Nieuws

Bandenoverzicht 2024

Banden zijn een gekend slijtageonderdeel en hebben een enorm effect op het stuurgedrag van een motorfiets. We blikken terug op 2023 en zetten op een rij wat je dit jaar aan nieuwe banden op de markt kunt verwachten.

Als de lak ergens af is, kan dat veel betekenen. Als de banden daarentegen versleten zijn, is er maar één remedie: een set verse rubbers. En alhoewel motorbanden van buiten allemaal zwart en rond zijn – en dat al sinds Robert William Thomsom er in 1845 een patent op aanvroeg -, is de bandenbranche enorm innovatief. Voor ons klanten betekent dat dat motorbanden niet alleen steeds meer grip leveren, maar ook steeds langer meegaan. In principe proberen fabrikanten de cirkel dus vierkant te maken. Wat economisch gezien zeker niet het meest gunstig voor hen is, want banden meer grip die ook nog eens een langere levensduur hebben, verkoop je bij vergelijkbaar gebruik natuurlijk minder vaak.

Maar de stijgende productiekwaliteit is niet de enige uitdaging voor een motorbandenfabrikant. Naast de afhankelijkheid van ruwe grondstoffen en de leveringsketen én de toenemende duurzaamheidsdiscussies bij producten als banden is de tweewielermarkt immers vooral ook een seizoensmarkt, waarbij iets banaals als het weer ook nog een grote rol speelt. Waar de pandemie in 2021 en 2022 voor een onvoorspelbare situatie zorgde, werd de seizoenstart van 2023 geplaagd door enorm veel regenval. Op de volgende pagina’s blikken de fabrikanten terug op 2023 en spreken ze hun verwachtingen uit voor het komende seizoen.

Ontwikkelingen trekken zich weinig van boekjaren aan en gaan gewoon door. We kunnen dus ook wat hete nieuwtjes melden in belangrijke marktsegmenten, maar helaas hebben we niet in alle gevallen ook beeld van dat nieuws, bijvoorbeeld de nieuwe Metzeler Roadtec 02 of Pirelli Scorpion Trail III, en moet je het vooralsnog even met tekst alleen doen.
Een kanttekening bij de Italiaanse fabrikant: met ingang van dit jaar zal het niet alleen de coureurs in het WK Superbike van banden voorzien, maar ook de rijders in de Moto2- en Moto3-GP-klassen.
En ook wij hebben niet stilgezeten in de herfst, want zoals het gezegde luidt: wie slaapt, verliest. Dus we zijn al begonnen met de 2024-bandentest en hebben we de slijtagetest van de huidige generatie sporttoerbanden al uitgevoerd. banden. De resultaten daarvan lees je binnenkort in MotoPlus!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste test Ducati Multistrada V4

Eerste test Ducati Multistrada V4

31 oktober, 2024

Zware slagregens, rivieren treden uit hun oevers, en evacuaties. Kortom, een prima weersverwachting om af te ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-