Bandentest: conceptvergelijking allroad banden
Als je een dikke allroad hebt, dan moet hij er ook als een avontuurlijke globetrotter uitzien. Dus hier met die ruige noppenbanden! Maar hoe gaat dat als je er met gezwinde spoed mee op straat gaat rijden? In dit derde deel van onze grote bandentest 2015 zoeken we naar de beste mix uit twee werelden, met een assortiment variërend van noppenband tot straatband.
Laten we deze test beginnen met een verjaardag. Dertig jaar heeft de Continental TKC80 inmiddels achter de knobbelige rug. Hij werd weliswaar al gepresenteerd in de herfst van 1984 op de IFMA in Köln, maar begin 1985 werd hij echt leverbaar. Sindsdien heeft hij vele, vele droomreizen van globetroters overal ter wereld meegemaakt. Hoe vaak deze noppenband in die dertig jaar op BMW GS’en en Yamaha XT’s de aardbol is rondgegaan, zullen we nooit precies weten. In elk geval kunnen we onafhankelijk van de uitkomsten van deze test alvast de kurken laten knallen: gefeliciteerd met uw verjaardag, Herr TKC!
Ondertussen heeft ook de custom-scene deze klassieke noppenband ontdekt en vinden we de TKC80 zelfs terug op ettelijke youngtimer-bobbers. En dankzij de inmiddels verkrijgbare 17-inch-maten met 180/55-band zien we in de experimenteerhoek ook gekkigheid met nakeds en superbikes op noppenbanden.
Is het dan zo ver gekomen, dat de ooit zo trotse metgezel van vele duizenden woestijnreizigers, junglekruisers en savannerijders is afgegleden tot een showobject voor op de boulevard en voor de stereotiepe ijssalon? In dit derde deel van onze bandentest willen we dit nou eens precies weten. We zetten de TKC80 tegenover deels aanzienlijk jongere concurrenten en kijken wat hij vandaag de dag waard is.
De centrale vraag voor aan de virtuele stamtafel: is er eigenlijk een ultieme band voor de BMW R1200GS, de populairste motor in het zware allroad-segment? Aangezien de luchtgekoelde versie met de bandenmaten 110/80 R19 en 150/70 R17 in veel grotere aantallen rondrijdt dan het geheel nieuwe vloeistofgekoelde model met zijn brede banden (en ook het merendeel van de concurrerende motoren de genoemde maten heeft), viel de keuze op de laatste generatie van de zogeheten K25-modelreeks. Van een dealer kregen we er eentje uit 2013 ter beschikking, in de ‘Triple Black’-uitmonstering. Nu nog een assortiment geschikte banden.
De in het intro genoemde jarige oldtimer stond als testdeelnemer natuurlijk vast. De TKC80 heeft als geen andere band de loopbaan van de GS-serie begeleid, dus die mag in deze conceptvergelijking niet ontbreken. Voordat we naar de rest van ons assortiment gaan kijken, moeten we voor alle duidelijkheid wel vertellen dat die dertig jaar natuurlijk niet geheel ongemerkt aan de TKC80 voorbij zijn gegaan. Uiterlijk mag er dan veel bij het oude zijn gebleven, maar in al die jaren zijn er behalve veel nieuwe maten onder meer ook nieuwe rubbercompounds verschenen. En al luidt de officiële, trotse slogan van Continental ‘Deutsche Technik seit 1871’, de TKC80 wordt sinds 2005 geproduceerd bij Shin Hung in Zuid-Korea, de fabrikant van Shinko-banden (zie MotoPlus 13/2014).
Welke banden zetten we tegenover deze noppenband? Het is natuurlijk zo klaar als een klontje dat nog slechts een klein deel van de GS-rijders daadwerkelijk door de modder ploetert. De dikke boxer wordt overwegend op straat gereden. Reden waarom inmiddels elke grote bandenfabrikant ook gewone toerbanden in de maten van de R1200GS levert.
Voor deze test viel onze keus in die categorie op de Michelin Pilot Road 4, die er voor allroads in een speciale Trail-versie is. Net als de standaardversie en de GT-uitvoering is het een multi-compoundband. Zowel de voorband als de achterband heeft in het midden een strook harder rubber voor langere levensduur, terwijl op de flanken zachter rubber wordt toegepast voor meer grip in bochten.
Het verschil tussen de Trail en de twee andere versies zit alleen in de gebruikte rubbercompounds. Ook het profiel ziet er hetzelfde uit, van een stoere offroad-look is afgezien. Daarvoor heeft Michelin immers andere banden.
Hiermee hebben we dus de tegenpool van de Conti TKC80 in deze test. Meer straatgericht dan de Pilot Road 4 Trail wordt het niet. Nu het brede gebied daartussen nog vullen.
Af-fabriek worden motoren als de R1200GS voorzien van zogenaamde allroadbanden. Deze zijn hoofdzakelijk op straatgebruik gemaakt, waarbij bredere groeven in het loopvlak en soepelere karkassen nog een beetje terreinvaardigheid moeten geven. Voor die categorie hebben we in deze conceptvergelijking de Dunlop Trailsmart genomineerd, dit jaar nieuw op de markt verschenen. En met behoorlijk succes: in deel 2 van onze bandentest 2015 (MotoPlus nummer 15) presteerde de Trailsmart uitstekend en werd hij in de eindstand alleen nog overtroffen door de eveneens nieuwe Pirelli Scorpion Trail II. Logische vraag: waarom hebben we dan niet meteen de winnaar van die test voor deze conceptvergelijking genomineerd? Dat is simpelweg een kwestie van merkenverdeling. Van het Pirelli-concern, waartoe ook Metzeler behoort, wilden we namelijk per se de Metzeler Karoo 3 in deze test opnemen. Dit duidelijk grover geprofileerde zustermodel van de allroadband Tourance Next geldt onder GS-rijders als een aanrader voor terreingebruik, waarbij hij ook op straat nog goed schijnt te voldoen. De Karoo 3 wordt aangeduid als klassieke 50/50-band voor straat en terrein, theoretisch dus de gulden middenweg. Zou dit misschien de ideale GS-band zijn?
Hiermee zouden we al een goed verdeeld assortiment voor deze conceptvergelijking hebben. De legendarische hardcore-noppenband Conti TKC80, een meer evenwichtig afgestemde straat/terreinband in de vorm van de Metzeler Karoo 3, de Dunlop Trailsmart als typische moderne allroadband en als pure straatband in allroad-trim de Michelin Pilot Road 4 Trail.
Aan de stamtafel wordt echter nog een wildcard in de strijd geworpen. Opa TKC80 wordt bijgestaan door een frisse kleinzoon, want sinds vorig jaar heeft Conti ook een TKC70 in het programma. In tegenstelling tot de als diagonaalband opgebouwde TKC80 is de TKC70 een radiaalband en wordt hij in Duitsland geproduceerd. Qua constructie zit de TKC70 dichter tegen de allroadband van Conti aan, de TrailAttack 2, maar in een paar opzichten zie je de verwantschap met de TKC80. Zo heeft ook de TKC70 de codering M+S, wat hem interessant maakt voor doorrijders in de winter.
Daarbij zit je gelukkig niet vast aan de snelheidslimiet van de TKC80 (snelheidsindex Q = 160 km/uur). De TKC70 heeft een V-index en mag dus tot 240 km/uur gaan. Het profiel (of beter gezegd het groevenpatroon) is weliswaar niet zo grof genopt als bij de TKC80, maar het markante blokkenprofiel geeft hoop dat hij nog enige terreincapaciteiten bezit. Tegelijk is er een multicompoundachtig loopvlak met een slijtvast midden en zachtere, meer grip leverende zijkanten, wat de TKC70 zo goed mogelijk moet laten functioneren op straat.
Reden genoeg om de eerder genoemde merkenverdeling hier eventjes overboord te gooien en met de TKC70 een tweede Conti in de test op te nemen. Daarmee hebben we dus niet alleen een conceptvergelijking, maar ook nog een generatievergelijking. En dat blijkt bij de eindafrekening een goede beslissing geweest, want de TKC70 doet het ook echt goed. Hij kan goed meekomen met de straatafdeling, maar geeft in het terrein toch nog redelijk wat tractie. Straatrijders zullen zich echter vooral heel prettig voelen op de Dunlop Trailsmart; deze meer soepele allroadbanden geven je betere feedback dan de relatief stijve toerbanden als de Michelin Pilot Road 4 Trail. De Metzeler Karoo 3 daarentegen valt eigenlijk tussen wal en schip in. Wie werkelijk offroad wil gaan rijden, die moet gewoon de TKC80 pakken. Als je dan toch voor noppenbanden kiest, doe het dan meteen goed! En dus proosten we aan het eind van deze test nogmaals op de oude klassieker….