Nieuws

Eerste indruk: Honda XL750 Transalp en NC750X

Het kan maar zo zijn dat het hele NC750X en Transalp nieuws van Honda enigszins langs je heen is gegaan, de modelupdate van beide vloog eerlijkheidshalve ook een beetje onder de radar langs. Heel erg vreemd is dat overigens niet, want echt revolutionair zijn de vernieuwingen niet. Het is meer een bescheiden evolutie, waarbij alles even lekker strak is getrokken zodat de boel er aan de start van het nieuwe seizoen weer helemaal fris bij staat.

Dat die modelupdate voor de XL750 Transalp niet heel erg groot uitvalt, is natuurlijk ook niet zo heel verwonderlijk. De offroad georiënteerde avonturier met een 21 inch voor- en 18 inch achterwiel is immers pas sinds 2023 op de markt, niemand die dan verwacht dat de boel dan alweer helemaal op z’n kop wordt gezet.

Honda Transalp NC 18

Foto: Honda

Zeker niet gezien de door de bank genomen juichende kritieken, al kon de softe set-up van de achterschrokbreker bij velen wel op een kritische noot rekenen. Die kreeg voor 2025 daarom een wat stuggere setting, terwijl voor zowel de in- als uitgaande demping van de niet instelbare Ø 43 upside-down Showa voorvork wat softer zijn geworden. Dat zou een iets beter gebalanceerd beeld moeten geven. Verder kreeg de 750 een nieuwe dubbele led-koplamp, die qua design zijn inspiratie duidelijk bij de Africa Twin haalt, en een nieuwe ruit, met centrale luchtdoorlaat die turbulenties rond de helm moeten tegengaan. Ook zijn de verschillende mappings wat sterker gedefinieerd, en kreeg ‘ie een nieuw, 5 inch TFT scherm met drie lay-out types en Honda RoadSync connectivity voor Android en iOs. Dat laatste maakt het onder meer mogelijk om een deel van het dashboard om te toveren tot turn-by-turn navigatie.

Honda Transalp NC 7

Foto: Honda

Op dat gebied levert de overstap van de Transalp op de NC750X dan weer een vertrouwd beeld op: die kreeg namelijk datzelfde nieuwe dashboard, compleet met dezelfde nieuwe vierweg bedieningsschakelaar links op het stuur. De langeslag-twin stond ook op de nominatielijst voor een Euro5+-update en kreeg daarom onder meer een nieuwe katalysator. De prestaties kreeg zijn met de 59 pk bij 6.750 tpm en 69 Nm koppel bij 4.750 tpm overigens identiek aan die van het afzwaaiende model. Overige aanpassingen zijn een eveneens nieuwe koplampunit, aangepaste ruit en een scherper gesneden optiek, waarbij een deel van de kuipdelen is vervaardigd van duurzaam Durabio kunststof (waarvoor niet consumeerbare maïs een belangrijke grondstof vormt), dat Honda al eerder heeft gebruikt voor onder meer de vervaardiging van kuipruiten. Een ander zadel, nieuwe reminstallatie voor met nu een dubbele schijf (was enkel) en nieuwe, lichtere wielen om het extra gewicht van de additionele schijf te compenseren, ronden de update af. Tenzij je voor een versie met DCT gaat, want ook deze nog altijd bijzondere aandrijving met de dubbele koppeling kreeg een update, die met name op lagere snelheid in een soepeler karakter zou moeten resulteren.

Geen grensverleggende updates, maar dat hoeft ook niet, zo blijkt wel tijdens de eerste test met dit duo uit Honda’s Adventure-stal rond het Portugese Faro. Beide machines zien er een stuk moderner bij, zijn netjes afgewerkt en weten motorisch elk op een heel eigen manier te overtuigen. Best wat overeenkomsten dus, al zijn de verschillen, zeker ook op rijdynamisch vlak, niet geheel verrassend veel groter. Alles over het hoe en wat van dit vernieuwde duo, lees je in MotoPlus 2/2025 (vanaf vrijdag 24 januari in de winkel)!

Gerelateerd nieuws

Overig nieuws