Compacttest Can-Am Pulse/Origin
Can-Am en motorfietsen, dat was toch ooit? Inderdaad, ooit produceerde de Canadese firma best succesvolle offroadmotoren, maar in 1987 staakte het de productie ervan. Nu maakt Can-Am een comeback, en wel met de elektrische de Pulse (naked) en Origin (offroad). Benieuwd of het wat is!
De gemiddelde motorrijder kent Can-Am waarschijnlijk vooral van exclusieve modellen als de Ryder en Spyder, die machines met de twee wielen aan de voorzijde inderdaad. Offroadliefhebbers kennen het dan waarschijnlijk weer als producent van quads en ATV’s. Nu echter keert de Noord-Amerikaanse firma terug naar de tak waar het in de jaren 70 en 80 ook al actief was, die van de motorfiets. Die van elektrische motorfietsen meer specifiek, die technisch best interessant zijn. Zo zijn de Pulse naked bike en Origin soft-offroad bijvoorbeeld uitgerust met een centraal gepositioneerd, vloeistofgekoeld 8,9 kWh accupakket dat als dragend deel fungeert. En wat te denken van actieve recuperatie, waarbij je door het gashendel naar voren te draaien extra krachtig remt voor het bijladen van de accu. De kers op de taart is de in een gesloten oliebad lopende kettingaandrijving, geïntegreerd in de opvallende enkelzijdige swingarm. Stil, maar ook uiterst duurzaam, de eerste kettinginspectie is pas na 25.000 kilometer vereist.
Voor een eerste kennismaking met het nieuwe duo trekken we naar het drukke stadsverkeer van Austin, Texas (VS), waar de Pulse met 17 wielen de spits afbijt. Het blijft toch wel bijzonder: geen motorgeluid, geen koppeling, geen schakelpedaal. Dat geeft meteen al een beetje rust in het hoofd. Gewoon mee glijden met de verkeersstroom gaat verbazingwekkend vanzelfsprekend en ontspannen, maar is tegelijkertijd ook licht opwindend. De Pulse weegt 177 kilogram en de offroad Origin legt slechts 10 kilogram meer in de weegschaal. Dit maakt beide motoren aangenaam wendbaar, waarbij de acceleratie indrukwekkend krachtig en direct is, typerend voor elektrische motorfietsen. 48 pk klinkt beheersbaar, maar in combinatie met de behoorlijke 72 Newtonmeter koppel voelt de naked toch heel levendig aan. Ook omdat het koppel niet opbouwt wanneer het toerental stijgt, maar al direct tot je beschikking staat. Ondanks de relatief bescheiden prestaties gaat het ding er daardoor als een kleine raket vandoor wanneer je het gas tegen de stuit draait.
Het piekvermogen van 35 kW/48 pk (continu vermogen is 20 kW/27 pk) maakt dat het duo precies binnen de wettelijke A2-kaders valt. Voor wie echter nog in het bezit is van een A1-rijbewijs, is er optioneel een tot 11 kW teruggetunede variant.
Een elektromotor van Rotax is de spil van de aandrijflijn. Niet verwonderlijk, want net als Can-Am is de Oostenrijkse fabrikant onderdeel van het Canadese moederbedrijf Bombardier Recreational Products, kortweg BRP. Producent van onder meer sneeuwscooters, maar die hebben we hier niet nodig: het grote 10,25 inch touchscreen geeft een verzengende 44 graden Celsius aan. Verbazingwekkend genoeg is de accu zelfs bestand tegen deze extreme temperaturen. Waar deze bij sommige smartphones of elektrische auto’s dan aan capaciteit verliezen, werkt de vloeistofkoeling hier perfect. Die gecontroleerde thermische huishouding zorgt niet alleen voor een optimale capaciteit, het verkort ook de laadtijd en verlengt de levensduur van het accupakket. Standaard aan boord zijn tractiecontrole en – uiteraard, want wettelijk verplicht – ABS. Beide systemen regelen op subtiele wijze bij, zonder overdreven aanwezig te zijn. Helemaal goed.
Op de weg laat de Pulse zich dus van een goede kant zien, maar hoe gaat het buiten de gebaande paden? Om dat te achterhalen stappen we over op de Origin offroad met een 21/18 inch wielcombinatie en noppenbanden. Ook hier komt de elektrische aandrijving prima tot zijn recht: geen te lage toeren zoals soms bij verbrandingsmotoren, geen gevaar voor het afslaan van het blok. Zelfs de meest krappe bochten kunnen bijna stapvoets worden genomen en de elektromotor trekt de relatief lichte machine met speels gemak door zelfs het diepste zand. In totaal zijn er zes rijmodi aan boord, waar de Pulse er overigens vier heeft, met elk een eigen vermogenskarakter: Eco, Normal, Sport, Rain, Offroad en Offroad Plus. Daarmee wordt een uitermate breed publiek bediend, van beginner tot prof. De echte expert kan daarbij ook alle elektronische hulpsystemen uitschakelen om helemaal zelf het heft in handen te hebben. De zithoogte van 865 mm, onder meer dankzij de KYB veerelementen met enorme 255 mm veerweg voor en achter, is riant. De Pulse is wat dat betreft met een zithoogte van 785 mm een heel stuk toegankelijker.
Hebben we het alleen nog niet over de actieradius gehad, toch altijd weer een heikel punt bij het elektrische thema. De Pulse heeft een actieradius tot 160 kilometer in stadsverkeer en 130 kilometer stad/secundair. De hogere luchtweerstand en het zwaardere gewicht van de Origin brengt deze cijfers terug tot respectievelijk 145 en 115 kilometer. Opladen van 20 tot 80 procent duurt vijftig minuten via een Type 2 stekker.
Een leuk duo, zowel voor beginnende als ervaren motorrijders, waar evenwel wel een flink prijskaartje aan hangt: de Pulse is namelijk vanaf € 17.199,-, terwijl de Origin met € 17.799,- nog een tikkeltje duurder is. Verandert niets aan het feit dat beide gewoon prima motorfietsen zijn. Mooie comeback, Can-Am!