WARMDRAAIEN 1 – 2014
Eind december heb ik het kenteken van mijn oude BMW R100RS laten schorsen. Kort na de eeuwwisseling was deze motor 25 jaar oud en sindsdien dus vrijgesteld van motorrijtuigenbelasting, maar eind december keurde de Eerste Kamer het voorstel goed waardoor de leeftijdsgrens voor belastingvrije oldtimers opschuift naar 40 jaar. Belangrijkste reden hiervoor is dat veel weggebruikers de laatste jaren onterecht gebruik maakten van deze ‘oldtimerregeling’: er werden veel ruim 25 jaar oude Mercedes diesels (die in Duitsland spotgoedkoop zijn omdat ze geen milieukeurmerk meer krijgen en dus worden geweerd uit de grote steden) geïmporteerd, om die hier in Nederland belastingvrij voor het dagelijkse vervoer te gebruiken. Om dit oneigenlijke gebruik van de belastingvrije oldtimerregeling aan te pakken, is de grens nu dus opgeschoven naar 40 jaar en daar moeten helaas ook een heleboel ‘goeden’ onder lijden. Want hoeveel motorrijders hebben niet nog een oudje onder een laken in de schuur staan. Een motor waarmee ze zelf ooit zijn begonnen of waarmee hun vader destijds reed…
Klik hier om de volledige column van MotoPlus-hoofdredacteur Eric Bulsink te lezen.