Uitgave 02 - 2010
Inhoud magazine
« Terug naar overzichtTechniek: MV Agusta F4
Het kan zo gemakkelijk verkeerd uitpakken. Een designicoon opnieuw gestalte geven, betekent het samenvoegen van contrasten. Natuurlijk moet de nieuweling er jong en fris uitzien en zelfstandig ook. Maar ergens moet die nieuwe jas ook nog vertrouwd ogen. De echte schuldige luistert naar de naam...
Eerste Test Kawasaki Versys
Wat moet je veranderen aan een machine die wat blok en rijwielgedeelte betreft tot de besten in zijn klasse behoort? Niets. Zo simpel kan het zijn, en dus kreeg de Kawasaki Versys voor modeljaar 2010 slechts een cosmetische update, maar wel een die Kawasaki’s veelzijdige alleskunner een meer...
Eerste Test Honda CBF1000F
Als er in motorland één model is dat het predicaat ‘vriendelijke allrounder’ draagt, dan is het wel de Honda CBF1000. Een hondstrouwe no-nonsense-machine. De populaire CBF krijgt komend jaar een broertje in de vorm van de 1000F met de bekende en bewierookte deugden in een...
Compacttest Hyosung GT650i
Nieuwe injectie, nieuwe remmen en vele details een stukje aangescherpt. Hyosung maakt er geen publiekelijk geheim van de ambitie te hebben hun gerenommeerde GT650i naar Japans niveau te willen tillen. De prijs daarentegen blijft ontegenzeggelijk Koreaans.Zo op het eerste gezicht lijkt alles bij het...
Eerste Test BMW R1200GS
De BMW GS is dertig en om dat te vieren kreeg de R1200GS een extra nokkenas, vijf extra pk’s en nog wat andere Beierse opsmuk cadeau. Hoe deze presentjes in de praktijk uitpakken, probeerden we aan de zonnige boorden van het Garda meer. Hé, wat is dat nou? Na de eerste druk op de...
Vergelijkingstest KTM 990 Super Duke - MV Agusta Brutale 990R - Triumph Speed Triple
Sommige motorfietsen kies je niet uitsluitend vanuit je verstand, maar meer vanuit je hart. KTM 990 Super Duke en de Triumph Speed Triple bijvoorbeeld. En natuurlijk de nieuwe MV Agusta Brutale 990R.’s Morgens was het een groep wandelaars die onze weg kruiste en in de late namiddag een...
Techniek: MV Agusta F4
Het kan zo gemakkelijk verkeerd uitpakken. Een designicoon opnieuw gestalte geven, betekent het samenvoegen van contrasten. Natuurlijk moet de nieuweling er jong en fris uitzien en zelfstandig ook. Maar ergens moet die nieuwe jas ook nog vertrouwd ogen. De echte schuldige luistert naar de naam...
Techniek: smeersystemen
Het smeersysteem van een motorblok is van levensbelang. Een blok kan de allermooiste technieken herbergen,ongelooflijk veel vermogen leveren en bizarre toerentallen draaien, maar zonder goede smering duurt dat allemaal maar heel kort. We duiken in het oliecarter en gaan eens kijken hoe het blok van...
Test 9 waterdichte leren pakken
Wat bescherming en uitstraling betreft zit je met een leren motorpak altijd goed, maar in ene regenbui ben je dan wel aangewezen op een regenoverall. Gelukkig evolueert ook de kledingindustrie en tegenwoordig hebben verschillende fabrikanten inmiddels waterdichte leren combi’s in de rekken...
Occasion: Yamaha Dragstar 1100
Schokkend was de introductie van de XVS1100 Drag Star in 1999 geenszins. Sterker: de trend van custom naar cruiser was al veel eerder ingezet en de concurrentie was al dik aan het verkopen voordat het merk MET de drie gekruiste stemvorken op dezelfde toonhoogte zat. Niet schokkend dus, maar toch...
Tips & Tricks MP 02-2010
We kennen allemaal het brandende gevoel in de billen na een lange rit. Je gaat verzitten, strekt de benen en je aandacht verdwijnt van het verkeer naar je zitvlak. Als het koud is lijkt dit gevoel langer weg te blijven dan wanneer het zonnetje aangenaam schijnt. Kunnen we daar iets tegen doen? Yes,...
Reizen IJsland
What's in a name? Als IJsland staat voor ‘land van ijs’, dan hadden we er wellicht goed aan gedaan onze winterpakken, verwarmde handschoenen en Siberische laarzen mee te nemen. Maar, zo redeneren we, Groenland is niet groen, de Rode Zee niet rood en het Zwarte Woud is ook niet altijd in...
Interview Edwin Sterckel
Nog niet zo heel lang geleden was de motorschuur van Edwin Sterckel gevuld met Bolognese passie. Twee bloedmooie 916 Fogarty replica’s en een eigenzinnige Paso. Die gingen er uit voor een andere Italiaan, de MV Agusta F4. Maar drie jaar terug raakte hij in de ban van het geluk van lang...
Dakar Rally 2010 (2)
Aan de finish in Buenos Aires was zijn voorsprong ruim een uur op tweede man Pal Anders Ullevalseter. Maar iedereen realiseerde zich dat winnaar Cyril Despres al op de rustdag verlost werd van zijn grootste tegenstander. Marc Coma reed vanaf de achtste etappe een inhaalrace die hij nooit kon...
Warmdraaien MotoPlus 02-2010
De winter had Nederland in zijn greep en dat betekent komkommertijd in de motorwereld. En daarin werden we voor de zoveelste keer opgeschrikt door berichten over de motorfiets-APK. Minimaal één keer per jaar gooien clubs als de ACEM (de Europese club van motorfabrikanten) en de RAI...
Column Sebastiaan Labrie 02-2010
Wie heeft de negen etappe van de Dakar Rally gezien? Misschien kijken velen van jullie niet meer, omdat het niet de echte Dakar is, aangezien er niet in Afrika wordt gereden, maar dan heb je echt wat gemist. Er moest een relatief kleine afstand afgelegd worden, maar het terrein compenseerde dat...
Mail Feedback MP 02-2010
MOTORRIJDEN MET KINDERENEen intercom is erg nuttig Ik rij zelf al 11 jaar met kinderen op de motor, maar doe dat uit veiligheidsoverwegingen vooral met een motor met zijspan. Naar aanleiding van jullie uitgebreide artikel in MotoPlus nummer 23 wil ik nog even een extra tip geven, die ik mistte in...
Trots Remco van Wingerden
Remco van Wingerden besteedde een dikke twee jaar aan de ombouw van een Yamaha YZF750R tot streetfighter Duitse stijl. Niet alleen voor de leuk, maar vooral ook om op te rijden. ‘’Op slingerende dijkweggetjes is er geen supersport die me bij kan houden.’’ “Je zou het...