De Russen komen!
Onlangs hadden we een impressie van een 2013 model Ural in Motoplus. Een vertederend en hoogst inzetbaar scharreldier. Goos Bos memoreerde toen al dat de Russische fabriek, die op Amerikaans kapitaal draait, voor 2014 met…. Inspuiting zou komen! En nu is dat zo ver!
Het systeem is ontwikkeld door Harley-Davidson dochter ElectroJet, en de dubbele ECU is opvallend. In tegenstelling tot de normale ECU die vanuit één positie de injectie en ontsteking van meerdere cilinders regelt, gebruiken de Urals één ECU per gasklephuis, die zelfstandig werkt maar ook de andere ECU over kan nemen als deze uitvalt. Dat is erg handig op de Russische vlaktes en op de eindeloze high ways in de US van A . Bij de upgrade horen ook een nieuwe, grotere airbox en aangepaste nokkenasprofielen, door al die modificaties ging het topvermogen met 1 pk omhoog naar 41 pk en het maximale koppel met 6,5 Nm naar 57 Nm.
De trommelrem van het achterwiel is vervangen door een schijfrem, het zijspan heeft nu ook een schijfrem De handrem werd aangepast en de behuizing voor de eindaandrijving verbeterd. De mechnische stuurdemper is vervangen door een in 18 standen verstelbare hydraulische idem , en de kroonplaten zijn vernieuwd. De nieuwe Ural weegt nu nog maar 331 kilo. Nieuwe merkemblemen en knievlakken op de tank, een moderner dashboard plus een smaller blokcover maken de 2014 modellen makkelijk herkenbaar.
Er zijn twee verkooppunten van nieuwe Urals in Nederland. Motoport Hengelo en Gossie in Tholen. Motoport Hengelo meldt dat er ondanks de verkoopsuccessen van dit jaar nog een paar 2013 modellen te koop zijn voor zo’n 14 miel. De 2014 types zullen ongeveer 18D euro gaan kosten. En dat is niet veel bij een afschrijf termijn van veertig jaar voordat ook de nieuwe Ural een klassieker is.