Eerste Test BMW RnineT
Naast de nieuwe R1200GS Adventure en R1200RT (zie MotoPlus 3/2014) lanceert BMW dit jaar nog een derde nieuwe boxer. Deze R nineT is wel de meest spectaculaire van het trio, een puristische retro naked ter ere van het 90-jarig boxer-jubileum.
Het is voor BMW zeker geen gemakkelijk opgave geweest om een machine op de wielen te zetten, die een geslaagde spagaat maakt tussen klassiek en modern. Maar in het geval van de nine T is die missie geslaagd. De boxer oogt modern, is drager van klassieke stijlelementen en het stemmige totaalpakket is in het echt nog opwindender dan op de foto’s. Het is een enorm cool en zinnenprikkelend apparaat, waarvan je verfijnden oppervlakten onwillekeurig steeds even met je vingers wilt strelen. Het silhouet van de nineT is laag en gedrongen. Goed, een boxer is niet ieders smaak, maar als de verpakking klopt, staat de meest geharde BMW-criticus al snel in zijn eentje te roepen. Niet alleen omdat de nineT er ronduit geloofwaardig en authentiek uitziet, maar doordat de boxer er door de vele liefdevolle details en verfijnde afwerking zeer hoogwaardig oogt.
Bijzonder trots zijn ze in München op de benzinetank. De geborstelde flanken zijn namelijk geen prullerige applicaties, nee, de aluminium tank wordt naar Italië getransporteerd en daar door een gespecialiseerd bedrijf met de hand geborsteld, om tenslotte in Duitsland van de uiteindelijke laklaag te worden voorzien. Hetzelfde geldt voor de aluminium zadelkap, die het standaard duozitje vervangt en voor de solist een echte ‘must have’ is.
Maar laten we eerst maar eens plaatsnemen! Het optionele custom-zadel is hard en smal, zeker voor langere trips verre van ideaal. Je moet ver over de langgerekte tank buigen om bij het aangenaam gebogen stuur te kunnen. Het voelt in ieder geval heel anders aan dan op moderne, nerveuze bochtenvreters, waarbij je gevoelsmatig bovenop het balhoofd zit. Op de nineT zit je net als vroeger een stuk verder naar achteren en heb je de halve motor voor je in plaats van achter je. Dat heeft als bijkomend prettig effect dat je onderweg veel motor ziet. Met name uiteraard de beide naar buiten stekende cilinderkoppen, dit uitzicht heb je uitsluitend op een BMW en een Moto Guzzi. Ook het zicht op de ronde klokkenpartij is heerlijk nostalgisch.
Een druk op de knop en daar is ‘ie weer, de goede oude boxer. Maar de olie/luchtgekoelde variant is zeker ook nog niet verdwenen, want hij huist dit jaar ook nog in de R1200R. Een geruststellende gedachte voor de liefhebber. De deels vloeistofgekoelde variant mag dan wel een enorme stap voorwaarts zijn qua dynamiek, maar de vette polsslag van de oude boxer heeft toch ook wel wat.
De nineT, waarvan het blok praktisch ongewijzigd van de oude GS is overgenomen, heeft ontegenzeggelijk karakter. Bij iedere stoot gas wordt de machine in stilstand door de enorme draaiende massa van het blok naar links en rechts geduwd. Koppeling en gas vragen wat kracht, ook dat is dus ‘old school’. De gaskleppen moeten nog met een Bowden-kabel worden geopend, een stappenmotor of andere elektronica ontbreekt. De tandwielen grijpen dankzij de droge koppeling geruisloos in elkaar bij het selecteren van de eerste versnelling, ook dat waren we al bijna vergeten.
Krachtig en wonderbaarlijk soepel tegelijkertijd laat de luchtgekoelde boxer de nineT vanuit de toerenkelder omhoog klimmen. Het blok draait zijn toeren weliswaar wat taaier dan de vloeistofgekoelde variant, maar die karaktereigenschap past uitstekend bij deze mooie jongen, die gewoon lekker soeverein zijn meters wil maken. Door de van de oude GS overgenomen korte overbrenging verteert de nineT korte sprints prima. Ergens net voorbij de 200 km/uur maakt de toerenbegrenzer er in ieder geval een eind aan. Geeft ook niets, want bijna niemand rijdt continu volle bak op de snelweg.
Ook bij het rijwielgedeelte schuit de kracht in rust. Lekker laten rollen, luidt hier het devies. Te veel hectische activiteit aan het stuur werkt contraproductief. De nineT laat zich niet uitgesproken wendbaar door het Spaanse bochtenwerk sturen, maar blijft daarentegen onder alle omstandigheden wel heel neutraal. Dat is niet in de laatste te danken aan de Conti Road Attack 2C banden. Je moet net even wat druk op het stuur uitoefenen om de boxer op een oor te leggen.
De nineT rolt op conventionele draadspaakwielen met binnenbanden. Het gebruik van kruisspaken was door het 17 inch voorwiel niet mogelijk en een afdichting middels een velgband is door KTM gepatenteerd. De achtervelg meet 5,5 inch, maar zelfs het gebruik van een 6 inch wiel is met de van de R afkomstige enkelzijdige swingarm mogelijk.
Mooier om naar te kijken is de conventionele upside-down voorvork die het bekende Telelever-systeem vervangt. Meer comfort biedt het niet, transparanter wel. De afstelling van de veerelementen is aan de zachte kant. Dat er weinig te verstellen valt, stoort in dit geval zeker niet. Wie een nineT rijdt, is waarschijnlijk toch niet op zoek naar dat laatste stukje verfijning. Zeker niet omdat de basisafstelling in principe heel netjes is.
Elektronica speelt bij deze machine geen dominerende rol. Voor de verandering hoeven we het nu eens niet te hebben over een elektronisch rijwielgedeelte, verschillende rijmodi of een tienvoudig instelbare tractiecontrole. Wie echt wil, kan een houder voor een navigatiesysteem kiezen. Goed, standaard ABs is tegenwoordig nagenoeg verplichte kost. In noodgevallen controleert een up-to-date systeem van Bosch – uiteraard zonder integrale werking – de effectief toehappende remmen met radiaal gemonteerde Brembo remklauwen.
Een interessant gegeven is dat er verder niets te configureren valt aan de nineT, niet bepaald des BMW’s. Zelfs de kleur niet, zwart is de enige optie. Afgezien van een optioneel alarmsysteem is er geen lange lijst met speciale accessoires, alleen een kleine selectie bij de BMW-dealer. Daaronder bijvoorbeeld een titanium Akrapovic demper, die ter vervanging van de standaard dubbele demper van dezelfde fabrikant zou kunnen vervangen. Deze kan naar keuze laag of middels een verbindingsbocht hoog worden gemonteerd.
Maar wat geluid betreft, heeft het standaard systeem al het nodige te bieden. De nineT bromt op lekker lage toon met dat typisch gelijkmatige en sonore boxer-ritme voor zich uit. Ook hier zorgt een klep in het uitlaatsysteem voor de bas in de sound. Desondanks zal de nineT niemand de zenuwen bezorgen, ook al omdat je doorgaans met niet meer dan 3.000 toeren door het landschap glijdt.
“De klanten komen niet alleen uit de eigen gelederen, maar ook van de concurrentie”, is BMW-projectleider Roland Stocker stellig. Dat zou best eens kunnen, want een karakterkop als deze nineT hebben ze bij BMW al tijden niet meer gehad. De vraag is alleen of ‘overlopers’ ook bereid zijn om de prijspolitiek van BMW te accepteren, want de basisprijs voor boxer bedraagt € 16.800,-. En met wat extra ‘goodies’ er bij komt er zo een dikke duizend euro bovenop. Maar ja, wie heeft het nog over geld als het om lust en liefde gaat?