Allroad megatest: Finale
De BMW R1200GS kan meteen nog een keer aan de bak en wel tegen de Triumph Tiger 800XC, de winnaar van het eerste deel van de allroadtest. Tussen de zuid- en noordgrens van de Alpen worden beide winnaars op vier criteria beoordeeld. OFFROADDe GS kan meer in het terrein dan je vooraf zou verwachten. Dankzij het vette koppel rolt de boxer, een streepje boven stationair toerental, goedmoedig over een steenslagpassage. Het stuur is lekker breed en de draaicirkel kleiner dan die van de Triumph. Dat schept vertrouwen. De vroeg ingrijpende tractiecontrole is met een druk op de knop uit te schakelen. Ook een druk op de knop: het optionele elektronische ESA-veersysteem met terreinfunctie en vijftien praktijkgerichte stelmogelijkheden. Maximale veerweg voor en achter: 190 en 200 millimeter. Maar in het zadel van de forse GS blijft altijd de angst om de beide cilinders in het geval van een buiteling. De Triumph Tiger 800XC doet het met een smal 21 inch voorwiel en voelt meteen zeker aan op de losse ondergrond. De spaakwielen zijn even klassiek als praktisch, een gebroken spaak kan vrij eenvoudig worden gerepareerd. Dat is met het 19 inch aluminium gietwiel van de BMW wel anders. Spaakwielen voor de GS zijn tegen meerprijs leverbaar. Het gewicht is duidelijk in het voordeel van de Brit. Belangrijk, want in het terrein telt ieder pondje dubbel zo zwaar. Het gelijkmatig inkomende vermogen van de Triumph is eveneens een voordeel. MOTOPLUS-OORDEEL OFFROAD1Triumph Tiger 800XCVoelt lichter aan dan ‘ie is en dat geeft vertrouwen.2BMW R1200GSIs gezien het forse formaat nog goed te beheersen. PRAKTIJKEen zachte gasrespons en een zuivere, gelijkmatige vermogensafgifte maken dat de Triumph stressvrij rijdt. Daarnaast is de uitrusting bijzonder compleet. Het dashboard is zeer compleet met een versnellingsindicator en weergave van onder andere de resterende actieradius en de benzinevoorraad. Alleen de bediening met twee knoppen is niet helemaal ideaal. Handig: de 12V-aansluiting links van het contactslot. Ook de rest mag er zijn met een in twee hoogtes verstelbaar zadel en een set koplampen, waarvan beide lampen bij iedere functie branden. De lichtopbrengst is beter dan die van de GS. De voorvork wordt mooi beschermd door protectoren, maar de achterschokbreker ligt daarentegen open en bloot. De ketting van de Tiger is natuurlijk onderhoudsintensiever dan de cardan van de GS. Maar goed, de BMW is sowieso lastig te kloppen op dit onderdeel. Het blok heeft enorm veel punch, de remmen werken krachtig, zijn goed doseerbaar en het ABS regelt ragfijn. De vering strijkt net even wat meer glad dan de veerelementen van de Triumph en dat is ook voor een passagier prettig. Daarnaast laat de GS zich licht dirigeren en met koffers bouwt de Beier minder breed dan de Brit. Beide machines hebben ruime onderhoudsintervallen, maar alleen BMW biedt mobiliteitsgarantie. Volgehangen met extra’s is de Tiger geen koopje, maar de BMW doet daar nog een flinke schep bovenop. Tja, in de som van zijn eigenschappen blijft de R1200GS wat dit onderdeel betreft onovertroffen. MOTOPLUS-OORDEEL PRAKTIJK1BMW R1200GSTienduizenden kopers kunnen zich niet vergissen. De GS kan alles. 2.Triumph Tiger 800XCEen veelzijdig partner, maar niet veel lichter dan de GS en met extra’s ook best aan de prijs. FUNFACTORHet nieuwste boxerblok klinkt niet langer als een wasdroger, maar wild en bijna uitdagend. Ja vrienden, het is zover: een BMW wint een emotie-onderdeel. En terecht, want ook al klinkt de Triumph lekker hees, tegen de Duitse bas kan de Tiger niet op. Bovendien heeft het blok aanzienlijk meer punch en maakt ook het rijwielgedeelte van de BMW meer los. Rechtuit blijft de Triumph mooi stabiel bij, maar de GS gaat net even makkelijk door het bochtenwerk. De GS blijft altijd neutraal en handelbaar en is met koffers nauwelijks zwaarder dan de Tiger met koffers: 257 tegen 251 kilo. De BMW rijdt haast als vanzelf en dat geeft rust, of je nu sportief of toeristisch onderweg bent. De Tiger heeft een duidelijke voorkeur voor de wijdere lijn en vraagt een straffere hand bij het insturen. Zelfs op langsgroeven reageert de Triumph met zijn smallere voorband een stuk nadrukkelijker dan de BMW. Dat kan niet meer worden gemaskeerd door de ruimere grondspeling en die iets actievere zit van de Tiger. De uitgewogen balans maakt de GS geschikt voor verschillende soorten rijders. Beginnende rijders zullen na een korte gewenning de relaxte rijeigenschappen waarderen, terwijl ervaren rijders weten dat er in de bergen nauwelijks een betere machine is dan GS om sportrijders helemaal gek te maken. De GS is en blijft enorm veelzijdig en echte belevenismachine. Sorry Triumph, maar deze lat ligt net iets te hoog. MOTOPLUS-OORDEEL FUNFACTOR1BMW R1200GSDe GS domineert op geen enkel onderdeel zo sterk als hier. 2Triumph Tiger 800XCHet niet helemaal neutrale insturen en het mindere blok doen de Triumph hier de das om. TOERENEen pittige opgave voor de Tiger om de BMW op dit onderdeel te verslaan en dat lukt de Brit dan ook niet. De BMW zit net een tik meer ontspannen. Niet dat de licht sportieve zit op de Triumph verkeerd is, maar hier maken kleine nuances het verschil. Maar ook harde feiten, zoals het bullige blok van de GS. Daarnaast zit een passagier beter op de GS en stuurt de Duitser ook beter met duo. De remmen van de BMW zijn ook beter toegerust op de extra belasting dan wat gevoelloos aandoende stoppers van de Triumph. De ruit van de BMW beschermt beter en kan zonder gereedschap worden versteld. Dat geldt ook voor de achterschokbreker. En de GS komt verder op een tank benzine. Klein minpuntje: om het klokje blijvend in beeld te krijgen, moet je eerste alle andere functies van de boordcomputer wegklikken. Op de Tiger is de tijd altijd zichtbaar. Het bagagerek van de Brit is wel weer kleiner en bovendien zijn de koffers van de BMW telescoopachtig breder te maken. Het zijn allemaal details die inmiddels dertig jaar GS-ervaring verraden. Toch is de Triumph als nieuwkomer bijzonder goed geslaagd. Petje af!MOTOPLUS-OORDEEL TOEREN1BMW R1200GS De doordachte bestseller slaat ook als toermachine een zeer goed figuur.2Triumph Tiger 800XCMet iets minder comfort en een kleinere ruit zit er niet meer in dan een tweede plek. WINNAAR: BMW R1200GSDe GS is domweg (nog) niet te verslaan. Desondanks verdient de Triumph Tiger 800XC alle lof en vooral respect. De nieuwkomer met de extreem elastische driecilinder krachtbron kan bijna net zo veel als de R1200GS, maar dan voor tweederde van het geld.