+ Plus

Alles over bagage

Of het nou een avondritje, een verre reis of een weekendrit is: er moet bijna altijd wel bagage mee. We laten zien wat je nodig hebt, hoe je het meeneemt en waarom je maat moet zien te houden met het gewicht.

De vier doorsnee-personen op de foto komen samen op circa 300 kilo gewicht. Voor de foto kon dat wel, maar in de praktijk zou de motor volstrekt overbeladen zijn; de R1250GS heeft een laadvermogen van 216 kilo. Maar zelfs de Triumph Sprint RS, de laadvermogenkampioen met een recordwaarde van 269 kilo toegestane belading, zou met 300 kilo overbelast zijn geweest.
Gelukkig rijden we hier in Europa met hooguit twee personen op onze tweewielers, en niet met hele gezinnen plus veestapel op een 150cc-machientje, een voornamelijk Aziatisch spektakel waarvan op YouTube talloze voorbeelden te vinden zijn. Maar nu komt het: zelfs twee personen zitten met volledige motorkleding al snel op 175 kilo. Een Yamaha FZ1 Fazer zou daadwerkelijk al overbeladen zijn, zelfs zonder bagage. Op de CBR1000RR Fireblade SP zouden twee personen nog niet eens naakt mogen plaatsnemen, want die heeft een maximale belading van een magere 109 kilo. Nou is dat ook een pure eenzitter, maar het betekent dat een zware rijder al amper een rugzak mag meenemen.

 

Als je reisplannen hebt, komt zo’n motor dus niet echt in aanmerking. Maar welke wel? Dat hangt uiteraard geheel af van wat je precies met je motor wilt gaan doen. Op de komende pagina’s laten we ter illustratie voorbeelden van drie typische gebruikersprofielen zien, waarbij het ten dele al behoorlijk krap wordt. Maar ook met een beperkte hoeveelheid bagage moet je een aantal dingen in de gaten houden. Het gewicht van de rijder staat voornamelijk op het achterwiel, het gewicht van de passagier en de bagage staat zelfs volledig op het achterwiel! Welke gevolgen dat heeft voor de rijeigenschappen, vind je op pagina vijf van dit artikel.
Ten tweede zijn de kilo’s in de topkoffer (die meer dan eens wordt overbeladen) iets om extra op te letten. Dit gewicht zit hoog en ver naar achteren, waardoor het met een hefboom op de rest van de motor werkt. Dat kan niet alleen flink je lijnen verstoren, maar ook je frame overbelasten.

 

Let dus in je eigen belang op de adviezen van de fabrikant en stop zware spullen bij voorkeur in de tanktas, als het kan. Een zadeltas die je op de passagiersplek knoopt mag uiteraard veel zwaarder zijn dan de plastic of metalen koffers die aan een kofferrek worden gehangen, dus als je geen passagier hebt, is dat de aangewezen plek voor zware spullen. Zorg wel dat zo’n tas goed vast zit, met een flink stevige spin of echte spanbanden. En maak die dan niet enkel vast aan iele bagagehaakjes, vooral niet de haakjes die soms aan het duozadel zelf zijn gemonteerd! Dan hangt immers alles aan de klikbevestiging van dat zadeltje.
Met sjoemelen met dit soort dingen breng je ten eerste je eigen leven in gevaar, maar ook dat van achteropkomend verkeer! Dat is het niet waard. Gun jezelf dus degelijke, veilige bagagesystemen. Vanaf pagina 80 vind je een selectie van diverse bagagemogelijkheden voor het nieuwe seizoen.

Lees meer over

Triumph Yamaha FZ1 Fazer

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

Eerste Test Yamaha MT-09 Y-AMT

19 september, 2024

Ruim twaalf jaar – sinds de komst van de NC700 DCT – had Honda zo’n beetje het alleenrecht op ...