+ Plus

All-road dag

All-road-motoren komen steeds meer in de belangstelling te staan. Het groeiende aantal snelheidscontroles en verkeersdrempels, die het leven van sportrijders zuur maken, werken dat ook in de hand. Niet voor niets is een BMW GS tegenwoordig de best verkochte motor in Nederland. Maar met zo’n all-road kun je meer dan alleen op het asfalt rijden, bijvoorbeeld gezamenlijk een ritje over zandwegen maken, zoals onlangs tijdens een all-road-dag in Putten. Het pand van Dakar-coureur Arjan Brouwer is steeds meer een trefpunt voor avontuurlijk ingestelde all-road-rijders. De Transalp-club komt er graag op visite en ook MRO en Freebike komen er graag met hun all-road-cursussen. En dat is niet zo vreemd als je bedenkt dat er op de Veluwe nog veel onverharde – openbare – wegen zijn, waar je heerlijk met een all-road uit de voeten kunt. Het gebied is een ideaal decor voor all-road-rijders, zolang iedereen zich tenminste aan de spelregels blijft houden: gewoon op de openbare wegen blijven rijden en alleen originele – stille – uitlaten gebruiken. Tijdens de all-road-dag is het niet alleen een treffen van gelijkgestemde zielen, maar wordt er ook daadwerkelijk gereden. Om iedereen aan zijn trekken te laten komen, worden de 80 deelnemers die vooraf hebben ingeschreven in vier groepen verdeeld, van beginners, die nog nooit op zandwegen gereden hebben tot echte diehards. Elke groep heeft een voorrijder en een narijder. Vanaf half acht komen de eerste deelnemers zich melden en niet veel later staat de hele straat vol met Aprilia Pegaso’s en Capo Nords, BMW GS-sen, Honda Transalps, Africa Twins en Varadero’s, Kawasaki KLE’s, Moto Guzzi Quota’s, Suzuki DR Bigs en V-stroms, Yamaha Ténéré’s en Super-Ténéré’s en Triumph Tigers. Het rijden van de rit, waar iedereen toch eigenlijk voor is gekomen, begint met een korte introductie met een theoretische uitleg. Hierbij wordt ingegaan op hoe je het beste kunt rijden op harde en zachte zandpaden. Ook de houding op de motor, de zitpositie bij insturen en het gaan staan op de voetsteunen komen aan de orde. Tot slot wordt ingegaan op bandenspanning, stuurhoogte, vering, gewicht rijder en motor en veiligheid. Eén van de deelnemers is vijfvoudig wereldkampioen zijspancross Daniël Willemsen, uiteraard ingedeeld bij de diehards. Want hoewel hij crosswereldkampioen is op drie wielen, staat hij ook op twee noppenbanden zijn mannetje en gaat hij binnenkort de Endurozesdaagse in Nieuw Zeeland rijden en daarna de 29e editie van de Dakar-rally. En voor die rally maakt hij weer gebruik van de expertise van de ervaren Dakar-ganger Arjan Brouwer, vandaar. Na de koffie begint het bij de meeste deelnemers te kriebelen en willen ze nog maar één ding: de paden op en de lanen in. Ofte wel de all-road eens naast het normale asfalt gebruiken. Eén voor één vertrekken de groepen van twintig rijders voor hun de uitgezette routes, die met zorg zijn uitgezet en kennen een grote verscheidenheid aan ondergrond met een oplopende moeilijkheidsgraad. Zo wordt rekening gehouden met het niveau van de groep. Belangrijk is het tijdens zo’n all-road-rit dat er de nodige aandacht aan het sociale aspect wordt geschonken. Je begeeft je – ondanks dat je gewoon op openbare wegen rijdt – immers toch met de motor in de natuur en daar kom je ook anderen tegen. Mensen die op hun fiets, te voet of te paard ook aan het genieten zijn en we willen natuurlijk niet dat we met één vinger naar elkaar gaan zwaaien! Dus gaat het gas er meteen af (en zonodig wordt er zelfs even gestopt) als we een andere natuurgenieter zien lopen of rijden. Je merkt dat zoiets gewaardeerd wordt, en vrijwel altijd zijn een vriendelijk knikje of een opgestoken hand ons deel. Tussen de middag komen alle groepen weer even terug bij de start en komen de eerste sterke verhalen onder het genot van Veluwse broodjes en soep los. Een enkeling maakt van die gelegenheid gebruik om wat (nood-)reparaties te verrichten, want de machines worden in het terrein toch wat zwaarder aangesproken. Dus blijken er bij één machine zelf andere koppelingsplaten nodig en wordt het montageframe van de stroomlijn even gelast, dat door een onschuldige val was gescheurd. Ook Daniël Willemsen blijkt niet ongeschonden uit de strijd te zijn gekomen, maar dat is niet zo vreemd voor wie zijn rijstijl op een zijspan kent. Daniël lijkt maar één standen op zijn gashendel te hebben: helemaal open. Daar zal hij met de komende zesdaagse en de Dakar-rally toch nog aan moeten werken, want volgas heeft nog nooit iemand Dakar gehaald. Na de middag vertrekken de groepen weer voor het tweede gedeelte, waarbij de nadruk ligt op rijtechniek en op het rijden van hoogteverschillen. Op een deelnemer met een zere schouder na, zijn er na afloop alleen maar lachende gezichten te zien! [[[kasten]] Arjan Brouwer op vier wielen De organisator van deze all-road-dag, Arjan Brouwer, start in de komende Dakar op vier wielen. De 49-jarige coureur moest afgelopen Dakar door een heupoperatie noodgedwongen aan zich voorbij laten gaan. De chirurg die hem een nieuw kogelgewricht implanteerde, riep hem op de drempel van het ziekenhuis nog na: “Dakar moet je nu echt vergeten…” Brouwer zag wel in dat zijn nieuwe kunstheup inderdaad niet echt paste bij een Dakar-deelname op de motor, maar werd gevraagd ter versterking van het Ginaf Rally Power Team uit Ederveen: “Ik kom in 2007 met een dikke 950 pk Ginaf aan de start. Samen met Gerard van Veenendaal als monteur zal ik één van de wedstrijdtrucks besturen, de navigator is nog niet bekend. Wuf van Ginkel rijdt de andere wedstrijdtruck. Binnenkort gaan we trainen in Zuid-Frankrijk en in Tunesie.” [[bildunterschrifte]] 1/1a De Veluwse natuur is schitterend. Om doorheen te rijden… 2 Tachtig all-road-rijders verzamelt voor een gezellig dagje rijden. 3 Arjan Brouwer (l) en Daniël Willemsen hebben de handen ineen geslagen. 4 Brouwer lost het startschot voor de rit. 5/5a Geen woorden maar daden: de paden op, de lanen in dus. 6 Heerlijk met je all-road over mooie zandwegen toeren. 7 Op de Veluwe heb je nog veel onverharde openbare wegen. 8 Uiteraard was MotoPlus van de partij. 9 Lachende gezichten na afloop 10 De sterke verhalen ontbraken uiteraard ook niet. 11 Goed voorbereid aan de start: dikke noppenbanden voor en achter… 12 Net een echte rally: even nieuwe koppelingsplaten monteren. 13 Bijpraten met een kop soep in de pauze.

Gerelateerde artikelen

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-