Alpenmasters 2023 (2) – Intro
Na de eerste topconferentie van de Alpenmasters 2023 in het vorige nummer, konden de eerste verliezende deelnemers hun koffers pakken. Acht andere genomineerde motoren staan ambitieus en tot de tanden gewapend te trappelen aan de voet van het gebutste asfalt van de Stelvio. Ook zij willen de finale halen. De Alpenmasters gaan verder met nog vier groepsduels in dit tweede deel.
Het kan zo voorbij zijn. Nauwelijks waren de eerste acht fietsen in groepjes van twee vertrokken of vier van hen konden alweer huiswaarts. Dat zijn nu eenmaal de meedogenloze regels van de Alpenmasters, ofwel ’s werelds grootste en meest uitgebreide test voor motoren. Dit jaar is de Alpenmasters alweer aan de 19e editie toe en dat vervult ons met trots. Wat is er zo speciaal aan? In de eerste plaats het feit dat we motoren testen en beoordelen waar motorrijders ze het liefst rijden: midden in de Alpen. Zodra de eerste slagbomen na de winterslaap omhoog gaan en de groene ‘Open’ borden aan de wegwijzers van de talloze bergpassen worden gehangen, maken motorrijders van divers pluimage een pelgrimstocht naar deze prachtige bergwereld.
Een van de absolute bekroningen van het leven van een motorrijder is de verovering van de Stelviopas, na de Col de l’Iseran de op één na hoogste geasfalteerde top in het Alpengebied. Niet alleen vanwege zijn bijna unieke route, maar ook omdat hij als bijzonder veeleisend wordt bestempeld. We zijn ook bijzonder blij dat de locatiekeuze in 2023 – we noemden het al in het vorige nummer – ons terugbrengt naar de plek waar de Alpenmasters in 2005 voor het eerst werd gehouden. Hoewel er in 2005 al een boxer-GS bij was (de ouderen onder onze lezers herinneren zich dat misschien nog wel…), was het geen GS die hier op de Stelvio de allereerste Alpenmasters won.
Dat was namelijk de Suzuki V-Strom 650, die eerst de voorronde op punten won, maar later ook de jury wist te overtuigen en uiteindelijk aan het langste eind trok. Natuurlijk ook omdat de Stelvio met zijn extreem smalle haarspeldbochten en steile hellingen de kleine Suzuki op het lijf gesneden was. Het is altijd goed – zelfs met een ervaren bergbeklimmer in het zadel – wanneer een motorfiets relatief licht en makkelijk te controleren is. Destijds wist de 650 V-Strom die goede eigenschappen optimaal te benutten. Deze editie is het des te spannender om te zien hoe diens opvolger – de V-Strom 800 DE – presteert nu de V-twin door een staande twin is vervangen. In de voorronde, tijdens deel 1 (zie MotoPlus 16/2023), heeft de Suzuki zijn meest logische tegenstander, de Honda XL750 Transalp, uitgeschakeld en daarmee kwalificeerde de V-Strom zich voor de finale.
Daar wachten de elektrische Energica Experia, de BMW R1250GS Adventure en Ducati Scrambler Icon als op hem. Voor het zo ver is moeten zich echter eerst nog vier andere finalisten kwalificeren. Zo zijn de regels van de Alpenmasters nu eenmaal.
Dus trek het doek op voor nog vier spannende duels in de categorieën Mid Adventure Europa, Sportieve Toermotoren, Mid Nakeds en Power Nakeds. Drukt bij de avonturiers met 21” voorwielen de Aprilia Tuareg 660 of de KTM 890 Adventure R zijn neus het eerst aan het venster? Overtuigt de twin van de Moto Guzzi V100 Mandello S op de berghelling, of toch de triple van de Yamaha Tracer 9 GT+? Kan de Honda CB750 Hornet wraak nemen voor de Transalp, omdat die verloor van de V-Strom, door de Suzuki GSX-8S uit de race te gooien? En tot slot de moeder aller vragen: welke 208 pk zijn leuker te rijden op een bergpas: die van de Ducati Streetfighter V4S of die van de BMW M1000R? Kom maar op met deel twee van de actie…