Eerste indruk: Honda CB1000 Hornet SP
Met de CB1000 Hornet zet Honda de dikste Hornet ooit neer. Die imponeert alleen al op papier met een prima prijskaartje, meer dan 150 pk en een lekker agressief voorkomen. We rijden de SP-versie om te kijken of de Hornet het ook in de praktijk allemaal waarmaakt.
Het feit dat we met een SP-variant rijden impliceert dat er ook een ‘gewone’ Hornet is. De SP heeft voor een Stylema vierzuiger remklauw van Brembo waar de gewone het met een exemplaar van Nissin doet. Achter zit dan weer een fraaie Öhlins TTX36 monoshockdemper op de SP. Honda gaat nog even door: los van de unieke matzwarte uitdossing, wheelstriping en gouden accenten krijgt de SP ook nog eens een extra schep vermogen en koppel. De SP schopt het tot 157,5 pk bij 11.000 tpm en dat zijn er 5,5 meer dan de reguliere Hornet. Met 107 Nm bij 9.00 tpm perst de vier-in-lijn er ook nog drie Newtonmeter meer uit.
De PR-mensen van Honda beloofden ons vooraf het typische ‘It’s a Honda-gevoel’ en dat klopt. De zitpositie is ontspannen en ruim. Zoals altijd valt het stuur precies in je handen, vinden je voeten blindelings de voetsteunen, zit het zadel aangenaam en weet je direct waarvoor alle knopjes op het stuur dienen.
Na de eerste kilometers is de eerste conclusie snel gemaakt: met de Hornet 1000 zet Honda een uitermate vriendelijk geprijsde naked neer die over de typische Honda én Hornet-kwaliteiten beschikt. Dat levert een leuke naked op die zich nooit onwillig of nukkig opstelt en altijd in dienst staat van de rijder. De Hornet 1000 is tevens een typische vier-in-lijn die zich motorisch het lekkerst voelt in het tweede deel van het toerengebied. Wil je jagen dan moet de toerentellernaald de hoogte in. Wil je juist heel ontspannen rijden dan kan dat ook, het echte geweld begint pas na zesduizend toeren. Hoe goed de nog eens tweeduizend euro (€ 2.000,-!!) goedkopere reguliere Hornet CB1000 weten we nog niet, maar nieuwsgierig zijn we er wel naar.
Wil je het nieuwe jaar goed geïnformeerd beginnen? Echt alles weten van de dikste Hornet ooit? Lees dan de volledige test in nummer 1 van 2025. Die valt voor abonnees op vrijdag 10 januari in de bus. Niet abonnees moeten even naar de kiosk lopen.
Is het werkelijk tijd voor een leuk kerstcadeau onder de boom? Zoek dan hier een dealer in de buurt.