Nieuws

Occasion – Honda NC750X

De NC 700 stond nooit prominent in de schijnwerpers en in plaats van met vuurwerk en met tromgeroffel is de twin op fluwelen sloffen en altijd vol ratio de garages van klanten binnengeslopen. Waar zijn de NC700 S en 700 X vandaag de dag nog steeds goed voor?

Sommige dingen veranderen nooit. Veel mensen hongeren naar blingbling, feesten en partijen en ongebreidelde luxe, maar slechts weinigen van ons kunnen (of willen) er uiteindelijk voor betalen. Met motoren is het niet anders: velen dromen van een Ducati Streetfighter V4 of een soortgelijke brute krachtmachine, maar kopen uiteindelijk de Honda C 500, Kawasaki Z650 of Yamaha MT07. En nog iets verder in de tijd terug was het de onopvallende Honda NC700 als S- of X-versie.
Honda toonde de NC, de afkorting staat voor ‘New Concept’, eind 2011 voor het eerst op de Eicma. Testers namen hem meteen onder hun hoede en legden hem onder de loep. Motoren met een helmcompartiment waren immers – en zijn dat nog steeds – verdacht. Helmvakken horen nu eenmaal op een scooter, nietwaar? En benzinetanks aan de achterzijde, of beter gezegd het tanken van brandstof achterin, zijn voorbehouden aan enduromotoren, rallymotoren of oudere BMW-modellen.

Maar het ‘New Concept’ van de NC komt natuurlijk niet zomaar uit de lucht vallen. In 2011 kiest Honda voor een zeer pragmatische benadering om een hanteerbare motorfiets te bouwen in het lagere prijssegment. Een motor voor beginners, herintreders en voor rijders zonder sterallures die nut, waar voor je geld en tamme rijeigenschappen belangrijker vonden dan imago, prestaties en wow-factor. Die aanpak blijkt succesvol: de NC-serie verkoopt vanaf het allereerste begin uitmuntend.

Een volledig nieuw ontworpen langeslag tweecilinder lijnmotor met een 270° krukas drijft de NC-modellen aan. Het blok heeft een cilinderinhoud van 670 cc en is door het maximale vermogen van 35 kW/48 pk ook met een A2-rijbewijs te rijden. Het standaard ABS-systeem (zeker geen vanzelfsprekendheid in 2012) is als uiterst rijdersvriendelijk te categoriseren. Het gewicht van 215 kilogram met een volle tank is volledig acceptabel. Hetzelfde geldt voor de veerwegen die in het geval van de NC750 S voor en achter 120 millimeter bedragen en voor de X 154 millimeter voor en 150 millimeter achter.

Ondanks de vrij bescheiden prestaties overtuigt het totaalpakket direct in een Toptest van begin 2012. Naast de toegankelijkheid van de NC – dankzij onder meer een zithoogte van 800 millimeter – maakten ook de rest van de ergonomie en het gedrag in druk stadsverkeer indruk. Het ABS-systeem en de aandrijving scoorden ook punten voor hun overtuigende prestaties. Vooral over het motorblok kan veel goeds verteld worden. De 50.000 kilometer lange Motoplus duurtest bewees dat onomstotelijk. Zijn 48 pk uit 670 cc zijn tamelijk atypisch waarden in de moderne motorbouw, want de NC haalt slechts een vermogen van 70 pk/liter.

Dat bescheiden vermogen resulteert echter in een koppelrijk karakter dat perfect past bij een dergelijke instapper. Het maximumtoerental van 6.750 tpm is navenant laag en dat is niet ongewoon in de autosector. De reden hiervoor is opmerkelijk: Honda gebruikt daadwerkelijk onderdelen uit de Honda Jazz met zijn 1,4-liter viercilindermotor in de NC. Zuigers, drijfstangen en onderdelen van de kleppentrein komen uit de kleine auto en dat leidt tot een zeer hoge duurzaamheid. Dat laatste bewees de duurtestmotor die na demontage in zeer goede staat bleek.
Een zeer positief effect van het motorontwerp is het lage brandstofverbruik van de NC. Terwijl de tweecilinder in de Toptest met gemak zelfs 1:28,5 liet optekenen op de provinciale wegen haalde hij over de hele afstand van 50.000 kilometer een gemiddeld verbruik van 1:25. Laten we daarbij vooral aantekenen dat we op de Autobahn soms voluit gingen. Het brandstofverbruik van de tweecilindermotor verdubbelde daardoor en ging richting de 1:14.

Niet alleen het blok en brandstofverbruik blinken uit in kwaliteit. Na twee winters op de weg liet ook de rest van de motorfiets zich van zijn goede, duurzame kant zien. De gunstige verkoopprijs van de NC is niet bereikt door ondergemiddelde afwerking of onderdelenkwaliteit, maar op andere manieren. Dit heeft vandaag de dag nog steeds een positief effect op de duurzaamheid en kwaliteit van een NC.

In het dagelijks gebruik is het grote opbergvak onder de tankklep uiterst nuttig. Ook al is het tanken van benzine iets lastiger vanwege de tankdop onder het duozadel. Vooral tijdens lange weekenden en vakanties is het meer werk omdat een eventuele bagagerol of zadeltassen verhinderen dat het duozadel kan worden opgeklapt. Leveranciers van accessoires bieden echter tal van oplossingen voor het vervoeren van bagage in zijkoffers of -tassen. De prijs hiervan is wel vrij hoog in vergelijking met de aankoopprijs van een gebruikte NC.

De knoppen op de linker stuurhelft zijn even wennen. De grote knop van de claxon is boven de richtingaanwijzerschakelaar geplaatst. Ook dat is – n et als het blok – vandaag de dag nog steeds atypisch. Daarom toeter je in het begin vaker dan je lief is als je wilt afslaan. Zoals niet ongewoon voor Honda geschiedt het controleren van het oliepeil met een peilstok en niet met een kijkglas. Voor de rest was en is er niet veel op een NC700 S aan te merken. Al ontbreekt een middenstandaard en dat is iets dat heel goed zou passen bij dit praktische type.
De NC700 modellen kennen slechts een terugroepactie. In september 2012 werden er onregelmatigheden in de verharding van sommige aandrijfkettingen geconstateerd. De betreffende motorfietsen kregen een nieuwe ketting en dat was het dan ook direct voor alle technische onregelmatigheden. Wie vandaag de dag geïnteresseerd is in een NC700 is verzekerd van een betrouwbare motorfiets.

De originele versie van de 700 wordt niet vaak aangeboden. Als het al zo is, dan bovendien alleen tegen hoge prijzen, die bijna schandalig lijken in verhouding tot de verkoopprijs destijds. Als een motor die vroeger goed verkocht nauwelijks wordt aangeboden, kan dat alleen maar betekenen dat A) de huidige eigenaren erg blij zijn met hun NC en/of B) een NC in het dagelijkse gebruik zo goedkoop is dat eigenaren hem gewoon houden voor een of twee ritten per jaar. Hoe het ook zij, de NC heeft uiteindelijk toch de harten van zijn eigenaren veroverd.
Als we ons verplaatsen in een vrek kunnen we alleen maar een ding adviseren: blijf alsjeblieft ver weg van de NC700, hij is veel te duur in vergelijking met de nieuwprijs! Aan de andere kant heeft hij met zijn hoge gebruiksgemak, uiterst vriendelijke benzineverbruik en lage onderhoudskosten een groot potentieel om zelfs het hart van de vrek te veroveren. En hij behoudt – het mag duidelijk zijn – ook zijn waarde; koop hem dus toch maar.

Gerelateerde artikelen

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

Eerste test: Kawasaki Ninja 1100SX

28 november, 2024

De Ninja SX houdt al jaren de vlag hoog in het sporttoersegment. Net als een klein Gallisch dorpje weert het zich ...
Eerste Test Honda Forza 750

Eerste Test Honda Forza 750

28 november, 2024

De Forza 750 profiteert van dezelfde vernieuwingen die de X-ADV (zie eerste test pagina 34) ook kreeg. Vooral tegen ...