8 Dure motorpakken getest
Niet in dienst van hare majesteit en desondanks koninklijk goed. Acht topagenten van de textiele dienst laten zien welke opdrachten zij aan kunnen. De prijzen zijn vanzelfsprekend behoorlijk exclusief, maar verre van topgeheim.
Bij motorrijden hoort veiligheid voorop te staan en een degelijk motorpak draagt daar zeker aan bij. De textiele combi’s zijn er in alle denkbare soorten en maten en voor iedere beurs is er wel een passende outfit te vinden. Daarbij wordt vaak uitgegaan van de stelregel ‘hoe duurder, hoe beter’. Wanneer je bereid – en vermogend genoeg – bent om flink in de buidel te tasten, wil je daar hoogwaardige kwaliteit voor terug. Maar krijg je die ook?
Hoeveel een topproduct mag kosten is zeker een vraag die ruimte voor discussie openlaat. De producenten verklaren hun weinig transparante prijzen vaak door hoge ontwikkelingskosten en/of het gebruik van dure materialen. Dat echter niet elke nieuwe uitvinding daadwerkelijk een verbetering betekent, kostenbesparende fabricage nagenoeg niet mogelijk is bij lage productieaantallen en dat reclame en marketingkosten per producent vaak erg verschillen, vertellen ze er vaak niet bij.
Hoeft ook helemaal niet, zolang de outfit maar een reële tegenwaarde vertegenwoordigd voor je zuurverdiende centen. En daarom is het belangrijk om van tevoren goed uit te pluizen wat de verschillende fabrikanten nu eigenlijk precies in de aanbieding hebben. Wij testten acht textiele topcombinaties en er bestaat absoluut geen twijfel over de goede tot zeer afwerking en de overwegend voorbeeldige uitrusting. Laatstgenoemde openbaart twee trends: veelzijdigheid en specialisme. De pakken van Rukka en Stadler zijn regelrechte alleskunners, waarvan alleen de ‘Air-Vantage’ binnenjas al 400 euro kost. Dat krikt uiteraard de prijs van het sowieso al niet goedkope totaalpakket behoorlijk op. De binnenjas met klimaat membraam is opblaasbaar en isoleert daardoor afhankelijk van de hoeveelheid ingebrachte lucht in verschillende mate. Een technische gadget die ‘Q’ zeker ook voor zijn topagent 007 paraat zou hebben gehad. Zonder deze binnenjas laten de pakken zich vanwege hun modulaire opbouw ook bij hoogzomerse temperaturen aangenaam dragen. Dankzij veel opbergruimte en uitgerust met een warmtekraag bieden ze daarnaast uitgekiende hulp bij het toeren, ongeacht de tijd van het jaar en ongeacht waar je ter wereld ook bent. Dat er aan een dergelijke hightech uitrusting een behoorlijk prijskaartje kleeft, is begrijpelijk.
Veelzijdigheid is ook van toepassing op de Zweedse fabrikant Halvarssons. Het Scandinavische jack bestaat in totaal uit drie delen, één binnenjas met twee buitengarnituren: één waterdichte met een klimaatregulerend membraam op basis van Sympatex en eentje met het luchtdoorlatende Mesh voor hete zomerdagen. Een te gek concept, omdat de chique buitenjas ontdaan van zijn protectoren ook voor wandelen of skiën te gebruiken is. De softshell binnenjas van Spidi kan eveneens als vrijetijdsjack worden gedragen.
BMW en Hein Gericke maken helemaal geen gebruik van een binnenvoering en zijn daardoor alleen bedoeld voor zomers gebruik. Uiteraard zijn deze pakken extreem licht en comfortabel te dragen. Het lichaam krijgt voldoende lucht om te ademen en de bewegingsvrijheid is zo goed als onbeperkt. Toch wordt bij een valpartij het lichaam goed beschermd. Het lichte Kushitani pak is meer een agent in burger. Onopvallend, maar wel veelzijdig uitgerust en door het ademactieve membraam voornamelijk geëigend voor zomers gebruik. En met het elegante Dainese pak zou je zelfs zó een casino binnen kunnen wandelen. Toch wel enkele lichte minpuntjes en een nare misstap tijdens de schokabsorptietest. Gelukkig is de rest van de veiligheidsuitrusting (goede positie van de protectoren, robuust bovenmateriaal) helemaal prima.
MOTOPLUS CONCLUSIE
We hebben het hier over acht textiele motorpakken die best een flinke duit kosten en ook tot de top van het enorm brede kledingsegment behoren. Niet verwonderlijk dus dat alle acht ook minimaal het predikaat ‘voldoende’ opgespeld krijgen. Storende mankementen zijn er eigenlijk niet, met uitzondering van de slecht dempende harde protectoren van Dainese. Het veiligheidsaspect zou in onze ogen best wat meer aandacht mogen hebben bij sommige producenten, want bij dergelijke topproducten – met een navenant prijskaartje – mag je gewoon een volledige protector-uitrusting met uitstekende prestaties verwachten. Alleen BMW maakt dat waar.
Ook al heb je op de motor geen gevaarlijke opdrachten – zoals James Bond – te vervullen, je leeft nou eenmaal geen twee keer!
DE ALLESKUNNERS
RUKKA
APR Vision
Importeur: Hocoparts, tel. 0342 412290, www.hocoparts.com
Prijzen: Jas vanaf € 899,00; broek € 499,00; Set € 1398,00
Kleuren: Jas in grijs, rood en zwart; broek in zwart
Maten: Jas en broek 46 tot 66 (heren) en 34 tot 46 (dames)
CONCLUSIE
Perfect voor elk klimaat. De absoluut waterdichte Rukka met klimaatregulerende Air-Vantage binnenjas en luchtig buitenmateriaal is geschikt voor elke temperatuur onder alle denkbare weersomstandigheden. Alleen de rugprotector had nog iets beter gekund.
[Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED
[Unterschrift Bild MRD Seite 78 Mitte/links; andere Bilder nicht verwenden]
Een vernuftig staaltje techniek: de opblaasbare Air-Vantage binnenjas.
STADLER
Traveler/Journey
Importeur: Perier Motorsport, tel. 0355-381012, www.periermotorsport.nl
Prijzen: Jas € 1008,00; broek € 506,00; Set € 1514,00
Kleuren: Jas en broek in zand/zwart
Maten: Jas 48 tot 62 (heren) en 38 tot 46 (dames); broek 48 tot 62 (heren) en 36 tot 48 (dames)
CONCLUSIE
Geschikt voor toeren tot aan het eind van de wereld. En terug. Het Stadler-pak heeft een topuitrusting, buitengewoon goede pasvorm en is subliem afgewerkt. Voor het predikaat ‘perfect’ missen echter betere protectoren en meer waterdichte buitenzakken.
[Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED
[Logo MotoPlus Testwinnaar]
Duurder kan het bijna niet, beter daarentegen ook niet. De alleskunners van Rukka en Stadler geven de koper een eersteklas afwerking en stellen hem daarbij in geen enkele situatie tijdens het motorrijden teleur. Verwijder je de binnenjas, dan zorgt het luchtige buitenmateriaal voor een comfortabele rit, zelfs bij hoge buitentemperaturen. In de regen en hoog in de bergen beschermt de opblaasbare en variabel isolerende Air-Vantage jas samen met de afritsbare warmtekraag effectief tegen regen en kou. Broek en jas overlappen elkaar bij beide sets perfect en zijn goed op elkaar afgestemd. De broek van Rukka wordt zelfs keurig met bretels geleverd. Het modulair opgebouwde Stadler pak heeft een vest met ruim opbergvak op de rug. De volledige opbergruimte van de combi kan vanwege de niet waterdichte buitenzakken echter uitsluitend bij droog weer worden benut. Het nadeel van deze alleskunners ligt een beetje in de gebruiksvriendelijkheid van de verschillende lagen en functies.
ZOMERTOER
BMW
Comfort Shell
Importeur: BMW Nederland BV, tel. 0800-099 2234, www.bmw-motorrad.nl
Prijzen: Jas € 599,00; broek € 433,00; Set € 1032,00
Kleuren: Jas in blauw en zwart; broek in zwart
Maten: Jas en broek 46 tot 60 / 98 tot 110 (heren) en 34 tot 46 / 17 tot 22 (dames)
CONCLUSIE
Een zeer gedurfd concept, omdat het enkel is gericht op gebruik bij hogere temperaturen. Het pak is extreem veel toegespitst op veiligheid en heeft een nieuw, bijzonder elastisch membraam en buitenmateriaal. De iets ruime pasvorm is voor verbetering vatbaar.
[Logo MotoPlus]-oordeel: GOED
KUSHITANI
TJT-5/TPT-4
Importeur: MotoPort, tel. 0413-385 853, www.motoport.nl
Prijzen: Jas € 689,00; broek € 469,00; set € 1158,00
Kleuren: Jas in zwart/grijs; broek in zwart
Maten: Jas en broek 48 tot 60
CONCLUSIE
Een goed allround pak voor diegenen die overwegend bij goed weer op pad gaan, maar die desondanks goed beschermd willen zijn tegen de grillen van het weer. Pasvorm en afwerking zouden zeker in dit segment beter mogen zijn.
[Logo MotoPlus]-oordeel: GOED
Waterdichte, voor de zomer geschikte topproducten als deze Kushitani beschikken meestal over het bijzonder ademactieve membraam Gore-XCR. BMW gebruikt nu voor het eerst het nieuwe, zichzelf aan veranderende omstandigheden aanpassende c_change-membraam van specialist Schoeller. Het in vergelijking elastische membraam is onder een eveneens elastisch, slijt- en scheurvast bovenmateriaal geplaatst. Het resultaat is een extreem licht en comfortabel motorpak zonder thermovoering (volgens BMW in de zomer overbodig), dat met een complete protector uitrusting en uitstekende stootdemping resultaten schittert. Het pak neigt echter wel een beetje tot klapperen en tijdens de regentest liep er wat water in de kraag. In koude toestand storen de stijve, elastische CE-protectoren die pas na wat lichaamsbeweging op temperatuur komen, daardoor zachter worden en de gewrichten vervolgens zeer goed omsluiten. Het degelijk uitgeruste en dankzij de uitneembare binnenvoering veelzijdig te gebruiken Kushitani pak heeft een beperkte bewegingsvrijheid door een matige snit, ondanks veel verstelmogelijkheden. Bovendien heeft het ook maar weinig opbergruimte.
[Unterschrift bei Bild zwei Motorräder, andere Bilder nicht verwenden]
Voor ritjes in zuidelijker gelegen landen moeten de speciale pakken bijzonder ademactief zijn.
LEERVERVANGERS
HALVARSSONS
Safety
Importeur: Hartelman Motoren, tel. 0575-461 348, www.hartelman.nl
Prijzen: Jas € 599,00; broek € 549,00; set € 1148,00
Kleuren: Jas in zwart met wit of neongeel; broek in zwart
Maten: Jas en broek 48 tot 60 (heren) en 38 tot 44 (dames)
CONCLUSIE
Fantastisch uitgerust veelzijdig pak dat met een speciaal ontwikkelde slijtvaste stof nieuwe wegen bewandelt. Door het hoge gewicht laat het draagcomfort echter wat ruimte voor verbetering toe. Desondanks toch een positief oordeel over de set.
[Logo MotoPlus]-oordeel: GOED
HEIN GERICKE
PSX-XCR
Importeur: Hein Gericke Nederland BV, tel. 076-514 9552, www.hein-gericke.nl
Prijzen: Jas € 599,95; broek € 449,95; set € 1049,90
Kleuren: Jas en broek in zwart
Maten: Jas en broek 48 tot 58
CONCLUSIE
Zeer sportief pak met nauwsluitende pasvorm. Dankzij het gebruik van hoogwaardig synthetisch buitenmateriaal (Armacor) en grote lederen inzetstukken op kritieke plekken is het waterdichte PSX-XCR een goed alternatief voor het conventionele tweedelige leren pak.
[Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED
Sportieve rijders prefereren meestal leer. Halvarssons heeft nu van een onafhankelijk instituut het bewijs gekregen dat het nieuwe tapijtachtige kunstweefsel Hi-Art meer slijtvast is dan gebruikelijke leren motorkleding. In opdracht van de Britse autoriteiten produceren de Zweden nu pakken voor de motorpolitie, die naar eigen zeggen als eerste ter wereld aan de strenge Europese normen voor beroepsrijders voldoen. Matige schokabsorptiewaarden en een optioneel leverbare rugprotector passen echter niet bij het geproclameerde veiligheidsconcept. Een nog groter minpunt is echter het draagcomfort dat nogal te wensen overlaat. Het extreem zware Hi-Art weefsel brengt het totaalgewicht van het pak op maar liefst 7,5 kg, waarbij in het bijzonder de broek maar weinig comfortabel draagt. Hein Gericke pakt het anders aan en modificeert een leren pak tot een waterdichte mix van leer en hoogwaardig textiel (zeer slijtvast Armacor en Gore XCR membraam). Resultaat is een lichtgewicht pak (minder dan 4 kg) dat helaas maar weinig isoleert. Een te ruime kraag en missende thermovoering zijn daarnaast de enige minpunten.
[Unterschrift bei Bild zwei Männer, übrige Bilder nicht verwenden]
De oplossing voor sportieve rijders die niet van leer houden.
MODIEUS EN CHIQUE
DAINESE
Delta Dart/2L
Importeur: Arie Molenaar Motors, tel. 030-688 1228, www.ariemolenaarmotors.nl
Prijzen: Jas € 579,00; broek € 289,00; set € 868,00
Kleuren: Jas in bruin, zwart en grijs; broek in zwart
Maten: Jas 40 tot 60; broek 44 tot 60 (heren) en 36 tot 46 (dames)
CONCLUSIE
Ongecompliceerd vormgegeven comfortabel pak met een zekere flair. Goede uitrusting met grote zakken, minpuntje is dat jas en broek niet aan elkaar vast te ritsen zijn. Daarnaast stellen ook de schokabsorptie-eigenschappen van de protectoren teleur.
[Logo MotoPlus]-oordeel: VOLDOENDE
SPIDI
First/RPM
Importeur: Moto-matrix, info@moto-matrix.nl, www.moto-matrix.nl
Prijzen: Jas € 499,95; broek € 209,95; set € 709,90
Kleuren: Jas in geel, oranje en zwart; broek in zwart
Maten: Jas M tot XXXL en broek S tot XXXL
CONCLUSIE
Het goedkoopste pak van de test ziet er niet alleen fris uit, het is ook uitermate comfortabel. Bovendien is het erg gebruiksvriendelijk en uitermate praktijkgericht uitgerust. Een modernere broek zou het pak nog meer cachet geven.
[Logo MotoPlus]-oordeel: ZEER GOED
[Logo MotoPlus kooptip]
Een praktisch textielpak kan op de boulevard of in de stad zonder meer ook een ander functie dienen; een modieuze. De Italiaanse producenten maken motorfietskleding met een bepaalde trendy uitstraling die je bij andere producenten helaas vaak mist. Het Dainese-pak met Gore-Tex membraam biedt dankzij de vier grote buitenzakken veel en goed toegankelijke opbergruimte voor mobieltje, palmtop en allerlei andere zaken. Het is 100% waterdicht en heeft een modieuze, chique stijl. De schokabsorptie eigenschappen van twee van de protectoren waren echter behoorlijk slecht en de prijs van de toch wel conventioneel vervaardigde combinatie is erg hoog. Spidi biedt met de uitermate degelijke broek niet veel bijzonders, terwijl de lichte en comfortabele jas er verheugend fris uitziet. Deze is daarnaast ook nog voorzien van een goede veiligheidsuitrusting en heeft prima klimaatregulerende eigenschappen die het motorrijden bijzonder aangenaam maken. De makkelijk uit te nemen winddichte binnenjas is bovendien ook in de stad of bij outdoor-activiteiten uitstekend te gebruiken.
[Unterschrift bei Bild zwei Männer, übrige Bilder nicht verwenden]
Zien en gezien worden, laat dat maar aan de Italianen over. Deze modieuze pakken slaan ook op de boulevard geen slecht figuur.
[Kasten Tops und Flops]
TOP EN FLOP
+ Een perfecte positie van de protectoren (BMW) is enorm belangrijk. Bij BMW worden de gewrichten voorbeeldig afgeschermd.
+ Bretels (Halvarssons, Rukka, Spidi) zien er weliswaar burgerlijk uit, maar zorgen er wel voor dat de over het algemeen zware broek goed blijft zitten.
+ Grote buitenzakken (Dainese) zijn beter toegankelijk en in het ideale geval ook nog eens waterdicht.
+ Grote luchtinlaten die niet door een membraam zijn afgeschermd (BMW, Halvarssons, Rukka, Stadler) zorgen in de zomer voor een degelijke ventilatie.
+ Een afneembare kraag (Rukka, Stadler) is geen overbodige luxe en behoort tot de uitrusting van een perfect allround pak.
– Textiele combi’s uit het topsegment zonder volledige set protectoren (Dainese, Halvarssons, Kushitani, Rukka) of enkel protectoren die tegen meerprijs verkrijgbaar zijn.
– Omslachtige of missende verbindingrits tussen jas en broek (BMW, Dainese).
– Een verkeerde snit van BMW en Spidi zorgt ervoor dat er toch wat water doorheen sijpelt, ondanks dat het membraan zelf waterdicht is.
– Een te ruim gesneden kraag (BMW, Hein Gericke) zorgt voor een erg onaangename tocht rond de hals en nek.
– De schachten van een handschoen moeten in de mouw passen en dat lukt bij het Kushitani-pak maar moeilijk.
[Kasten Zo Testen Wij]
ZO IS ER GETEST
PRAKTIJK
Op een vooraf bepaalde testroute met verschillende soorten asfalt, bochten en passages worden verschillen in pasvorm, draagcomfort en klimaatregulering al snel duidelijk. Afwerking, uitrusting en de gebruiksvriendelijkheid werden tijdens een uitgebreide inspectie door de testrijders afzonderlijk beoordeeld. Tijdens een groepsdiscussie werden de uiteindelijke punten toegekend.
NATTE TEST
Een testpersoon wordt op een stilstaande motorfiets tien minuten lang met water bespoten, vergelijkbaar met een zware regenbui. Aan de hand van de onderkleding (per test een set droge onderkleding) en papier in de als waterdicht gemerkte buitenzakken konden lekkages worden opgespoord. Dringt er water door tot de onderkleding of het papier dan volgde puntenaftrek.
SCHOKABSORPTIE
De schokabsorptie eigenschappen van de protectoren is conform CE-norm 1621-1/2 getest. De gemeten gemiddelde restwaarde mag niet hoger uitvallen dan 35 kilonewton, waarbij een enkele stoot niet boven de 50 kN mag uitkomen. Slechte absorptiewaarden resulteren in aftrek van punten en ook niet bij de confectiemaat behorende protectoren hebben puntenderving tot gevolg.
[Unterschrift bei Graphik]
De knieprotector (van schuim) van BMW verdeelt de kracht in vergelijking met de harde Dainese protector over een duidelijk langere tijd en dempt over het algemeen efficiënter.
Kracht in kN
Tijd in ms
Max. toegestane wettelijke waarde*
* Bij een enkele slag
[Tabelle Schlagdämpfung nicht verwenden, nur ein oder zwei Bilder verwenden]
Plaats hier uw tekst