Anti-hop koppeling BMW boxer
Voor bezitters die hun boxers het vuur nogal eens flink aan de schenen leggen, heeft de firma Mobil-Tech (www.mobil-tech.de) nu een anti-hop-koppeling in de aanbieding. Remt het achterwiel bij het snel terugschakelen teveel af, dan ontlasten twee schuine nokken (zie foto rechts) de koppelingsveren, waardoor de weerstandspiek even wordt onderbroken omdat de koppeling even kan doorslippen. Daarmee is het vervelende stempelen van het achterwiel verleden tijd.Wij probeerden het systeem onlangs een weekje uit en zelfs bij provocerend snel terugschakelen met weinig druk op de achterzijde waren er slechts kleine vibraties te bespeuren, maar absoluut geen achterwiel meer dat bij het aanremmen een eigen leven wilde gana leiden. Hierdoor kun je niet alleen nog later in de ankers, je kunt ook veel sneller insturen dan met de originele koppeling. En dat is precies de reden dat ook de 1200cc boxers waarmee het BMW-fabrieksteam uitkomt in het WK Endurance sinds kort met deze MB2c-koppeling zijn uitgerust.De anti-hop-koppeling heeft nog een nieuwtje, want de enkelvoudige droge koppelingsplaat is ook voorzien van een ander voeringsmateriaal. Bij de standaard-boxers merk je dat de koppeling het bij een al te enthousiaste rijstijl, bijvoorbeeld op een circuit, erg zwaar heeft. Je kunt hem dan al snel ruiken en zelfs licht doorslippen is merkbaar. Bij deze MB2c-koppeling is de voering vervangen door een beter hittebestendige, gesinterde koppelingsplaat. De voering wordt nu geleverd door Sachs of Surflex. Voordeel hiervan is dat deze onder zware omstandigheden langer meegaat en beter bestand is tegen de volle acceleraties.[Bildunterschrift]De koppelingsnaaf met vier nokken laat de koppeling bij vlot terugschakelen iets doorslippen. De gesinterde plaat is beter bestand tegen heftige acceleraties.