Bandentest: 7 sets sporttoerbanden
Ruim een jaar geleden publiceerden we ook al een grote vergelijkingstest tussen zeven populaire sets sporttoer-banden. Twee belangrijke merken in dit segment, Michelin en Bridgestone, hebben inmiddels spiksplinternieuwe banden geïntroduceerd, de Pilot Road2 en de BT021. Om een compromis tussen lange levensduur en goed gripniveau te realiseren zijn deze beiden ook voorzien van twee verschillende rubbersamenstellingen: hart en slijtvast in het midden en zacht en grijpgraag aan de kanten. Zorgt deze truc voor een omwenteling in bandenland?In de bandentest van vorig jaar noemden we al dat de in de racerij gebruikte multicompound-banden waarschijnlijk ook spoedig in het sporttoer-segment gebruikt zouden gaan worden. Op een wegmotor gum je immers bij normaal gebruik eerst het midden van het loopvlak kaal, terwijl op de schouders meestal nog voldoende rubber hebben voor enkele duizenden kilometers. Door het midden dus iets harder te maken en de schouders iets zachter bereik je een ideaal compromis (zie ook het kaderstuk op pagina 69).Michelin en Bridgestone hebben de afgelopen jaren met de Pilot Road en de BT020 (de voorgangers van de Pilot Road2 en de BT021) talloze machines uitgerust en enorme verkoopcijfers behaald. Maar deze banden kwamen op leeftijd en het was dus tijd voor hun opvolgers. Ook al omdat merken als Continental, Metzeler en Pirelli zich steeds nadrukkelijker manifesteerden in dit segment en met hun behoorlijk sportieve rijeigenschappen ook door steeds meer motorrijders werden gekozen.De bandentest leverde andermaal weer flinke discusies op in het testteam. Een bandentest is immers één van de moeilijkste testen in de motorwereld, waarbij naast objectieve metingen ook het subjectieve gevoel een grote rol speelt. Bijvoorbeeld het gevoel over de rij-dynamiek, want de over het algemeen taaie hanteerbaarheid van sporttoer-fietsen zou in deze moderne tijden toch door een wezenlijk makkelijker stuurgedrag moeten kunnen worden vervangen?Verantwoordelijk voor dit stuurgedrag is de vorm van de band, de minder of meer geaccentueerde ronding van het loopvlak dus. Voor een optimale handelbaarheid wil je graag een ‘puntige’ band, maar die heeft dus een klein raakvlak in het midden en is daardoor ook minder slijtvast. En dat wil je juist weer niet: een sporttoerband is alleen maar slijtvast als het raakvlak met het wegdek bij rechtuitrijden ook zo groot mogelijk is. Deze test zou moeten uitwijzen of de multicompound-constructies hun theoretische voorsprong ook inderdaad in de praktijk kunnen uitbuiten.Als ‘meetgereedschap’ is in deze bandentest gekozen voor een heel populaire sporttoermachine: de Honda VFR800. De machine onderging enkele kleine modificaties waardoor het bochtengedrag en vooral de grondspeling verder werden verbeterd. Daarvoor werd de veervoorspanning achter opgeschroefd (naar 3 mm negatieve veerweg zonder berijder) en maximaal naar beneden doorgestoken voorvorkpoten. De bandenspanning hielden wij steeds op de door Honda voorgeschreven waardes van 2,5 bar voor en 2,9 bar achter. In de praktijk kan echter ieder voor zichzelf met deze waardes experimenteren, waarbij op de secundaire weg bij een niet al te zware rijder solo zelfs waardes van 2.3 bar voor en 2.4 bar achter voldeonde zouden kunnen zijn. Maar zoals gezegd hebben wij steevast voor de fabrieksvoorschriften gekozen.Tachtig bandenwissels, honderden testronden en een berg data vormen de basis voor een gefundeerde bandentest. Het beoordelen en classificeren van een band met betrekking tot zijn specifieke eigenschappen is geen makkelijke taak. De elektronisch opgeslagen waardes over bochtensnelheden en hellingshoeken vormen maar een klein gedeelte van het uitgebreide testprogramma. De meeste criteria worden namelijk als het ware onder het rijden door de testers ervaren, gevoelt en meegemaakt. Je eigen achterwerk blijkt namelijk nog steeds het betrouwbaarste en meest relevante meetinstrument!Om een basis voor een objectief resultaat te verkrijgen werd de VFR800 eerst uitgerust met de ‘oude’ Bridgestone BT020 uitgerust en werd het hele testtraject doorlopen om een referentiepunt te verkrijgen. Vervolgens werden alle zeven te testen bandensets gemonteerd en door twee testrijders onafhankelijk van elkaar beoordeeld. Na elke testrit noteerden de rijders vervolgens zonder onderling overleg in het geheim hun bevindingen. Pas na afloop werden die waarderingen, de subjectieve indrukken en de datarecordergevens met elkaar vergeleken. Bij vreemde afwijkingen werden de betreffende criteria zelfs opnieuw getest.Opmerkelijk genoeg deden eclatante verschillen zich niet voor bij de waarderingen, waardoor eigenlijk bevestigd wordt dat een goede neutrale en veilige band door elke gemiddeld begaafde motorrijder ook als zodanig wordt ervaren en ingeschat wordt.Het dataloggen is in zo’n geval een uiterst nuttig hulpmiddel, aangezien elke kleine afwijking wordt geregistreerd. Elk graadje hellinghoek, elk minuscuul voordeeltje in bochtensnelheid (grip), of de afwijkingen bij de gereden lijn (stuurprecisie en hanteerbaarheid) wordt duidelijk zichtbaar. Daarbij is er voor de test voornamelijk op afgesloten terreinen getest (zodat het andere verkeer geen invloed zou hebben), zoals op ons eigen Toptest-parcours en op het testcircuit van Goodyear in het Zuid-Franse Mireval. Naast een veeleisend droog parcours reden we ook op een nat wegdek. En andermaal werd duidelijk dat de grip en de balans tussen voor- en achterwiel vooral op natte rijbaan absoluut in orde moeten zijn. Daarbij vinden wij het belangrijk dat het voorwiel in snel gereden bochten altijd meer grip heeft dan het achterwiel. Zo kun je immers altijd je lijn houden en breekt eerst het achterwiel uit als de grip op een plotselinge spekgladde ondergrond afbreekt. En een uitbrekend achterwiel is nog altijd makkelijker te controleren dan een wegbrekend voorwiel.Om geen van de geteste bandensets te benadelen, bijvoorbeeld door temperatuurveranderingen in de loop van de dag, werden de eerste drie sets banden van de ochtend, later op de dag nog een keer – bij hogere asfalt en luchttemperaturen – onder de VFR gegooid. Temperaturen zijn trouwens sowieso enorm belangrijk: op bochtenrijke secundaire wegen hebben we vastgesteld, dat de sporttoerbanden nauwelijks warmer worden dan 40 à 50 graden en dus hebben we ook op het circuit geprobeerd om binnen dit temperatuurvenster te blijven. Dit konden we op de testbanen alleen realiseren door op de voor deze test onbelangrijke rechte stukken van het circuit niet maximaal te accelereren en de topsnelheid tijdens de metingen ook niet boven de 130 km/uur uit te laten komen.Ook werd er veel aandacht besteed aan het tempo van de testrijders: we streefden naar zo weinig mogelijk rondetijdverschil (het liefst niet meer dan een paar tiende seconde) bij het beoordelen van het stuurgedrag van de banden. Dat bleek erg goed te lukken, zodat geconcludeerd kon worden dat de testrijders het ritme van het begin van de test gedurende de hele test goed vast wisten te houden, zonder het ‘trainingseffect’ (je leert het testrondje immers steeds beter kennen en wil dus eigenlijk steeds sneller gaan rijden) om te zetten in snellere rondetijden.Per rijder werden per dag ruim 200 testkilometers gereden, omdat ene bandentest hoge eisen stellen aan het concentratievermogen en de gelijkmatigheid. Die inspanning bezorgde de rijders echter geen grote kopzorgen. De enige testpiloot die wel zorgen had was met behoorlijke zorgen was onze Jörg Lohse, die het kortste strootje had getrokken en daarom bij alle bandensets een keertje als duopassagier mocht fungeren op het testcircuit, om de gedragingen van de band met duo te kunnen beoordelen.Ondanks al onze voorbereidingen en onze zorgvuldige, reproduceerbare werkwijze zijn we ons er ter dege van bewust dat de ene motor de andere niet is. De met de Honda VFR bereikte testresultaten zijn dus niet zonder meer op elke andere motorfiets van toepassing omdat er te veel verschillen in zaken als gewicht, framegeometrie en veringafstelling bestaan. Gezien onze ervaringen met de meest verschillende testmotoren durven we echter te beweren dat de basiseigenschappen van een bepaald type band op een ander type motor niet dramatisch zullen veranderen, maar enkel lichte verschuivingen kunnen laten zien. Bij de keuze van de band voor jouw eigen motor doe je er daarom verstandig aan om de afzonderlijke puntenbeoordelingen en testcriteria te bestuderen, om zo de beste band voor het door jouw gewenste rijgedrag te vinden.Wie bijvoorbeeld een lichter stuur- en bochtengedrag van zijn eigen fiets zou willen, zou naar een band moeten kijken die op het onderdeel hanteerbaarheid en stuurprecisie hoge ogen scoort. Is de motor naar je eigen gevoel al behoorlijk nerveus en valt hij onder een hellingshoek graag verder de bocht in, dan doe je er verstandig aan juist te zoeken naar een minder handelbare, maar meer bochtenstabiele band.In totaal werden de bandensets op 15 verschillende punten beoordeeld en ondanks dat er best grote verschillen optraden per beoordelingscriteria (zie de puntenbeoordeling op pagina 73) blijken de totaalverschillen uiterst klein te zijn. De verschillen zitten dus in de nuances, met name tussen de Metzeler, de Pirelli en de Michelin. Bridgestone mist het erepodium op negen puntjes, op de voet gevolgd door de Conti. Dunlop en Avon sluiten de rij en moeten toch terrein prijsgeven op de eerste vijf.De testwinnaar van vorig jaar, de Metzeler Roadtec Z6, kan dus ook in 2007. daar kunnen de nieuwe multi-compounds van Bridgestone en Michelin niets aan veranderen, al zijn de verschillen superklein. En wat is de beste band? Eigenlijk is de beste band gewoon die waarmee je je als motorrijder, vaak al op de eerste meters, een niet in punten uit te drukken vertrouwensband mee weet op te bouwen omdat hij nu eenmaal ‘lekker’ aanvoelt.Ook de stuurprecisie kan zo’n allesbeslissende rol spelen bij het gevoel dat je hebt bij een band, omdat zorgt voor ontspannen bochten rijden en genieten van het motorrijden. Op dat vlak scoort de Bridgestone BT021 erg hoge ogen. Onafhankelijk van hellingshoek en bochtenradius blijven de stuurkrachten en stuurimpulsen van deze band over de hele lijn absoluut lineair en berekenbaar.En die eigenschappen mist de Michelin Pilot Road2 weer: onder extreme hellinghoek (volgens datarecording tot meer dan 45°) moet deze band met fijne stuurimpulsen constant op koers te worden gehouden ten einde een gelijkmatige bochtenradius te verkrijgen. Maar in ruil daarvoor laten zich koerscorrecties en richtingswissels weer met opvallend lichte stuurkrachten realiseren. Tijdens een referentietest monteerden we de Michelins ook nog op de af-fabriek maar matig handelbare BMW F800 en daarop kwam de nerveuze zoekerigheid onder extreme hellinghoek een stuk minder naar voren en won de BMW ook duidelijk aan handelbaarheid. Bovendien stuurde de BMW nu een stuk vlotter. En dit onderstreept maar weer dat het bij een bandenkeuze van belang om voor jezelf goed te bepalen wat je belangrijk vindt en aan de hand van dat criterium dus een band te kiezen.Tot slot nog ene opmerking over de prijzen: we hebben besloten om bij deze test geen prijzen te publiceren omdat er een behoorlijk verschil kan zitten tussen de bruto adviesprijzen van de importeur en de prijs die een dealer of bandenspeciaalzaak hanteert. Daarnaast wordt er op internet af en toe flink gestunt met bandenprijzen, dus enig prijsonderzoek vooraf kan je veel geld besparen. Met onze slotopmerking dat de prijs alleen niet heilig is: ook een goede service (montage en uitbalanceren met de juiste apparatuur, waarbij je velg niet wordt beschadigd!) is veel waard![Kasten Reifen]========================================================AVON STORM-STVoor: Storm-ST AV 55Achter: Storm-ST AV 56Info: www.avonmotorcycle.comGEGEVENSAfmetingen:voor 120/70ZR17, achter 180/55ZR17Profieldiepte:Voor 3,6, achter 6,7 mmProductiedatum: voor 4106, achter 4606Land van herkomst:EngelandBEOORDELINGBochtengedragAantal punten: 118, plaats: 7Ook met de sporttoerband Storm is het de kleine Engelse fabriek niet gelukt de directe aansluiting met de concurrentie te realiseren, hoewel de achterstand wel kleiner is geworden. Bij een wat hoger tempo is de stuurprecisie en de stabiliteit in bochten niet voldoende, in het bijzonder wanneer de motor met duo wordt bereden. Het gripniveau is in orde en het grensbereik wordt netjes aangekondigd. De lichte shimmy-bewegingen en een duidelijk oprichten tijdens het remmen in de bocht zijn behoorlijk storend.Test natte baanAantal punten: 69, plaats: 7Het goedmoedige gedrag op de limiet vind je ook op nat wegdek terug. De Avon Storm begint weliswaar als eerste te glijden, maar blijft wel goed controleerbaar. Dat compenseert de beperkte grip nog wel enigszins, maar kan niet voorkomen dat de rondetijden op een natte baan tegenvallen.MOTOPLUS CONCLUSIEDe Avon Storm laat geen veiligheidsrelevante tekortkomingen zien, maar biedt ook geen grote voordelen, waardoor hij in de puntenwaardering op de laatste plaats eindigt. Dit betekent zeker niet dat de Storm een slechte band is, maar de concurrentie is op dit moment gewoon beter. =====================================================BRIDGESTONE BATTLAX BT021Voor: Battlax BT021FAchter: Battlax BT021RInfo: www.bridgestone.nlGEGEVENSAfmetingen:Voor 120/70ZR17, achter 180/55ZR17Profieldiepet:voor 3,7, achter 5,8 mmProductiedatum: voor 5206, achter 3406Land van herkomst:JapanBEOORDELINGBochtengedragAantal punten: 153 punten, plaats: 3Eindelijk! De lang verwachte opvolger van de BT020 kent een briljant debuut. Hanteerbaar, stuurprecies en erg stabiel in de bocht, waardoor de VFR aanvoelt als een echte racer. Deze nieuwe BT021 degradeert de toch lang niet slechte BT020 tot antiek, want hij is duidelijk beter. Lichte trillingen in het stuur en het voelbare oprichtmoment bij het remmen kunnen de aangename totaalindruk van de BT021 nauwelijks verstoren. Test natte baanAantal punten: 74, plaats: 5Op een natte weg blijft de BT021 ondanks zijn multicompound-constructie iets achter bij de concurrentie. In het bijzonder op een gladde ondergrond verliest de band te vroeg en dan ook nog het eerst met het voorwiel aan grip. Dit verstoord toch een beetje het subjectieve vertrouwen in de band en kost bovendien tijd tijdens de circuitmeting.MOTOPLUS CONCLUSIEOp droog wegdek is de Bridgestone BT021 een warme aanbeveling waard, want hij behoort tot de absolute top. Op nat wegdek kan hij de hoge verwachtingen echter niet volledig waarmaken en eindigt hij in het middenveld.======================================================CONTINENTAL ROAD ATTACKVoor: Road Attack ZAchter: Road Attack BInfo:www.conti.nlGEGEVENSAfmetingen:Voor 120/70ZR17, achter 180/55ZR17Profieldiepte:voor 4,3, achter 6,4 mmProductiedatum: voor 5306, achter 5006Land van herkomst:DuitslandBEOORDELINGBochtengedragAantal punten: 145, plaats 5Na een behoorlijke inspanning in de ontwikkeling neemt de Conti Road Attack de uitdaging van de concurrentie aan. Hanteerbaar, stuurprecies en met een goed gripniveau verliest hij enkel in de discipline rijden met duo, wanneer de bochtenstabiliteit iets minder is. Ook het gedrag op de limiet zou iets beter kunnen. Desondanks blijft de Road Attack een goed Duits alternatief.Test natte baanAantal punten: 77, plaats: 4De overstap naar een nieuwe, milieubewuste rubbersamenstelling maakt de Road Attack tot een snellere en veiligere band in de regen. De duidelijke terugmelding geeft de berijder een goed gevoel, waardoor zelfs plotseling gripverlies goed op te vangen is.MOTOPLUS CONCLUSIEDe Road Attack is een wendbare en betrouwbare band, die zowel op droog als op nat wegdek nergens echt uitblinkt, maar ook geen onaangename verrassingen in huis heeft. ===========================================================DUNLOP SPORTMAX D 220 STVoor: Sportmax D220F STAchter: Sportmax D220STInfo:www.dunlop.nlGEGEVENSAfmetingen:voor 120/70ZR17, achter 180/55ZR17Profieldiepte:voor 3,3, achter 6,5 mmProductiedatum: voor 5106, achter 4406Land van herkomst:FrankrijkBEOORDELINGBochtengedragAantal punten: 133 punten, plaats: 6De Dunlop is net niet zo handelbaar en zo bochtenstabiel als de concurrentie, maar heeft behalve het behoorlijk sterke oprichtmoment bij het remmen en de lichte instabiliteit met duo geen echt grote mankementen. De D220ST eindigt op de zesde plaats, maar zijn opvolger zit eraan te komen.Test natte baanAantal punten: 73 punten, plaats: 6Qua rondetijden is de ietwat verouderde Dunlop maar marginaal langzamer dan de Bridgestone. Het gedrag op de limiet is duidelijk en goedmoedig, maar je merkt dat de concurrentie ondertussen wel duidelijk voorsprong heeft op deze Dunlop.MOTOPLUS CONCLUSIERij je voornamelijk toeristisch en solo, dan heb je aan deze Dunlop best een fijne band. De mankementen worden pas duidelijk als je iemand achterop neemt en/of wat harder gaat rijden. Ook op nat wegdek kan de Dunlop geen punten goedmaken.=================================================METZELER ROADTEC Z6Voor: Roadtec Z6 Front Steel RadialAchter: Roadtec Z6 Steel RadialInfo: www.metzeler.nlGEGEVENSAfmetingen:voor 120/70ZR17, achter 180/55ZR17Profieldiepte:voor 4,3, achter 6,0 mmProductiedatum: voor 0907, achter 0607Land van herkomst:DuitslandBEOORDELINGBochtengedragAantal punten: 157, plaats: 1Het Metzeler-setje toont op dit punt een superieure klasse en bereikt topbeoordelingen op alle disciplines. De uitgebalanceerde rijeigenschappen met het veilige en neutrale gedrag tot aan het perfecte gripniveau onder hellinghoek en een transparant gedrag op de limiet met een zeer duidelijke feedback maken het Münchense rubber tot het huidige referentiepunt. Test natte baanAantal punten: 81, plaats 3De goede grip laat snelle rondetijden toe, waarbij de stuurprecisie een zuivere en exacte lijn mogelijk maakt. Enkel wanneer je de limiet opzoekt wil de Z6 wel eens van zijn lijn raken, maar hij laat zich ook in kritieke situaties altijd weer makkelijk corrigeren. MOTOPLUS CONCLUSIEDe Metzeler won in 2006 de grote bandentest en doet dat nu opnieuw, ook al is zijn voorsprong dit jaar minimaal. Hij overtuigt door zijn sublieme rijeigenschappen. Kortom: de Metzeler Roadtec Z6 is nog steeds een uitermate goede band voor sporttoer-machines.====================================================MICHELIN PILOT ROAD2 2CTVoor: Pilot Road2 2CTAchter: Pilot Road2 2CTInfo: www.michelin.nlGEGEVENSAfmetingen:voor 120/70ZR17, achter 180/55ZR17Profieldiepte:voor 3,7, achter 6,1 mmProductiedatum: voor 4806, achter 5206Land van herkomst:SpanjeBEOORDELINGBochtengedragAantal punten: 148, plaats: 4De Michelin heeft de meeste gripreserves onder hellinghoek en toont bovendien een speelse handelbaarheid. De VFR is met dit rubber een super-hanteerbare motor, maar onder extreme hellinghoeken slaat de geweldige handelbaarheid om en wil de machine nerveus de bocht in vallen. Daarbij noteerden alle testrijders een duidelijke tendens van onrust in het stuur en een shimmy-neiging. Test natte baanAantal punten: 88 punten, plaats: 1Op nat wegdek is de Road2 met het multicompound-rubbermengsel de absolute baas. Waar alle andere banden geen grip meer hebben, bijt zich deze band onverstoorbaar vast in het natte wegdek. Hij noteert daarom ook de snelste rondetijd en scoort het hoogste aantal punten in de natte test.MOTOPLUS CONCLUSIEDe 2CT is een extreem handelbare band met goede resultaten op droog wegdek en voortreffelijke eigenschappen in de regen. Kleine mankementen bij de stabiliteit in bochten moet je echter op de koop toe nemen. Motoren die van huis uit wat ‘taai’ sturen, knappen ervan op!=========================================================PIRELLI DIABLO STRADAVoor: Diablo StradaAchter: Diablo StradaInfo: www.pirelli.nlGEGEVENSAfmetingen:voor 120/70ZR17, achter 180/55ZR17Profieldiepte:voor 4,0, achter 6,2 mmProductiedatum: voor 0807, achter 5006Land van herkomst:DuitslandBEOORDELINGBochtengedragAantal punten: 154, plaats: 2Ten opzichte van de Metzeler Z6 is de Diablo Strada ietsjes minder handelbaar en ook op de grip in de bochten verliest de Pirelli een paar puntjes op de testwinnaar van Metzeler. De geweldig goede stuureigenschappen, het neutrale, goed voorspelbare bochtengedrag en de zeer goede rijeigenschappen met duopassagier maken de Pirelli tot een veilige keuze voor elke rijder, met name de toerrijder.Test natte baanAantal punten: 83, plaats: 2 Met zijn snelle rondetijden, zijn eerste klas en veilige bochtengedrag en zijn briljante grip op alle asfaltsoorten in de regen is de Diablo Strada een zeer goede keuze voor alle toerrijders die niet vies zijn van een ritje in de regen.MOTOPLUS CONCLUSIEDe Diablo Strada is een goede keuze voor vrijwel alle motorrijders, omdat hij op alle onderdelen goed kan mee komen. Zowel op nat als op droog verspeeld hij de overwinning op een paar puntjes, maar gemiddeld scoort hij enorm goed.==========================================[bildunterschrifte]Iene-miene-mutte-tien-pond-grutte: jij bent de duopassagier voor deze bandentest! Om het rijgedrag met duo goed te kunnen beoordelen, zat één van de vaste testrijder nu twee dagen achterop…Pure concentratie: dagen lang testrijden, wielen verwisselen, data downloaden, vragenlijsten invullen en tanken. Een bandentest in optima forma.Professionele hulp: de bandenmonteur was werkelijk de hele dag bezig met het omleggen en balanceren van de testbanden.Voor de natte test mochten we gebruik maken van het testcircuit van Goodyear in Zuid-Frankrijk.[Kasten Multicompound von seite 80 fur MP seite 69]MULTICOMPOUNDContactvlak bij rechtuitrijdenModerne sporttoerbandConventionele sporttoerbandzacht hard zachtHet contactvlak van een op handelbaarheid ontwikkelde band met verschillende rubbersamenstelling is bij rechtuitrijden relatief klein.Het elipsvormige raakvlak van de band met de weg zorgt bij rechtuitrijden voor veel rubber op de weg, waardoor slijtage en de slip worden verminderd. Dat heeft ook een gunstige invloed op de bandentemperatuur.Contactvlak onder een hellinghoek van 40°Onder een hellinghoek heeft de band door de spitse doorsnede een groot contactvlak van de zachte rubberlaag. Dat werkt positief door in de grip en voor de feedback.In bochten verschuift het contactvlak erg sterk naar buiten. Daardoor kost het sturen veel kracht, terwijl de band minder grip heeft in de bochten en bij het wegaccelereren uit die bocht. [[ [kasten punktewertung]]]DE TESTCRITERIAHandelbaarheid*: de benodigde stuurkracht om de motor om te leggen of op een vaste hellingshoek te houden, alsmede op de gewenste lijn te houden. Wordt in langzame (50 tot 80 km/uur) en in snelle bochtencombinaties (100 tot 150 km/uur) getest.Stuurprecisie*: wordt in verschillend snelle gedeeltes met gecompliceerde bochtenradiussen getest en laat zien of de motor de gewenste koers volgt bij een vaste stuurkracht of dat de lijn gecorrigeerd dient te worden. Grip in bochten*: de grip in bochten onder maximale hellinghoek op nat en droog wegdek. Een rit op de limiet die alleen op afgesloten terrein gedaan wordt.Grip in bochten tijdens acceleratie*: de grip- en acceleratievermogentest in verschillend snelle bochten wordt eveneens op nat en droog wegdek gehouden.Bochtenstabiliteit: rijstabiliteit in snelle bochten, in bochtencombinaties en op oneffen wegdek. Wordt tijdens maximale hellinghoek en onder acceleratie getest, waarbij sommige banden een behoorlijke eigendynamiek op kunnen bouwen.Gedrag op de limiet*: de beheersbaarheid van de band wordt op de limiet van de grip zowel op nat als op droog wegdek getest.Oprichtmoment: tijdens het remmen in bochten wil de motor zich afhankelijk van de remkracht en de vorm van de band meer of minder oprichten. Deze reactie moet door de bestuurder met duwen tegen de stuurhelften onderdrukt worden.Shimmy: dit schudden met de voorpartij treedt meestal op tussen de 60 en 100 km/u (zie ook pag. 36- 40). Wie op deze snelheden dus een lichte vibratie in zijn motor voelt, kan het stuur beter goed vasthouden, om heftig slaan in het stuur te voorkomen. Bandenspanning in de test v/a: 2.5/2.9Deze testresultaten gelden met name voor de Honda VFR800. De met een * gemerkte criteria zijn echter tot op bepaalde hoogte (met kleine afwijkingen) over te dragen op vergelijkbare motorfietsen. Bij de andere testcriteria is die overdraagbaarheid maar beperkt mogelijk.[[punkte in einer Excel-tabelleWir lassen den Verschleisstest ganz weg, daher andere Endplazierung!!!]]Plaats hier uw tekst