkeld. Een techniek die de stabiliteit en feedback ten goede komen. Ook werd een volledig nieuwe compound ontwikkeld, voor de vaak conflicterende belangen tussen gebruik op het asfalt en ernaast. Silica, dat het rubber ook op lagere temperaturen soepel houdt en daarmee onder meer een positieve invloed heeft op de grip onder natte omstandigheden, heeft hierin uiteraard een belangrijk aandeel. Het betreft hier zogenaamd ‘highly dispersible silica’, dat beter door de compound verdeeld kan worden. Die meer homogene samenstelling zorgt er vervolgens weer voor dat de compound beter werkt.
En dan is er natuurlijk nog het profiel, dat optisch is ieder geval al de juiste toon zet. Het grove noppenprofiel, geïnspireerd door dat van de D908RR offroad achterband uit huize Dunlop, kenmerkt zich zowel voor als achter door relatief grote blokken centraal op het loopvlak en op de schouders, die onderling zijn verbonden met ‘linking blocks’ ten faveure van de stabiliteit. Het profiel is zo ontworpen dat het zowel rechtuit als onder grotere hellingshoeken en op afwisselende ondergrond veel grip biedt, terwijl de geluidsontwikkeling binnen de perken blijft (bij grof geprofileerde banden niet zelden een vervelende bijkomstigheid) en de band ook een gelijkmatig slijtagebeeld en daarmee samenhangend constante rijeigenschappen gedurende de levensduur kent.
Zoals al licht aangestipt, het is nogal een spagaat die de Trailmax Raid moet maken. Of ‘ie daarin slaagt moet een eerste kennismaking rond het Italiaanse Siena uitmaken. Er is nogal een breed spectrum aan motoren dat aanspraak maakt op de Raid, waarvan een mooie dwarsdoorsnede ter beschikking staat. Eerst maar eens een beetje gematigd beginnen, en wel op een KTM 890 Adventure R.
De testdag bestaat uit twee delen: in de ochtend eerst een uitgebreide testrit over asfalt, de bekende ‘strade bianche’ (letterlijk ‘witte wegen’, ofwel gravelwegen) en een wat extremer offroad uitstapje. In de middag volgt dan nog een excursie met lichtere motoren (Ténéré 700 en Aprilia’s Tuareg 660) door een afgesloten enduro terrein. De 890 staat op een set hagelnieuwe Raids en de eerste kilometers over de deels nog vochtige wegen moeten deze nog een klein beetje warm worden gereden. Om maar met de deur in huis te vallen, echt zinnige uitspraken over de natte grip zijn niet mogelijk, daarvoor was het asfalt simpelweg te droog. Droge kilometers hebben we echter voldoende gemaakt. Op het asfalt presenteert de Raid zich daarbij als een heel voorspelbare band. Hij vraagt uiteraard wel iets meer inzet bij het insturen dan een sport- of sport/toerband, maar rolt wel heel mooi af, blijft netjes op lijn en heeft ook niet heel veel last van een oprichtmoment.
Een heel neutraal sturende en stille band eigenlijk, die niet alleen daarmee vertrouwen schept, maar ook door mate aan grip. Natuurlijk moet je zoals gezegd op het gebied van handling en lichtvoetigheid kleine concessies doen ten opzichte van een 100% wegband, maar met een beetje toewijding kun je er een rijstijl op nahouden, die het beoogde gebruiksgebied van de gemiddelde allroad/adventure ver overstijgt. Zowel op de 890 Adventure R als de aansluitend gereden Triumph Tiger 1200 Rally en Honda CRF1100L Africa Twin (allemaal voorzien van een 21 inch voorwiel trouwens) laat de Raid een soortgelijk beeld zien, waarbij het eigenlijk niet vast te stellen is of de nuanceverschillen nu in de band of motor zitten. Onder de streep zijn de wegeigenschappen op alle drie de motoren gewoon erg overtuigend.
Datzelfde geldt ook voor de offroadcapaciteiten, waarbij Dunlop overigens aanraadt om de bandenspanning te verlagen (voor 0,2 tot 0,4 bar, achter 0,3 tot 0,5 bar). Op de harde gravelwegen heeft de achterband al veel tractie, in wat lossere ondergrond bijt ‘ie zich helemaal goed vast. Zeker zo belangrijk is het vertrouwen dat de voorband biedt, met name bij het insturen. Zelfs op extreem losse ondergrond, uiteraard wel met een bijpassende rijstijl, geen noemenswaardige uitglijders. De band grijpt zich vast in de ondergrond, stuurt daarheen waar je ‘m wilt hebben en rolt doelgericht over grote stenen en geulen. Helemaal prima!
Conclusie
Deze eerste korte kennismaking met de nieuwe Trailmax Raid leert dat de band een uitstekende brug slaat tussen on- en offroad. Op de weg is het een comfortabele, neutraal sturende band die ook een opvallend sportief tempo niet schuwt. In het terrein zal het eerder de motorfiets (gewicht, grondspeling etc.) of zijn berijder zijn die de beperkende factor vormt, dan de band zelf. Naar de levensduur zijn we uiteraard best benieuwd, en het is ook nog een beetje de vraag welke invloed een stijgend kilometrage op de rijeigenschappen heeft. Blijven die over de hele levensduur constant, dan heb je aan de Trailmax Raid een fantastische allrounder, die je op als naast het asfalt bijzonder goed bediend. Zonder twijfel een geslaagde spagaat!