+ Plus

Bandentest Dunlop Sportsmart en Trailmax

In onze laatste sportieve bandentest (MotoPlus 14/2008) eindigde de Dunlop Qualifier RR op een eenzame laatste plek. Puike band voor op het circuit, maar matig op de openbare weg en onder natte omstandigheden. De nieuwe Sportsmart, de opvolger van de Qualifier RR, moet afrekenen met dat beeld en is, als we Dunlop mogen geloven, ‘smart’ op zowel nat als droog. Hoe slim deze rubberen jongens zijn ontdekten we op Dunlops eigen testcircuit Mireval, nabij het Franse Montpellier.Tekst Jeroen Hidding; Foto’s Patrick Gosling, Gigi Soldano Exit Qualifier RR dus en dat betekent dat er met de Sportsmart een nieuwe naam staat tussen de GP Racer D211 en de Qualifier II. Dat verandert echter niets aan het gebruiksgebied van deze nieuweling, want net als de Qualifier RR is de Sportsmart een band voor de sportieve straatrijder die van tijd tot tijd ook wel eens een circuitdagje mee wil pakken. En die rijders, zo leert een consumentenonderzoek van Dunlop, willen uiteraard een band met een optimale droge grip, maar tegelijkertijd ook een band met dezelfde kwaliteiten als het gaat om natte grip. BANDENMATEN SPORTSMARTVoor:120/60ZR17120/70ZR17Achter:160/60ZR17180/55ZR17190/50ZR17190/55ZR17[Kader Dunlop Trailmax TR91 op de laatste pagina onderaan]TRAILMAX TR91NIEUWE AVONTURIERAllroads worden maar al te graag gelinkt aan motoravontuur in de meest pure vorm, maar veel avontuurlijker dan een strak geasfalteerde bergpas wordt het in de praktijk vaak niet voor het gros van deze hoogpoters. Voor wie toch eens die uitdagende zanderige zijweg wil nemen, is er nu de Dunlop Trailmax TR91, waarmee we eveneens kennis maakten. Dat deze Trailmax niet vies is van een (licht) avontuurtje naast de gebaande paden blijkt wel uit het profiel met de opvallende grote blokvormen. Deze blokken moeten niet alleen de profielstijfheid en de duurzaamheid bevorderen, maar garanderen volgens Dunlop eveneens een goede stabiliteit in lengte- en dwarsrichting. Het V-vormige profiel met de kruislingse groeven en verschillende profieldieptes moet een adequate waterafvoer waarborgen en de off-road tractie verbeteren. Interessanter is echter de toepassing van een tweetal voor Dunlop nieuwe technieken in dit segment: Silica Tread Compound technologie en JointLess Belt technologie (JLB) in de voorband. Voordelen van het eerste zijn een langere levensduur, betere natte en droge grip en een verbeterde weerstand tegen onregelmatige slijtage. De JLB-techniek ion de voorband, zoals de Sportsmart die ook heeft, moet in de Trailmax TR91 vooral bijdragen aan de stabiliteit bij hoge snelheden en aan de schokdemping. Met die stabiliteit op hoge snelheid lijkt het tijdens de overwegend snelle rit door het achterland van Montpellier wel goed te zitten. De Yamaha XT660Z Ténéré blijft voorbeeldig rustig en stabiel op het nieuwe Dunlop-rubber, terwijl de TR91’s comfortmatig ook hun steentje bijdragen met een goed schokdempende werking. Alhoewel de Ténéré in de eerste meters een tikje zwaar lijkt te sturen, komen de TR91’s snel op temperatuur en dat geeft al vlot een vertrouwd gevoel. Dat overtuigende gripgevoel maakt dat je het tempo ongemerkt lekker opvoert, waarbij de Dunlops steeds heel mooi licht insturen en de Yamaha opvallend neutraal door het bochtenwerk rolt. Bij de wat forsere hellingshoeken is heel even een licht kiepmoment voelbaar, maar afgaande op ervaringen met andere banden is dat eerder iets dat ik toe zou schrijven aan de Ténéré en niet aan de Dunlops. Wel lijken de TR91’s een klein beetje aan precisie te verliezen als het tempo heel sportief wordt en je tegen het grensbereik aan zit, maar dat zijn dan zeker niet de alledaagse snelheden die je in het zadel van allroad rijdt, waarbij de TR91’s dan weer wel heel precies zijn. De offroad-ervaring bleef helaas beperkt tot een smalle weg met compleet kapot gereden asfalt, maar ook op deze slechte ondergrond met veel losse steentjes bieden de Dunlops voldoende grip en geven ze een behoorlijke portie vertrouwen. Hoe ze zich echt op onverhard gedragen, mogen de TR91’s in een vergelijkende test gaan bewijzen. [KADER IN KADER]BANDENMATEN TRAILMAX TR91Voor:90/90-21100/90-21110/80R19Achter:130/80R17140/80R17150/70R17[beelden bij kader][Donlop_TR91_Launch]Met name de uitstekende stabiliteit is iets dat opvalt aan de Dunlop Trailmax TR91. [Dunlop_TrailmaxTR91]In de nieuwe Trailmax TR91 zit een aantal technieken die Dunlop voor het eerst heeft toegepast in een allroad-band.

Lees meer over

Yamaha

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...
Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

Alpenmasters 2024 – Mid Nakeds

5 september, 2024

Waarom de KTM 990 Duke en Yamaha MT-09 tot de succesnummers van deze twee fabrikanten behoren, wordt niet alleen op ...