Bandentest (3): Michelin generatietest
Jarenlang was de Michelin Pilot Power 2CT een vertrouwde en goede keuze als het ging om een sportieve band met allround-kwaliteiten. Nieuwe bandentypes kwamen en gingen, maar de 2CT bleef in het programma. Tijd om de oude liefde nog eens op de proef te stellen in een vergelijkingstest.
Het derde en laatste deel van onze 2018-bandentest heeft een thema waarvan sommige bandenfabrikanten wellicht zweet op het voorhoofd krijgen. Je zou immers vragen kunnen stellen bij het nut van al het ontwikkelingswerk als we nu een bandentype om de wielen van onze R1200RS-testmotor leggen, dat al meer dan tien jaar oud is, desondanks nog steeds in het huidige programma zit en dan in onze ogen allesbehalve een achterhaald schoeisel is. De Michelin Pilot Power 2CT heeft sinds zijn komst in 2006 grote indruk gemaakt met zijn kwaliteiten als formidabel rijdende sportband voor alledag. En daar staan we nog steeds achter. De testresultaten van vroeger kloppen op zich natuurlijk nog steeds. We hebben de 2CT bij zijn laatste optreden in onze grote sportbandentest in 2010 “zeer goede rijeigenschappen op nat wegdek en perfecte prestaties op secundaire wegen” toegedicht, en daar hoeven we nu niet ineens vraagtekens bij te plaatsen. Desondanks vroegen we ons al heel lang af hoeveel beter zijn huidige opvolgers nou precies zijn, waarbij de loopvlakken wederom met de 2CT-rubbercompound zijn opgebouwd: zachtere, meer grip biedende rubberstroken op de zijkanten en een slijtvastere strook rubber in het midden.
Daarbij moeten we wel opmerken dat 2CT inmiddels is geëvolueerd naar 2CT+. Daarbij worden de zachte rubbercompounds op de zijkanten enigszins ondersteund door de hardere midden-rubbercompound die onder de zachte oppervlaktelaag doorloopt, waardoor meer stabiliteit in het loopvlak wordt gecreëerd. Een constructie die overigens niet uniek is voor Michelin, er zijn ook andere fabrikanten die dit zo doen.
Michelin heeft altijd nadruk gelegd op een hoog silica-aandeel in het rubbermengsel. Deze bijzondere vorm van een kiezelzuurverbinding zorgt ervoor dat het rubber bij lage temperaturen soepel blijft en dus bij kou en vooral regen zich goed kan ‘vertanden’ met het wegdek. Het silica-principe werd voor het eerst in serieproductie gebruikt in de Pilot Sport van 1999, dus al ruim voordat de 2CT op de markt kwam. Tot op de dag van vandaag is silica een belangrijk bestanddeel van veel Michelin-banden en ze behoren nog altijd tot de beste banden op nat wegdek.
Maar nu gaan we rijden, en dan eens kijken wat de verschillen en de overeenkomsten zijn tussen de Pilot Power 2CT en de nieuwste nakomelingen, de vorig jaar verschenen sportband Power RS en de een paar maanden geleden pas verschenen toerband Road 5.
Pilot Power 2CT versus Road 5
Je mag ervan uitgaan dat de vijfde generatie van de Michelin-toerbandenserie – de Road 5 – in dit gezelschap de straatband bij uitstek is. Deze hagelnieuwe band valt inderdaad op door zijn uitgebalanceerde karakter en scoort met goede koude grip en in algehele zin goede grip en duidelijke feedback. De Pilot Power 2CT blijkt op hetzelfde traject echter duidelijk lichtvoetiger, wat sportieve rijders zal aanspreken. Op nat wegdek zien we een soortgelijk beeld: de grip zit op ongeveer hetzelfde niveau, maar de Pilot Power 2CT neemt door zijn lichtere insturen ietsje afstand. We gaan ervan uit dat de Pilot Power 2CT logischerwijs meeprofiteert van de modernere rubbercompounds, zeker gezien de uitstekende grip in de regen.
Pilot Power 2CT versus Power RS
Vervolgens pakt de oude 2CT de zege op het favoriete rondje over binnenwegen. De Power RS komt bij lange na niet aan de wendbaarheid van de 2CT. Als rijder moet je eerst wennen aan een lichte traagheid in het sturen, die bijna resulteert in een soort inactiviteit. Pas als we het tempo en de rijstijl drastisch opvoeren en het spreekwoordelijke mes tussen de tanden nemen, kan de RS zijn troefkaart uitspelen. En dat is zijn stabiliteit! Daar moet de 2CT duidelijk zijn meerdere in de RS erkennen. Op het circuit voel je dat nog nadrukkelijker, dan geeft de 2CT duidelijk meer beweging bij het uitaccelereren van bochten. Dat is een eigenschap die we al bij de introductie in 2004 constateerden en die is er nog steeds. In de regen stuurt de 2CT weliswaar gemakkelijker dan de RS, maar de grip van de RS is vooral bij het accelereren fenomenaal.
CONCLUSIE
Zouden we de winnaar kiezen op basis van de prijs-kwaliteitsverhouding, dan zou het overduidelijk de Pilot Power 2CT zijn. Dat hij na twaalf jaar nog steeds op het hoogste niveau meedraait, is werkelijk een fantastische prestatie. Tegelijkertijd zijn er ook redenen om voor de jongere generaties te kiezen. Vooral als het gaat om hoogvermogende sportmotoren: daar heeft de merkbaar stabielere Power RS echt de overhand.
Michelin
Pilot Power 2CT
De ‘grootvader’ van de huidige sportieve straatbanden van Michelin. In 2004 verscheen de Pilot Power, nog zonder dual-compound; in 2006 kwam de hier geteste 2CT-versie. Deze beide oer-Powers zitten samen met de Pilot Power 3 nog altijd in het officiële programma. In 2009 won de Pilot Power 2CT voor het laatst onze grote bandentest.
Michelin
Road 5
De jongste telg van de Franse fabrikant kwam pas dit jaar op de markt. Deze toerband heeft de vergelijkbaar gestructureerde silica-compound en de 2CT-opbouw gemeen met de Pilot Power 2CT, achter dan wel in een Plus-versie, waarbij de schouders harder rubber onder de oppervlaktelaag hebben. De Road 5 pakte in onze recente toerbandentest van dit jaar de eerste plaats op nat wegdek.
Michelin
Power RS
Na achtereenvolgens de Power Pure en de Pilot Power 3 heeft de nieuwste sportband nu de naam Power RS. Dat klinkt racy, en dat is hij ook. Bij zijn testdebuut in 2017 won de Power RS het circuitonderdeel en werd als dikke aanrader voor circuitgebruik bestempeld (‘Kooptip Circuit’). Op dat gebied delft de Pilot Power 2CT dan ook het onderspit in deze test.