Bandenoverzicht 2016
We beginnen aan een nieuw motorseizoen! Bij de dealers en bandenhandelaren draaien de komende weken de balanceerapparaten overuren. Kilometervreters, offroad-fans en bochtenfreaks kunnen zich verheugen over een grote hoeveelheid nieuwe bandentypes. Een blik op de nieuwkomers van dit seizoen.
Wat heb je aan perfect afgestelde vering zonder de juiste banden? Wel, nog steeds best veel, want je haalt in elk geval het maximale uit de banden die je hebt. Desalniettemin zijn de banden een cruciale factor in het stuurgedrag van een motor, en met slechte banden zul je nooit een fijn sturende motor krijgen. Daar is dus ook het gemakkelijkst een grote verbetering te behalen; banden vervangen moet je toch regelmatig.
Dat banden met betere grip (met name op nat wegdek) voor meer veiligheid in lastige situaties zorgen, dat spreekt voor zich. Bijna net zo belangrijk (of misschien wel belangrijker) is dat goede banden voor aanzienlijk meer rijplezier zorgen, dat je je goed voelt op je motor – en daar is het hele spelletje voor de meesten van ons toch om begonnen.
Bijna elke nieuwe motor heeft tegenwoordig standaard ABS, maar zoals onze remproeven nog maar eens benadrukken: afhankelijk van de gemonteerde banden verschillen de remwegen op één en dezelfde motor aanzienlijk. Dat bleek ook uit onze meest recente toerbandentest vorig jaar, waarbij we met een Yamaha FJR1300A vol in het ABS remden op nat wegdek vanaf 100 kilometer per uur. De waarden liepen uiteen van 59,4 (Michelin Pilot Road 4 GT) tot 67,7 meter (Conti RoadAttack 2 GT). Da’s meer dan acht meter verschil, en dan hebben we het nota bene over de (toen) nieuwste types van de zeven topmerken op de markt. Met deels versleten exemplaren van voorgaande types zouden de resultaten nog ongunstiger zijn.
We kijken dan ook weer uit naar de aankomende bandentesten dit jaar. Daarvoor zijn de voorbereidingen momenteel in volle gang. De motoren voor de verschillende categorieën zijn besteld en de werkplaats ligt al vol met stapels testbanden. Over enkele weken zullen we de resultaten weten en kunnen de verslagen geschreven worden. Hou de komende uitgaves van MotoPlus dus in de gaten! Voor de ongeduldigen onder ons hebben we op deze pagina’s al wat wetenswaardigheden over de banden van jaargang 2016 verzameld.