Uitgave 23 - 2009
Inhoud magazine
« Terug naar overzichtEerste Test Ducati Hypermortard
Wonderschoon lijnenspel in combinatie met de alom gewaardeerde gespierde 1.100 cc V-twin, zo leerde iedereen Ducati’s Hypermotard kennen. Een machine om het asfalt mee in de fik te steken. Nu komen de mannen uit Bologna met een klein broertje op de proppen: de Hypermotard 796.‘Grazie...
Eerste Test Triumph Rocket III Roadster
De Triumph Rocket III staat al enkele jaren bovenaan de cruiser-hitparade. Tenminste wat de pure prestaties betreft, want geen enkele cruiser is zo sterk en accelereert zo hard als deze majestueuze 2.300 cc driecilinder. En nu komt Triumph met de Rocket Roadster, met nog meer vermogen en nog meer...
Reisverhaal Corsica
In de loop der geschiedenis is het gezag over Corsica als een speelbal tussen verschillende volkeren heen en weer gekaatst. Geen wonder, het eiland is schoonheid is zijn meest pure vorm met ruige rotskusten, brede zandstranden, onherbergzame bergmassieven en rijk begroeide valleien. En voor wie op...
Motornieuws 2010: Ducati & Moto Guzzi
Geen Honda, geen Yamaha en veel motornieuws dat al voor de opening van de beursdeuren was gelekt of officieel gepresenteerd. In die zin was de 2009-editie van de Milanese EICMA een gedevalueerde, maar met name de Italiaanse fabrikanten en ook BMW gaven de EICMA toch aanzien met een aantal nieuwe...
Motornieuws 2010: BMW
Met de een S1000RR die nog geïntroduceerd moet worden, pakte BMW op de EICMA uit met opnieuw een grote verrassing: de imposante Concept 6 zescilinder. In de auto’s van BWM is de zescilinder al meer dan zeven decennia gemeengoed, maar voor het eerst in de rijke historie van de Beierse...
Motornieuws 2010: Diverse merken
HUSQVARNA TE630/SM630Met de TE630 en SM630 lanceert Husqvarna de opvolgers voor de TE610 en SM610. Beide modellen zijn optisch aangepast en hebben met 600 cc exact 30 cc meer longinhoud gekregen. Bovendien heeft het blok nu twee bovenliggende nokkenassen in plaats van één. Dat alles...
Eerste Test Kawasaki Z1000
De Z heeft in Kawasaki jargon een welhaast magische klank en is net zo nauw verweven met de historie van de fabrikant uit het Japanse Kobe als de kleur groen. Zo tooit de Z al jaren de ranke flanken van Kawa’s superbikes, in feite de directe nazaten van de Z1 uit 1973, de oer-superbike van de...
Eerste Test Ducati Hypermortard
Wonderschoon lijnenspel in combinatie met de alom gewaardeerde gespierde 1.100 cc V-twin, zo leerde iedereen Ducati’s Hypermotard kennen. Een machine om het asfalt mee in de fik te steken. Nu komen de mannen uit Bologna met een klein broertje op de proppen: de Hypermotard 796.‘Grazie...
Eerste Test Triumph Rocket III Roadster
De Triumph Rocket III staat al enkele jaren bovenaan de cruiser-hitparade. Tenminste wat de pure prestaties betreft, want geen enkele cruiser is zo sterk en accelereert zo hard als deze majestueuze 2.300 cc driecilinder. En nu komt Triumph met de Rocket Roadster, met nog meer vermogen en nog meer...
Eerste Test Kawasaki 1400GTR
Na een langere periode van afwezigheid betrad Kawasaki in 2007 met een kakelverse 1400GTR opnieuw het zwaarbevochten en technisch hoog aangeschreven GT-segment. Met verschillende praktische updates als traction controle en een gecombineerd remsysteem lijkt diezelfde GTR in 2010 helemaal tot volle...
Vergelijkingstest Bimota DB6R - Ducati Streetfighter
Stevig geluid, edel, zelfbewust. En beiden met een pittig V-twin-blok: de Bimota DB6R en Ducati Streetfighter S. Twee van hetzelfde slag, beiden voor een stevige prijs. Terwijl de Ducati zijn bewonderaars weet te fascineren met een agressief design en stevige power zijn het bij de Bimota meer zijn...
50.000 km Test KTM 690SM
Na 50.000 kilometer weten we maar al te goed dat de vreemde snavel van de KTM 690SM niets te maken heeft met downforce of rijstabiliteit. Die snavel is puur een designaccent, niet meer en niet minder. Dit is één van de wetenswaardigheden die je te weten komt in dit eindverslag van een...
Motorrijden met kinderen
Wie wil er niet liever met de kinderen in plaats van voor de TV of de computer te hangen naar buiten om een lekker stuk te rijden? Kinderen zijn gelukkig meestal wel warm te krijgen voor zo’n voorstel, maar dat houdt dan wel in dat je als rijder, rekening houdend met de leeftijd van je...
Occasion: Harley-Davidson Sportster
Vooruit, doe het nu eindelijk: koop je eerste Harley! Het aanbod gebruikte Sportster modellen is redelijk groot en de prijzen zijn over het algemeen aantrekkelijk. En ja, vergeet het stempel ‘vrouwending’. Welke Harley geeft je als rijder het meeste plezier? Logisch antwoord: altijd de...
Tips & Tricks MP 23-2009
IN HET OOR SPRINGENHet op zijn eind lopende motorseizoen heeft mogelijkerwijs zijn sporen op of aan je motor achtergelaten. En die kun je in sommige gevallen zelfs horen. Piepjes, kraakjes en ander ‘in het oor springend’ ongemak, hier lees je waardoor het veroorzaakt kan worden....
Reisverhaal Corsica
In de loop der geschiedenis is het gezag over Corsica als een speelbal tussen verschillende volkeren heen en weer gekaatst. Geen wonder, het eiland is schoonheid is zijn meest pure vorm met ruige rotskusten, brede zandstranden, onherbergzame bergmassieven en rijk begroeide valleien. En voor wie op...
Reportage Moto Guzzi tuning
Moto Guzzi is met een inhaalslag bezig. Dat was ook te zien op de EICMA in Milaan (zie pag. 30-31). Toch blijken de moderne Guzzi’s vaak nog net niet het motorkarakter te hebben, dat je zou verwachten van een stoere V-twin met veel cc’s. Vandaar dat de Stelvio en Griso’s graag...
GSG Suzuki B-King Special
De geruchten rond de Suzuki B-King hielden de echter streetfighter-liefhebbers rond 2006-2007 danig in de greep. Rond het machtige Hayabusa-blok zou Suzuki immers een waanzinnige naked-bike gaan bouwen. Maar na de echte introductie van de B-King was de hard-core-streetfighterscene toch wat...
Motor van het Jaar 2010 Verkiezing en koopgids
Voor het vierde jaar in successie kunnen de lezers van MotoPlus hun stem uitbrengen in de grote Europese Motor van het Jaar Verkiezing. Anders dan in de autowereld bepalen in de motorwereld namelijk de motorrijders zelf welke motor de opvolger wordt van de Ducati 1098 (2007), de Kawasaki 1400GTR...
Interview wankeldokter Roland van Cauter
Roland van Cauter werd op het Brusselse motorsalon in 1976 op slag verliefd op de Suzuki RE5 Wankel. En twee jaar later had hij er één. En 33 jaar later rijdt hij nog steeds op zo’n wankelmotorfiets!Uit de twee uitlaten van de enkelschijf Suzuki RE5 wankelmotor komt een fraaie,...
Fat Boys Racing Team
‘Daar heb je ze weer’ is een veel gehoorde reactie. En dat is niet eens vanwege de prachtige klassieke MV Agusta-racers. Leo de Waard en Albert den Hertog trekken doorgaans veel bekijks als ze bij een circuit aankomen, want ze hebben nu eenmaal niet echt het uiterlijk van een echte...
Interview William en Nathalie Matthijssen
William en Nathalie Matthijssen. Bij maar weinig motorrijders zal nu een belletje gaan rinkelen. Toch zijn deze Drentse broer en zus al negen keer Nederlands kampioen en werden ze dit jaar voor de tweede keer ook Europees Kampioen Grasbaanracen, het hoogst haalbare in deze sport. Een interview met...
Warmdraaien MotoPlus 23-2009
Met het prototype van een nieuwe zescilinder-motorfiets verraste BMW vriend en vijand op de EICMA in Milaan. Om in deze tijd van bezinning en inkrimping, maar ook van groene technology, van hybrides en van elektrische scooters heerlijk eigenwijs met een gigantische 1.600 cc zescilinder op de...
Spotlight 23-2009
ALPINESTARSSTELLA ANOUKEKlinkt bijna hemels, een leren jack met de naam Stella Anouke. Belangrijker is echter dat dit elegante en opvallende damesjack van Alpinestars er gewoon bijzonder fraai uitziet. Enerzijds door de grote, deels witte leeroppervlakken die het jack een mooie cleane uitstraling...
Column Maarten Siffels 23-2009
Heeft iemand je wel eens verteld dat je rijdt als een kabeljauw? Als een schelvisfilet in een sardienenblik? Of dat ze van modderkruipers zoals jij per direct het rijbewijs moesten intrekken? Voel je niet langer uitgescholden voor rotte vis. Zie het als een compliment voor je soepele, veilige...
Mailfeedback MP 23-2009
DÉVALUATIE? Over ‘kleiner’ gaan rijden als je ouder wordtIn 2010 zou ik 60 jaar motorrijder zijn. Zestig jaar motorrijden en ik heb er nog steeds niet genoeg van! Echter: ik ben nu 80 lentes en door artrose gooien mijn heupen en voeten roet in het eten. Vooral het opschakelen...