Uitgave 04 - 2014
Inhoud magazine
« Terug naar overzichtEerste Test Ducati Monster 1200
De Monster-lijn hoort zo’n beetje tot de vaste inventaris van Ducati. Liefst 21 jaar staat de ‘Mostro’ al op de lijst van de Italianen en is in die zin de voorvechter van de moderne naked bike. Voor dit modeljaar kreeg de zwaarste variant een flinke update met onder andere het...
Eerste Test Honda NC750X
Velen zullen me ongetwijfeld voor gek hebben verklaard toen ik de Honda NC700X in 2012 meteen betitelde als mijn persoonlijke Motorfi ets van het Jaar. Ik vond namelijk dat die NC niet alleen een unieke prijs-kwaliteitsverhouding had, maar dat Honda er ook toekomstvisie mee toonde. Voor 2014...
Eerste Test Yamaha MT-07
Afgelopen jaar blies Yamaha haar MT-lijn nieuw leven in met de presentatie van de MT-09: een lekkere roadster met een al niet minder smakelijke driecilinder. Die ‘Dark side of Japan, zoals Yamaha de lijn betiteld, wordt nu verder uitgediept met de MT-07. Onmiskenbaar met hetzelfde pakkende MT-DNA...
Eerste Test MV Agusta Brutale 800 Dragster
Gebaseerd op een Brutale 800 slingerde MV Agusta ontwerper Adrian Morton het Dragster-design op papier als Herman Brood inkt op een schildersdoek. In eerste instantie eigenlijk bedoeld als een showbike, puur als concept om het publiek te kietelen. Het resultaat kreeg de handen echter dusdanig op...
Vergelijkingstest zware Japanse nakeds
Woester, aanvallender, agressiever – zo is de nieuwe Kawasaki Z1000 neergezet. Met nog meer vermogen, een kortere gearing en een gemene blik in de ogen. Wat kan deze kwaaie Kawa beter dan zijn Japanse concurrenten? Uit het persbericht van Kawasaki: de nieuwe Z1000 heeft een sugomi-design!...
Eerste Test BMW RnineT
Naast de nieuwe R1200GS Adventure en R1200RT (zie MotoPlus 3/2014) lanceert BMW dit jaar nog een derde nieuwe boxer. Deze R nineT is wel de meest spectaculaire van het trio, een puristische retro naked ter ere van het 90-jarig boxer-jubileum. Het is voor BMW zeker geen gemakkelijk opgave geweest...
Techniek: secundaire overbrenging
Wanneer het motorblok zijn volle vermogen op het achterwiel zet, hebben ketting en tandwielen het zwaar. En omdat de aandrijfkracht ook nog de werking van de vering beïnvloedt, moeten de constructeurs diep in de trukendoos grijpen. De eerste versnelling, volgas! Het voorwiel van de BMW S1000RR...
Occasion: voordelig sportief
Geen motorfiets veroudert sneller dan een sportmotor. Prettig neveneffect: met het verouderen van de techniek dalen de prijzen sneller dan in welk ander segment dan ook. Ideaal dus om eindelijk eens die langgekoesterde racestal samen te stellen. Met deze zeven race-ijzers ga je in ieder geval de...
Tips & Tricks
GETEST: TOURATECH PRO DIGITAL TANKRUGZAK Gevoelige apparatuur zoals een dure camera moet bij transport niet alleen veilig worden opgeborgen, maar ook altijd voor het grijpen zijn. Tijdens een 10.000 kilometer lange reisreportage door Afrika bewees de Touratech Pro Digital tankrugzak wat dat...
Reizen Kasjoebië, Polen
Wel eens van Kasjoebië gehoord? Vast niet, ik daarentegen wel. Komt door mijn vader, die werkte in de bouw en bezigde vaak de uitdrukking 'oude kasjoeb', wanneer één van de collega’s weer eens een geintje uithaalde. Tot mei van het vorige jaar dacht ik daarom nog altijd dat Kasjoeb een soort...
Mijn Trots - Leon Kerkhof
Ooit, ja ooit, heeft Leon Kerkhof (49) uit Nuland een Suzuki gehad, een GSX-R1100, maar enkel van een Kawasaki gaat z’n hart écht sneller kloppen. Helemaal wanneer het een Lawson-replica betreft. Twee heeft hij er momenteel in zijn bezit: een ZRX1100 uit 1999, maar pronkstuk is deze 85’er...
Interview zescilinderspecialist Bert Vonderman
Verkoopknallers werden het nooit, maar de fascinatie die zescilinders oproepen bij de liefhebber is blijvend. Bert Vonderman is zo'n liefhebber en de zescilinder zorgt voor een belangrijk deel voor de invulling van zijn leven als eigenaar van Six Center Motoren. Vonderman bouwde zijn eigen racer op...
MotoGP_test Sepang
Marc Marquez zette meteen de toon tijdens de eerste krachtmeting van het MotoGP-seizoen. Op het circuit van Sepang was de MotoGP-wereldkampioen alle dagen dominant. Ook Valentino Rossi maakte een gedreven indruk, terwijl achter Jorge Lorenzo Aleix Espargaro de eerste waarschuwing uitdeelde op de...