Occasion: Harley-Davidson Road King
De koning viert dit jaar een verjaardag met een mooi rond getal, precies twintig jaar oud wordt hij namelijk. Gedurende die twintig jaar bewees de Harley Davidson Road King dat een op klassieke lijnen geschoeide machine meer kan zijn dan enkel een kortstondige modegril!
De prijslijst vermeldt een trotse f 42.990,-. Een meer dan behoorlijk bedrag verlangde Harley-Davidson in 1994 voor haar nieuwe oude. Maar goed, wie betaalt er nu de daadwerkelijke cataloguswaarde? Het mag immers ook best ietsje meer zijn! Meer inderdaad, en dan hebben we het niet over de communistische Cubaanse of Noord-Koreaanse markten. Nee, de nieuwe Road King is na zijn lancering in 1994 binnen de kortste keren wereldwijd uitverkocht. In de stoppertjes in de motorbladen worden voor de koning bedragen gevraagd tot bijna een halve ton (in guldens). En ook daadwerkelijk betaald.
Een ongekend succes, onverwacht ook. Bij de FLHR ging het immers niet om iets radicaal nieuws, maar feitelijk om een Electra Glide na een flinke vermageringskuur. In plaats van een omvangrijke Batwing-kuip siert een demontabele kuipruit de King, waarbij je eveneens tevergeefs zoekt naar een grote topkoffer. En daardoor oogt de machine nog het meest als het oermodel van de E-Glide uit 1965, waarbij het blok ook ‘slechts’ goed is voor 60 pk tegenover de 66 van zijn aangeklede broer. Feitelijk dus een anachronisme op twee wielen.
Een zeer succesvolle ook, zo bewezen de eerste jaren, dat dan weer wel. De bizarre prijzen boven de cataloguswaarde hielden uiteindelijk gelukkig geen stand, maar in de aanbieding ging de machine nooit, daarvoor was zijn populariteit simpelweg te groot. In 1998 kreeg de regent er een familielid bij in de vorm van de Road King Classic, die als nog meer retro in de spotlights werd gereden. Een motor ook, die het succes van de standaardversie nog ver wist te overtreffen. Waar driemaal doorgaans evenwel scheepsrecht is, besliste het lot in het geval van de Road King echter anders. In 2004 presenteerde de Amerikanen namelijk de Custom, die qua verkoopaantallen slechts een fractie wist te halen van dat van zijn stalgenoten en ongetwijfeld mede door het uitblijvende succes al in 2007 weer van het mondiale motortoneel verdween. Ondanks dat de klassieke styling wellicht anders doet vermoeden, is de Road King een moderne machine die als heel betrouwbaar en ronduit waardevast te boek staat. Lange leve de Koning!
AANKOOPTIPS
Een Road King modeljaar 2007 heeft enige tijd onze duurteststal bevolkt. Na 50.000 loodzware, maar altijd probleemloze kilometers, voerde de Harley tot eind 2013 de duurtest ranglijst aan. Veder nog vragen over de betrouwbaarheid? Condensvorming in de brandstofmeter, piepende remmen en een scheur in de uitlaatbocht waren de enige problemen die zich voordeden tijdens de testperiode. En ook deze ongemakken zouden na de modelupdate in 2008/2009 verleden tijd moeten zijn. Verleden is overigens ook het steekwoord bij de bezichtiging: er zijn nogal wat Road Kings die het eerste deel van hun leven in Amerika hebben gesleten, vaak betreft het dan huur- of schademotoren. Een ontbrekende kuipruit of ander voorspatbord zijn de eerste aanwijzingen om argwanend te worden. Het beste kun je het chassisnummer door een officiële dealer laten natrekken, bij Harley is namelijk alles gedocumenteerd. Ook belangrijk: bandencontrole. Vaak liggen nog altijd de onverwoestbare, maar met weinig grip gezegende originele banden om de velgen.
MARKTSITUATIE
Na de Street Glide rangeert de Road King, en dan met name de Classic, zich op de occasionmarkt qua populariteit naar plaats twee binnen Harley’s Touring-familie. Een zeer geliefde machine dus en daardoor in vergelijking met andere Milwaukee big twins ook nog altijd behoorlijk prijzig. Schadebakjes en/of machines met een nogal obscure Amerikaanse, maar ook Poolse geschiedenis worden al voor prijzen onder de negen mille aangeboden, voor de meer serieuze kandidaten met een bonafide achtergrond echter, zul je toch iets dieper in de buidel moeten tasten. Reken op minimaal tienduizend euro, en daarvoor in ruil krijg je dan doorgaans een eerste generatie Road King met de 1.338 cc Evolution V-twin, of de opvolger daarvan, de Twin Cam 88. Het middensegment van de Road King wordt gekenmerkt door motoren gebouwd tussen 2004 en 2006. Van de eerste eigenaar en met een redelijk beschaafd kilometrage tel je hier tussen de dertien- en zestienduizend euro voor neer, waarbij het niet zoveel uitmaakt of het nu om de standaard, Classic of redelijk zeldzame Custom uitvoering gaat. Het gat met het topsegment, motoren vanaf 2009, is vervolgens behoorlijk groot: voor ABS, het nieuwe frame en de dikke 180 millimeter achterslof betaal je al snel tussen de drie- à vierduizend euro meer. Vanaf modeljaar 2009 zijn onderhoudstoestand, kilometrage en het aantal eigenaren belangrijker dan de datum van eerste toelating.
TECHNISCHE GEGEVENS (type FLHRC, modeljaar 2008)
MOTOR luchtgekoelde tweecilinder tweetakt 45° V-motor, twee onderliggende kettingaangedreven nokkenassen en twee kleppen per cilinder, klepbediening via hydrostoters, stoterstangen en sleper, dry-sump smering, injectie, ongeregelde katalysator, mechanisch bediende natte meerplaatskoppeling, zesversnellingsbak, tandriemaandrijving.
Boring x slag 95,3 x 111,1 mm
Cilinderinhoud 1.584 cc
Max. vermogen 60 kW (82 pk) bij 5.200 tpm
Max. koppel 129 Nm bij 3.500 tpm
RIJWIELGEDEELTE stalen dubbel wiegframe, telescoopvoorvork, stalen swingarm, twee luchtondersteunde achterschokbrekers, veervoorspanning instelbaar, dubbele schijfrem voor, schijfrem achter.
Spaakwielen 3.50 x 16; 3.00 x 16
Banden MT90B16; MU85B16
MATEN EN GEWICHTEN wielbasis 1.610 mm, balhoofdhoek 64°, naloop 158 mm, veerweg v/a 117/76 mm, zithoogte* 683 mm, rijklaar gewicht volgetankt* 355 kg, tankinhoud* 22,7 liter.
METINGEN
Topsnelheid* 165 km/uur
Acceleratie
0-100 km/uur 5,5 sec
Doortrekken
60-140 km/uur 17,7 sec
Verbruik 1 op 15,4
* Fabrieksopgave