Nieuws

Interview René Woning

Hoe een allesverwoestende brand toch een happy end krijgt? Om 2025 met een feel-good-gevoel te starten volgt hier het wonderbaarlijke verhaal van Rene Woning en zijn door een hels vuur verwoestte klassieke Sparta’s.

“Het was kortsluiting in een vriezer die vanwege de verbouwing van het woonhuis in de schuur stond”, verklaart Rene Woning het ontstaan van de brand die tien jaar geleden de inhoud van zijn schuur in as legde. De waaromvraag is daarmee beantwoord, de gevolgen niet. Die zijn werkelijk tranen trekkend. De dikke zwarte rook voorspelde al weinig goeds, maar als de brandweer de schuurdeuren eindelijk opent, is het duidelijk dat het vuur binnen als een dolle te keer is gegaan. De ‘rotjes’ die dochter Nikkie eerder hoorde bleken geen vuurwerk, maar de benzinedoppen die door de hitte met een knal uit de tanks werden gelanceerd. Woning somt alle schade op: “Alle hendels waren weggesmolten, net als het glas van de koplamp, de zadels, knoppen, de benzinedoppen waren weggeschoten, alle onderdelen die in kratten zaten waren letterlijk aan elkaar gesmolten en het plastic van een crossmotor hing er als een druipkaars bij.”
Van de zeven klassieke Sparta motoren – het trotse bezit van de familie Woning – rest weinig anders dan geblakerde frames met wat roestige metalen onderdelen. Het pijnlijkste verlies voor Woning is de NL200 Sparta uit 1951 van zijn vader. “Mijn vader kocht hem tweedehands in 1953 als woon-werkfiets. Hij reed er mee tot 1961 en stalde hem toen in de box onder zijn flat. Daar stond hij tot ik hem er in 1995 uithaalde. Na een klassiekerrit was ik verkocht en ben ik direct lid geworden van de Sparta-motorclub.”

Die club reageert ontzet op de gevolgen van de brand bij Woning. Bestuursleden (en ondertussen vrienden) Erik van Wijk en Peter Verkleij komen langs en nemen wat schadegevallen mee om te kijken of er nog iets te redden valt. “Het was wel lekker dat we even van die stinkzooi af waren. Het is onwaarschijnlijk hoe lang die brandlucht hier nog in huis heeft gehangen. Elke keer als ik het rook of een afgebrande Sparta zag stemde dat treurig. Ik was dus blij dat Peter en Erik wat meenamen.”

Wat het tweetal bestuursleden ‘vergeet’ te melden is dat ze samen met Frans Visbach een plannetje hebben gesmeed om de NL200 Sparta van Wonings vader op te knappen. Bij klassiekerbeurzen struinen ze langs handelaren voor gratis of extra goedkope onderdelen. Op de stand van de Sparta Motorclub op de beurs van Rosmalen staat een geblakerd Sparta-frame en een collectebus met daaronder een bordje met de tekst: ‘Das grote pech, help de Sparta’s weer op weg’. Diverse leden nemen een taak op hun schouders. De ene ontfermt zich over het blok, een ander over de wielen en weer een ander over het spuitwerk.

Drie maanden na de brand bezoekt de familie Woning zoals elk jaar de algemene ledenvergadering van de Sparta-club. Werkelijk niemand heeft enig idee wat ze wachten staat. Het bestuur rijkt er de gebruikelijke prijzen uit. Het lid met de meeste toerkilometers valt in de prijzen, het lid dat onderweg het vaakst stil valt met panne krijgt de Pechprijs en dit jaar is er voor het eerst de Super Pechprijs. Het mag geen verrassing heten waar die naar toe gaat. Woning: “Plotseling kwam Erik met een motorfiets het podium oplopen. Ik dacht eerst dat ze een nieuwe motorfiets voor me hadden gekocht. Mijn vrouw had iets eerder in de gaten dat het mijn eigen motorfiets was. Direct tranen met tuiten janken natuurlijk.”

Tien jaar later raakt de actie van de club Woning zichtbaar nog altijd. “Ik kon op de avond zelf alleen maar stamelen dat ik zoveel liefdadigheid nooit kon terugbetalen. Het enige antwoord dat ik kreeg was dat ik alleen maar mezelf hoefde te blijven.” Natuurlijk staat de NL200 nog altijd in Wonings schuur. “Hij gaat nooit meer weg, maar het is niet mijn favoriet. Ik heb geen echte favoriet als het om mijn Sparta’s gaat. Ik ben wel blij dat mijn vaders motor niet nieuwer dan nieuw is gemaakt. Het blijft een gebruiksvoorwerp en mag geleefd ogen.”
Eind goed al goed? Nou nee, het wordt nog beter. Drie maanden later staat namelijk ook de 125 cc Sparta van echtgenote Tinie net zo onverwacht compleet gerestaureerd voor haar neus.

Gerelateerde artikelen

Compacttest – Peugeot PM-03

Compacttest – Peugeot PM-03

9 januari, 2025

De meeste mensen op deze aardbol associëren Peugeot vooral met auto’s, een enkeling misschien ook nog met ...