Premium

Rij-impressie: KTM’s oer-Duke en het nieuwste familielid

De KTM Duke bestond het afgelopen jaar precies dertig jaar en dat is vooral een verhaal over volwassen geworden geweest. Van een straatmotor met motocrossgenen tot een bochtenvretende naked en van een kleine motorsmid uit het Oostenrijkse Salzburger Land tot een wereldconcern, dat momenteel even niet de wind in de rug heeft. We gaan terug in de tijd.

Opgroeien is best een ding. Het begint allemaal met de geboorte en die van de KTM Duke – een naam die sindsdien onlosmakelijk verbonden is met de fabrikant uit Mattighofen – vond plaats op de EICMA van 1993, waar de toen nog kleine Oostenrijkse motorfabrikant zijn eerste wegmotor presenteerde, hoewel het verhaal van de Duke eigenlijk al een paar jaar eerder begon. Wolfgang Felber, destijds werkzaam op de ontwikkelingsafdeling van KTM, was de enige wegracer onder zijn offroad collega’s. Na het einde van zijn actieve racecarrière in 1990 was hij op zoek naar een motor voor de weg en dat kon natuurlijk alleen maar een KTM zijn.

In die tijd produceerden de Oostenrijkers echter alleen terreinmotoren. Dus kocht Wolfgang zich een tweedehands 550cc met LC4- motor en bouwde deze om naar een straatmotor. “Ik wilde een supermoto met verlichting”, vertelde de Oostenrijker later. Vanaf dat moment stond de omgebouwde 550 geparkeerd voor de kantoren van de KTM-ontwikkelingsafdeling en wekte de interesse van zijn collega’s. Zo ontstond het idee voor de Duke: een productiemotorfiets van KTM voor op de weg.

En zo is de KTM Duke geboren. Hoe het project in die jaren uitgroeide tot de motoren van deze tijd lees je in de reportage in MotoPlus 01/2025! Nog geen abonnement, maar wel elke twee weken een nieuwe editie op de deurmat? Klik dan gewoon even hier.

Gerelateerd nieuws

Motorhelm met dode-hoek-detectie

Motorhelm met dode-hoek-detectie

16 januari, 2025

Helmnieuwtje uit de Verenigde Staten, waar helmfabrikant Intelligent Cranium Helmets (ICH) met de iC-R een ‘slimme’ ...

Overig nieuws