Compacttest – Peugeot PM-03
De meeste mensen op deze aardbol associëren Peugeot vooral met auto’s, een enkeling misschien ook nog met pepermolens, fietsen en scooters. Dat het merk met de leeuw vroeger motoren bouwde en die handschoen inmiddels weer heeft oppakt, is daarentegen minder bekend!
De tweewielerdivisie van Peugeot, die door het leven gaat Peugeot Motocycles, kwam in 2019 volledig in handen van de Indiase Mahindra Group. In 2023 echter nam de Duitse investeringsmaatschappij Mutares het management over. Na de A1-fähige PM-01 proberen de Indiase Duitsers met Franse roots nu met de PM-03, een bescheiden driehonderd cc naked, voet aan de grond krijgen in het A2-segment. Bij een 300 denk je meteen aan gevestigde modellen als de BMW G310R en GS, Yamaha MT-03 of de KTM 390 Duke, die allemaal bekend staan om lekker lichtvoetige karakter en zeer gebruiksvriendelijke, makkelijk te beheersen vermogen. Een blik op de technische gegevens van de PM-03 toont dat die concurrentie wat betreft de prestaties de neus duidelijk voor heeft. Waar de 313 cc metende eenpitter van de BMW G310R er bijvoorbeeld een nette, maar ook al zeker niet overdreven hoge 34 pk uitperst (een MT-03 is bijvoorbeeld goed voor 42 pk), geeft de Peugeot naast 21 cc ook een flinke vijf pk toe op de Duitser. Dat verschil laat zich niet alleen op papier zien, maar ook duidelijk merken in de praktijk. De eencilinder viertakt levert weliswaar stevige trekkracht bij gematigde toerentallen, maar raakt bovenin zijn toerenband relatief snel buiten adem. Energiek toeren maken is duidelijk niet aan de eenpitter besteed. Ook de gasrespons laat zich met merkbare lastwisselreacties trouwens niet van zijn meest toegankelijke kant zien.
Waar de kleine leeuw zich op motorisch gebied nog een beetje als brave burgerman toont, is dat in het slingerende bochtenspel een heel ander verhaal. Wat hij mist aan vermogen, maakt ‘ie meer met zijn vederlichte voetenwerk en uitstekende handling meer dan goed. Het drooggewicht van 162 kilogram laat zich makkelijk en vertrouwd op één oor leggen, waarbij de eenpitter zich van een heel stabiele kant laat zien. Vooral in het krappe bochtenwerk laat de PM-03 zich moeiteloos aan de hand nemen en schittert het voorwiel met een kraakheldere feedback.
Een stevige kneep in het remhendel doet de lichte euforie vervolgens weer als sneeuw voor de zon smelten. Je moet het remhendel krachtig tot bijna tegen het stuur knijpen om een beetje vertraging uit het remsysteem te persen. Met andere woorden: veel inspanning voor weinig remkracht, en dat zou eigenlijk gewoon andersom moeten zijn. En nu we toch bij het stuur zijn: dat is aangenaam breed en voorziet in een rechte zithouding, die zowel in stadsverkeer als op langere ritten zeer comfortabel is. De eenvoudige bedieningselementen zijn ergonomisch geplaatst en intuïtief bereikbaar.
Hoewel de zithouding met betrekking tot het bovenlichaam helemaal klopt, zullen zeker wat langere rijders de behoorlijk scherpe kniehoek op den duur waarschijnlijk wel als licht oncomfortabel ervaren. Diezelfde langere rijders moeten er ook voor waken dat de rechterhak de einddemper niet raakt bij een sportieve houding op de voetsteun. Kleinere rijders daarentegen zullen wat moeten wennen aan de wat brede tank, maar als dat eenmaal het geval is, dan verwent de PM-03 over het algemeen met een comfortabel, vertrouwd gevoel. Het dashboard is overigens ook helemaal prima, het moderne TFT-display met bluetooth-connectivity toont alle essentiële informatie en is goed afleesbaar.
Onder de streep is de PM-03 een solide eerste stap in de 300cc-klasse. Met name op het gebied van remmen en motorblok is er echter nog wel de nodige lucht naar boven voor de kleine leeuw. Vooralsnog is de Peugeot PM-03 alleen nog maar officieel beschikbaar in Frankrijk en Duitsland (waar ‘ie € 4.399,- kost). Óf, en zo ja wanneer de ranke naked zijn weg naar andere Europese landen vindt, waaronder Nederland, is nog niet bekend. We wachten af…