Occasion: Yamaha XV1900 Midnight Star
Dikke cruisers hebben meestal een tweede leven. Nieuw zijn ze door hun vaak forse prijskaartje moeilijk te verkopen, maar de interesse stijgt zienderogen als ze gebruikt voor de helft van het geld te koop staan. Loont het wachten ook bij deze Yamaha?
Bij deze 1900 Yamaha is een ding heel duidelijk: grote cruisers moeten vooral in de USA functioneren. Vanzelfsprekend hebben ze daarom ook in Japan het concept ‘Big Twin’ geadopteerd. Dat betekent dat deze Yamaha wat design betreft tot in detail de stroomlijnvormen van Amerikaanse auto’s uit de jaren veertig volgt. Ook het luchtgekoelde stoterstangen-blok met zijn eeuwig lange slag is een klassieker in het genre. Maar onder dit vintage-kleed is deze Midnight Star, die in de Verenigde Staten Roadliner of Stratoliner (toerversie met windscherm en kofferset) heet, heel modern uitgerust. Het blok scoort punten met injectie, dubbele ontsteking en onderhoudsvrije hydrostoters. Twee links en rechts geplaatste balansassen filteren storende vibraties bijzonder effectief weg. Over een te kort aan power heb je in het zadel van een Midnight Star niet snel te klagen. Al van onderuit heeft de XV een lekker vette punch en het maximum koppel wordt vergeleken met de andere scheepsdiesels in dit segment al extreem snel aangetikt: bij 2.500 toeren. Dat vraagt om een versnellingsbak met innemende kwaliteiten. Daarvan getuigen ook de schakelvoortgangen, die steeds van een acceptabel geluid vergezeld gaan.
Maar wat is pure kracht zonder bijpassend rijwielgedeelte? Ook wat dat betreft bevalt deze Yamaha. Het aluminium frame bespaart gewicht, voorvork en achterschokbreker zijn precies en gedegen afgesteld. En met behouden bandenmaten wint de XV het weliswaar niet op de showmijl, maar wel op lekker bochtige wegen.
AANKOOPTIPS
In principe staat de cruiser-vlaggenschip van Yamaha te boek als uiterst robuust. De hoogwaardige afwerking maakt menig bezitter trots rechtvaardigt het hoge prijsniveau van de Midnight Star. In werkplaatsen zien ze de 1900 buiten het reguliere onderhoud om nauwelijks. Toch kan het zeker geen kwaad om, ook bij modellen met een bijzonder lage kilometerstand, regelmatig (minstens jaarlijks) de olie te verversen. Want evenals bij het kleinere zustermodel, de XV1600A Wild Star, kunnen in uitzonderlijke gevallen de hydrostoters gevoelig reageren op te oude olie of een gebrekkige ontluchting. En dat kan weer hoge kosten tot gevolg hebben. De XV wordt door de meeste bezitters meestal in originele staat gelaten. Als er toch flink aan geschroefd en gesleuteld is, is het wel zo prettig om te weten dat het door een vakman is gedaan.
MARKTSITUATIE
Van de XV zijn in Nederland scheepsladingen vol verkocht. Toch kom je deze Yamaha’s op de occasionmarkt wel tegen, vaak van de eerste eigenaar, top onderhouden en met weinig kilometers. Als het onderhoud dan ook nog eens netjes volgens het boekje is gedaan, hoef je zo’n koopje voor pakweg de helft van de nieuwprijs niet te laten lopen. Onder de € 10.000,- is het aanbod zeer overzichtelijk, en de echte pareltjes in die prijscategorie (origineel, eerste eigenaar, laag kilometrage) wisselen in de regel dan ook snel van eigenaar. Boven die € 10.000,- wordt het wat lastiger om een Midnight Star te slijten, omdat geïnteresseerden in de nog vaak jong gebruikte machines (maximaal drie tot vier jaar oud) vaak stevig kunnen onderhandelen over de prijs.