Mailfeedback
TOERSPECIAL 2013 (2)
Routes beschikbaar?
In de Toerspecial 2013 staat de route ‘Passione Grande’ van de 10 beste Alpen passen van Italie. Bestaat deze route, afgebeeld op pagina 122, ook in een GDB-bestand voor de Garmin? Of zijn er actieve lezers die deze route al eens eerder gereden hebben?Wij willen deze ronde volgend jaar juni namelijk gaan rijden.
Hans Buskermolen, Wijdewormer
De route langs die Italiaanse passen is gewoon te downloaden vanaf onze site www.motoplus.nl/toeren. Hij is beschikbaar voor Garmin en TomTom. We hebben hem wel in twee delen opgesplitst.
CRUISERTEST
Kleine correctie
Ik heb volop genoten van MotoPlus 17 met daarin de vergelijkingstest van de cruisers. Als H-D-adept heb ik daar wel een kleine correctie op. Op pagina 26 wordt vermeld dat de Duo-Glide model stond voor de Softail de Luxe. Dit is onjuist, want dit moet het Hydra-Glide model uit 1949 zijn. Met de introductie van het eerste Softail-model in 1984 wilde Harley-Davidson terug naar de looks van het oude ‘stijf frame’ uiterlijk, maar dan dus wel met veercomfort. Dat laatste geschiedde dan via een onder het frame weggewerkte veersysteem. Bij de Hydra-Glide modellen was de enige ‘achtervering’ het door middel van een verende zadelpen afgeveerd solo- of duo-zadel.
Frank van Oortmerssen
EERSTE TEST BMW S1000R
Verwarring
Ik ben een huisvrouw, 47 jaar, erg leergierig en wil graag zoveel mogelijk begrijpen over de techniek van motoren. Ik lees het artikel en ga daarbij net zo lang door totdat ik alles begrijp. Soms staat er vakjargon in die ik niet begrijp. Dit zoek ik dan weer uit op internet, voordat ik weer verder lees. Al met al loop ik daarom inmiddels één MotoPlus achter. Maar dat is nu dankzij jullie vakantie bijna weer ingehaald.
Tijdens het lezen van ‘Beesten op z’n Beiers’ in MotoPlus 24, las ik het volgende: ‘de 999 cc vier-in-lijn (boring maal slag van 49,7 x 80 mm)…’. Hier ben ik zelf even gaan rekenen, maar kwam er niet uit en dat frustreerde me. Bij de technische gegeven stonden de waarden echter net andersom, dus een boring en slag van respectievelijk 80,0 en 49,7. Op die manier kwam ik wel op het juiste aantal cc’s. Volgens mij staat het dus fout in de tekst. Klopt dat?
Je hebt het helemaal goed: in dat verhaal zijn de waardes voor boring maal slag per ongeluk omgedraaid. Gelukkig staat het in de technische gegevens wel goed vermeld. De boring is bij dit soort sportieve motoren altijd veel groter dan de slag. Motoren die meer dan 10.000 tpm draaien, hebben in de regel nooit een langere slag dan circa 62 millimeter, aangezien anders de zuigersnelheid en daarmee de krachten veel te groot worden en de levensduur zeer beperkt zal zijn.
TECHNIEK
Lagerschaal fixatie
Een kleine aanmerking op, het overigens voortreffelijk, artikel ‘Techniek: cilinder-zuiger- drijfstang’. Als bijschrift staat bij de foto van de breuksplitsing drijfstang, dat de lagerschalen gefixeerd worden door de nokjes. De nokjes zijn echter te allen tijde positionering nokjes, de klemspanning van de schalen zelf moet het verdraaien verhinderen. Eigenlijk gelijk aan een spie bij een conische as.
Tegenwoordig zijn er steeds meer merken die de schalen zonder nokjes monteren, zoals bijvoorbeeld Ford al sinds jaren doet. Daarom is de grondboring van de drijfstang zo belangrijk en de overstand van de lagerschaal in de drijfstangkap.
Peter Pijpers
DUURTEST HONDA CROSSTOURER
Gelzadel
Allereerst de beste wensen en een veilig motorjaar toegewenst. In de 50.000 kilometer duurtest van de Honda Crosstourer wordt vermeld dat men het standaard zadel heeft vervangen door een gelzadel. Kunt u mij vertellen welk zadel er voor in de plaats is gekomen en waar dat te koop is?
R. Moelaert
Het bewuste zadel uit het artikel is afkomstig van de firma Yves Moillo/BD Deutschland. Het betreft een ombouw van het originele zadel, waarbij er met de polstering ook rekening is gehouden met het gewicht van de rijder. Bijgaand het webadres van de firma: www.bd-deutschland.de
FOCUSED EVENT
Verzekeringsperikelen
Mede naar aanleiding van de reportage in MotoPlus heb ik, samen met een aantal vrienden, een 4-daagse circuittraining bij Focused Events op het circuit van Almeria geboekt. Nu blijkt er echter één probleem te zijn, Focused Events eist dat je kunt aantonen dat je een aparte ongevallenverzekering voor op het circuit hebt. Wij hebben al bij diverse verzekeraars geïnformeerd, maar er is er niet één die een dergelijke verzekering kan/wil afsluiten.
Nu zou ik graag willen weten hoe jullie dit destijds hebben gedaan? Hebben jullie wellicht een doorlopende collectieve verzekering?
Jan de Jong
Het belangrijkst voor Focused Events is dat je beschikt over een European Health Insurance Card (EHIC-kaart), deze kun je gewoon via je zorgverzekering aanvragen. Zonder deze kaart mag je sowieso de baan niet op. Daarnaast kijken ze ter plekke inderdaad of je een verzekering met circuitdekking hebt. Deze zijn vrij schaars, zoals je inmiddels ongetwijfeld al hebt ontdekt. Als eerste zou ik gewoon even contact opnemen met je zorgverzekering. Dat heb ik ook gedaan en ik bleek via mijn normale zorgverzekering gedekt te zijn voor ongevallen tijdens een circuittraining, ook in het buitenland. Let wel, blijvende invaliditeit en/of overlijden is doorgaan niet gedekt. Belangrijk is ook dat een eventueel transport vanuit het buitenland naar Nederland gedekt is en je dient natuurlijk nog wel een gewone reisverzekering af te sluiten. Een andere optie is Speed Secure (www.speedsecure.nl), hier zijn veel motorsporters verzekerd, zij kunnen ook wat voor een circuittraining betekenen.