Compacttest Benelli BN600R
Eigenzinnige driecilinder, nog meer eigenzinnig design en een allesbehalve doorsnee techniek: niets, maar dan ook niets aan Benelli’s was tot nu toe gewoontjes. Een traditie waar de met een 600 cc viercilinder uitgeruste BN600R ogenschijnlijk mee breekt. Echter ook met de prijsstelling, een Italiaans raspaardje voor € 7.499,-? Het kan dus blijkbaar wel. Zij het deels met Chinese genen, dat dan weer wel!
Als je iets goed wilt doen, dan kost dat tijd. In China zo op het eerste gezicht zelfs meer dan nodig. Pas acht jaar na de overname van het Italiaanse Benelli is het de Chinese eigenaar Qianjiang, kortweg QJ, gelukt om met een productiestrategie op de proppen te komen. De kern daarvan wordt gevormd door bijzonder aantrekkelijk geprijsde twee- en viercilinder modellen, die in vergelijkbare vorm zowel in Europa, Azië als Zuid-Amerika op de markt zullen worden gebracht. Waarbij de Europese versies overigens wel in samenwerking met Benelli worden ontwikkeld en daar ook gemonteerd.
Eerste uitwaseming van deze ‘Made in China and Italy’ interactie is de 82 pk sterke BN600R viercilinder. Het prototype hiervan werd al in 2012 op de Eicma getoond, recent stond echter op het Benelli-hoofdkwartier in het Italiaanse Pesaro een pre-productiemodel paraat voor een eerste testrit. Wat meteen opvalt is hoe volwassen en goed afgewerkt de machine oogt. Het bullige blok en frame worden geleverd door de Chinese moederfirma, waarna Benelli de montage voor haar rekening neemt, waarbij deels wordt teruggegrepen op meer hoogwaardige Europese componenten. De upside-down voorvork, bijvoorbeeld, komt bij Marzocchi uit de schappen, terwijl er bij Sachs werd gewinkeld voor een deels instelbare achterschokbreker. Met een firma als Brembo om de hoek is het niet verwonderlijk dat daar de radiale remklauwen vandaan komen, het Sportec-schoeisel van Metzeler daarentegen is Duits. Een behoorlijk internationaal georiënteerd machientje dus, dat niet geheel onverwacht als gebruiksvriendelijke middenklasser, ook voor minder ervaren rijders, in de markt wordt gezet.
Passend bij die marktstrategie is in ieder geval de zitpositie. Deze ontpopt zich door een licht voorover gebogen, actieve houding als redelijk ontspannen, waarbij je direct het gevoel krijgt echt de controle over de motor te hebben. De deels glooiende, maar ook steile bochten van de Panoramica, de legendarische kustweg van Pesaro naar Riccione, neemt de BN600R als vanzelf. De viercilinder laat zich, onder meer dankzij de doordachte aslastverdeling met 52% van het gewicht op het voorwiel gericht, heel makkelijk insturen en blijft daarbij lekker stabiel op koers. In de basis functioneert het rijwielgedeelte naar behoren, enkel de nogal comfortabel afgestelde voorvork kan de wat sportief ingestelde rijder niet helemaal bijbenen. Dan nog, bij een normaal tempo tussen de 80 en 120 km/uur voelt de BN zich opperbest en swingt harmonieus door bochten en haarspelden, waarbij de Brembo-stoppers zich uiterst fijntjes laten doseren. Puntje van aandacht: ABS is helaas niet aan boord!
Wat wel enige gewenning vraagt, is de spatiëring van de versnellingsbak: de eerste versnelling is extreem kort uitgevoerd, enkel bruikbaar om op gang te komen, terwijl in de al niet veel langere zes het blok bij zo’n 130 km/uur al 7.000 toeren draait. Zowel bij stuureinden als voetsteunen word je daardoor getrakteerd op duidelijke vibraties, terwijl zich in de cockpit een merkbare resonantie ontvouwt. De eveneens duidelijk aanwezige lastwisselreacties zouden volgens de technici bij de serieproductie verleden tijd moeten zijn.
Die productie van de BN600R begint al één dezer dagen, waarbij de machine zoals gezegd in eerste instantie voor een heel schappelijke € 7.499,- over de toonbank zal gaan. Kijk, en dan hebben we het ergens over!