Eerste indruk – Triumph Speed Twin 900
De zon aan de hemel, een aangenaam temperatuurtje van net geen twintig graden en onder me de welbekende, sonore en tevreden brom van een paralleltwin met 270 graden krukas. Geen hoogvermogend aggregaat dat met pk’s strooit, maar een lekker koppelrijke twin die qua karakter héél goed past bij de verpakking eromheen. Bij de nieuwe Speed Twin 900 vallen de puzzelstukjes ogenschijnlijk naadloos op de plaats!
Een klein beetje nuance is hier wel op z’n plaats. Want echt nieuw is de 900 niet, vernieuwd wel. En dat ondanks dat de naam waarschijnlijk niet bij iedereen meteen een belletje doet rinkelen. Deze karaktervolle retro roadster begon zijn leven in 2016 namelijk Street Twin, waarmee Triumph destijds qua naamgeving het onderscheid maakte tussen haar kleinere (Street) en grotere (Speed) modellen. Met de ophanden zijn komst van de Speed Twin 400 eencilinder begin dit jaar, leek het Triumph in 2023 echter voor de conformiteit wel handig om een uniforme naam te hanteren, gecompleteerd met de cilinderinhoud. Ét voilà, de Speed Twin 900 was geboren. Die andere naam was samen met wat nieuwe kleuren ook het enige echt nieuwe aan de klassiek ogende roadster.
De laatste echt grote make-over stamt namelijk uit 2019, waarbij de twin onder andere meer vermogen (van 54 naar 64 pk), een nieuwe Brembo reminstallatie, toevoeging van twee rijmodi (road en Rain), evenals ABS en (uitschakelbare) tractiecontrole kreeg. De updates die de 900 voor komend jaar te beurt vallen zijn in vergelijking daarmee misschien nog wel groter. Zo is eer her en der wat geschaafd aan het design, dat nu wat ranker en lichtvoetiger oogt. Iets meer sportief ook, wat dan weer naadloos aansluit bij de aanpassingen aan het rijwielgedeelte. Zo kreeg de Speed onder andere veel sportieve veercomponenten van Marzocchi, onder meer in de vorm van een upside-down voorvork ter vervanging van de conventionele telescoopvork van het afzwaaiende model.
Samen met aanpassingen aan onder meer remmen, de uitrusting en een licht gewijzigde ergonomie, met name door het smallere zadel, is het lijstje updates behoorlijk. De Speed Twin oogt wat ranker, moderner ook, maar dan wel zonder aan authenticiteit te hebben ingeboet. Ook op een ander front maakt de € 11.495,- kostende 900 indruk, en wel wat betreft de afwerking. De twin mag dan als middenklasser te boek staan, de afwerking en het oog voor detail is echt van ongekend hoog niveau, getuige onder meer zaken als het Speed Twin-logo op de stuurklem.
Maar goed, alleen aan een fraai snuitje heb je niet veel, belangrijker is natuurlijk vooral hoe ‘ie rijdt. Laten alle aanpassingen zich ook op een positieve manier gelden op het gebied van rijdynamiek? Het antwoord daarop lees je allemaal in MotoPlus 1/2025 (vanaf 10 januari in de winkel).