Alpenmasters 2024 – Opstappers
Moet het altijd een dure, dikke fiets zijn? Met de CFMoto 450NK en de Kawasaki Z500 zou wel eens kunnen blijken dat vermogen niet alles is en een laag gewicht en handelbaarheid een succesformule voor rijplezier in de Alpen kan zijn. Maar welke van deze twee gaat door naar de finale?
Als je een blik werpt op de parkeerplaats van de Franzenshöhe bij de klim naar de top van de Stelvio, dan is het overduidelijk: wie het hier in de vele haarspelden naar z’n zin wil hebben, kiest voor een allroad c.q. adventure. De BMW GS-modellen, allerlei Ducati Multistrada’s en Honda Africa Twins domineren samen met diverse andere motoren in deze categorie het beeld. Maar alleen maar omdat bijna iedereen voor dit type motoren kiest, hoeven ze nog niet persé de beste keuze te zijn voor het krappe slingerwerk. Vooral het gewicht is hierbij een factor: met koffers en grote benzinetanks gaat het rijklare gewicht van deze dikke reismotoren bijna altijd over de 250 kilo, en in sommige gevallen nadert het zelfs de 300. Daarbij hebben ze een zithoogte die bij stoppen op een hellende ondergrond voor nare verrassingen kan zorgen, als je je been aan de aflopende kant aan de grond wilt zetten. Als je dan in de haarspeldbochten moeite hebt om er vloeiend doorheen te komen, dan lig je zomaar op je kant. En als je dat niet gelooft, dan moet je eens een uurtje in zo’n krappe hairpin gaan staan kijken. Kleine drama’s zijn gegarandeerd.
Daarom nu de categorie opstapmodellen in deze 2024 Alpenmasters. Die scoren weliswaar laag op vermogen en uitrusting, maar ze schitteren bij afmetingen en gewicht. De CFMoto 450NK en Kawasaki Z500 leveren officieel respectievelijk een bescheiden 47 en 45 pk, maar de 450NK weegt met volle tank 177 kilo en de Z500 zelfs maar 168 kilo. Dat kan iedereen stilstaand prima overeind houden. Niet in de laatste plaats doordat de zithoogten met 800 millimeter (450NK) en 790 millimeter (Z500) erg prettig zijn in steile hairpins als de bocht niet helemaal gaat zoals je gepland had.
De zitpositie van deze twee motoren is wel behoorlijk verschillend. De Z500 voelt redelijk compact aan. Het stuur staat dicht bij je, het zadel is laag en je knieën zitten bijna ‘sportief’ gebogen. Je hebt op deze Kawa niet heel veel ruimte om te verzitten. Echt lange rijders moeten bij het keren of in krappe haarspelden bovendien uitkijken dat ze niet met het stuur tegen hun knie stoten. Kleinere rijders zullen meer gecharmeerd zijn van de afmetingen van de Z500, omdat het ze meteen een gevoel van controle geeft.
De CFMoto 450NK biedt meer ruimte. Hij voelt vergeleken met de Z500 meer volwassen aan, het stuur staat hoger en verder naar voren, het zadel geeft meer ruimte om te verzitten en je knieën zitten minder scherp gebogen. Een ergonomie die ook uitstekend geschikt is voor toergebruik. En ook het motorblok past erbij. De 449 cc metende tweecilinder produceert lichte vibraties, reageert bij lastwisselingen vloeiend maar direct op het gas en trekt met een prettig koppel door het hele toerenbereik. Ook dat krijgt een duim omhoog. We zouden er zelfs nog enthousiaster over zijn geweest als de nagenoeg even grote Z500 (451 cc) er niet zou zijn. Die heeft boven de 7.500 toeren weliswaar minder vermogen, maar daaronder meer en hij is bovendien heel kort gegeard. Bij 100 km/uur staat de toerentellernaald al bijna op 6.000. Dat is perfect voor de Alpen, waar je bijna alleen maar in het lage snelheidsbereik zit. Of het nou op grote hoogte is of in de tweede versnelling bergop accelererend: de Z500 is de 450NK moeiteloos de baas en hij laat ook een hoop sterkere motoren zijn achterlicht zien.
Helemaal vlekkeloos is het Kawa-blok echter niet. Hij heeft last van merkbare lastwisselreacties; vooral in heel scherpe bochten bij lage snelheid geeft hij vaak een voelbare ruk als na de remfase het gas weer wordt geopend. Dat doet de CFMoto vloeiender, die mist alleen de punch. Daar staat tegenover dat het rijwielgedeelte van de 450NK voldoet aan alle eisen bij het passen rijden, met een vast gevoel en uitgesproken precisie. Een ideale formule voor veel rijplezier bij het op en af rijden van de bergwegen rondom de Stelvio. De Z500 geeft bij dit bochtenfeest veel meer beweging. Zijn voorvork duikt bij het remmen voor bochten diep in en de achterschokdemper kan het niet helemaal aan wanneer hobbels en volgas-acceleratie worden gecombineerd. Daardoor is de stuurprecisie een stuk minder. De Z500 weet de gewenste lijn desondanks meestal nog wel te pakken, omdat hij nog een flinke troef achter de hand heeft: zijn wendbaarheid. De Kawa gaat al bijna nerveus lichtvoetig de bocht om en maakt koerscorrecties heel gemakkelijk. Halverwege ineens een krappere lijn, of juist een wijdere, de Z500 doet het allemaal graag. Als je deze Japanse twin de bocht niet om krijgt, heb je waarschijnlijk ook moeite om een vel papier dubbel te vouwen.
De CFMoto komt niet helemaal aan dit superlichte sturen, maar ook hij is een gewillige speelkameraad hier in de Alpen. Hij gaat moeiteloos de bocht om en voelt zelfs hard remmend bergaf zeker aan. Voor een forse vertraging heb je echter een stevige hand nodig, de remblokken vallen meer in de categorie ‘tam’. Het ABS regelt echter betrouwbaar, gooit ook bij de zware remproef bergaf met passagier niet de handdoek in de ring en het achterwiel wordt mooi aan de grond en in het spoor gehouden. Met dit alles haalt hij alleen geen superkorte remwegen. De Z500 staat eerder stil. Zijn blokken bijten harder in de schijven en de rem grijpt directer aan. Qua ABS-regelgedrag heeft de Kawa echter wat tekortkomingen. Als je bergaf hobbels tegenkomt, komt de achterkant soms voelbaar omhoog. Je moet dan zelf ingrijpen met het wat lossen van de remdruk om een flinke stoppie of erger tegen te gaan. Zeker voor beginners zou een afstemming die stoppies meer onderdrukt beter geschikt zijn.
Ondanks deze kleine minpunten wint de Z500 de race tegen de 450NK, wat hij vooral te danken heeft aan zijn korte gearing. Maar ook met de CFMoto heb je in de Alpen een fijne fiets. Wat alleen maar onderstreept dat je met deze lichte instapmodellen prima in de bergen kun rijden en dat het beduidend minder angstzweet oplevert dan met dikke mastodonten van 300 kilo. Zeker weten!
Conclusie
De korte eindoverbrenging en de enorme wendbaarheid leveren de Z500 de eindzege op. Bij het remmen en de vering is er bij de Kawasaki zeker nog wel ruimte voor verbetering, maar ook zo klopt hij de CFMoto 450NK. Die blijkt de meer volwassen en meer evenwichtige motor, die hier in de bergen echter baat zou hebben bij meer motorische punch vanuit het middengebied.