Alpenmasters 2022 (2) – Intro
Welkom terug bij dit tweede deel van de voorrondes van de Alpen-Masters 2022! Nadat de eerste vier motoren zich in het vorige nummer al kwalificeerden voor de finale, rukt de testploeg nu met de tweede groep uit.
Voor iedereen die het eerste deel in het vorige nummer al heeft gelezen, komt er hieronder enige reeds bekende uitleg langs, maar er zijn natuurlijk ook lezers die nu pas inschakelen. De hoofdzaak eerst: ondanks de pandemie-perikelen, exploderende benzineprijzen, grondstofcrisis en het tekort aan halfgeleiders hebben we ook dit jaar weer ons kamp in de Alpen opgeslagen voor de grootste vergelijkingstest van het jaar. Na twee jaar het ‘Covid-noodprogramma’ te hebben gedraaid op de weliswaar wonderschone, maar zeer korte Großglockner Hochalpenstraße, kunnen we dit jaar weer in vol ornaat uitrukken en met de noordelijke Dolomieten een droombestemming aandoen.
In deze 18e editie van de Alpen-Masters – ononderbroken uitgevoerd sinds 2005 – is er aan de basisfilosofie weinig veranderd. We testen de motoren daar waar ze tijdens het zomerseizoen met veel passie en plezier in grote getale worden gebruikt: op geweldige bergwegen! Bij voorkeur op de wat latere uurtjes, als de vele toeristen voor het diner weer naar het dal zijn afgezakt en de berggeiten op grote hoogte weer onder elkaar zijn.
In het kort de testprocedure, waaraan in al die jaren bijna niets is veranderd. In de voorrondes nemen in een aantal verschillende categorieën opgedeelde motoren het tegen elkaar op, waarbij ze op een speciaal aan bergrijden aangepaste wijze worden beoordeeld. Vaste lezers kennen natuurlijk onze gebruikelijke 1.000-punten-tabel bij normale vergelijkingstesten, maar hier hebben we een andere lijst met criteria, waarin maximaal 500 punten kunnen worden verdiend. De winnaar per categorie gaat door naar de finale.
Een kleine noviteit is er sinds 2020. Vanwege de Covid-19-pandemie moesten we het groepenconcept noodgedwongen aanpassen om de test met alle toenmalige restricties als reisbeperkingen en quarantaineverplichtingen überhaupt te kunnen uitvoeren. We moesten het dus met minder mensen kunnen uitvoeren, en daardoor kwam het concept van duels van twee motoren per categorie. Wat in de praktijk eigenlijk zo goed uitpakte dat we van dit noodconcept een deugd hebben gemaakt en het idee nu verder hebben uitgewerkt.
Daarom hebben we dit jaar acht categorieën, dus acht paar motoren. Van die zestien motoren gaan er acht door naar de finale en nemen het daar net als voorheen tevens op tegen de winnaar van vorig jaar, die natuurlijk zijn titel moet gaan verdedigen. Met andere woorden: de finale is dit jaar groter dan ooit tevoren, met liefst negen motoren!
In de finale worden niet alleen alle punten uit de voorrondes van tafel geveegd, ook de testploeg wordt uitgebreid. En wel met testrijders van diverse Europese collegabladen uit ons samenwerkingsverband; voor onszelf is dat dit jaar Eric Bulsink. Los van alle meetwaarden wordt nu in onderling overleg besloten welke motoren successievelijk afvallen, totdat er uiteindelijk nog één motor overblijft: de Alpen-Master 2022. Dat gaat echter pas gebeuren in het volgende nummer, MotoPlus 19/2022.
In het vorige nummer hebben zich uit de eerste vier categorieën de volgende vier motoren gekwalificeerd voor de finale: bij de sporttoerders de KTM 1290 Super Duke GT, bij de moderne klassiekers de Kawasaki Z650 RS, van de dikke adventures de Triumph Tiger 1200 GT Pro en van de twee mid-nakeds de Yamaha MT-09 SP. En nu gaan de volgende acht motoren van start voor hun testronde over de 165 kilometer lange Dolomieten-route. Vier daarvan zullen doorgaan naar de finale, vier mogen vroegtijdig naar huis.