+ Plus

Alpenmasters 2018: Intro

In dit tweede deel van de Alpenmasters 2018 wordt er in de drie resterende categorieën gestreden om de winst en een plek in de finale. Plaats van handeling: de bergwereld rond de Galibier, de op vier na hoogste bergpas van de Alpen.

Rijden in de Alpen is een wereld op zich. Het is een omgeving waarin verhoudingen verschuiven en andere factoren de doorslag geven. Topsnelheid, topvermogen, rechtuitstabiliteit, maximale acceleratie. Allemaal van ondergeschikt belang. Garantie, kosten, afwerking. Tijdens een bloedstollende beklimming nauwelijks relevant. Nee, de bergwereld stelt heel andere eisen aan een motorfiets. Je zou het als de kern van motorrijden kunnen bestempelen. Krachtige tussensprints, goed doseerbare remmen, een ontspannen zithouding, fijngevoelig aansprekende veerelementen – dat zijn de criteria, die een motorfiets in de bergen kunnen maken of breken. Dat is een notendop ook de kern van de Alpenmasters; een vergelijkingstest waarbij het belangrijkste telt en dat op de meest uitdagende wegen van Europa.
Het is in ieder geval onze meest exclusieve vergelijkingstest, alleen vanwege het reglement al. Uitsluitend motorfietsen die nieuw of vernieuwd zijn voor het huidige seizoen mogen aan de Alpenmasters meedoen. Om recht te doen aan de diverse concepten, wordt het testveld onderverdeeld in vijf grotendeels homogene groepen van vier motoren. Van elke groep kan er slechts één door naar de finale. Dat is de Kawasaki Z900RS (Modern Classics) en de Triumph Speed Triple RS (Power Nakeds) al gelukt (zie MotoPlus 16/2018).
In dit nummer is het de beurt aan de categorieën Adventures, Mid nakeds en Touring voor hun Alpen-hindernisbaan. De Galibier is slechts het eindpunt van een 180 kilometer lange en uitdagende testronde (zie kaart), ook de Croix de Fer, Mollard, Télégraphe en Lautaret staan op het menu!

Lees meer over

Kawasaki Triumph

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...