Praktijk: hoe werkt het nieuwe Bosch ARAS-systeem?
Onlangs presenteerde Bosch de nieuwste generatie van ARAS, het radargestuurde assistentiesysteem van de firma. Ten opzichte van de eerste generatie, die in 2020 werd voorgesteld, biedt het tal van nieuwe functionaliteiten, die weliswaar niet zichtbaar, maar des te meer merkbaar zijn!
De eerste mijlpaal van Bosch op tweewielergebied ligt alweer een tijdje achter ons. Dat was namelijk het eigen elektronisch geregelde ABS- systeem, dat in 1995 werd gebruikt op de Kawasaki GPZ1100 voor de Japanse markt. De echte doorbraak echter volgde in 2013 met de presentatie van MSC, Motorcycle Stability Control, dat vandaag de dag nog steeds state-of-the-art is en dienst doet in steeds meer motorfietsen. In 2020 werd echter een radar gestuurde component toegevoegd aan het motor- en ABS managementsysteem: ARAS, ofwel Advanced Radar Assistance Systems.
Functies als bijvoorbeeld de adaptieve cruise-control (ACC), voor het eerst beschikbaar op de Multistrada V4, BMW R1250RT en KTM 1290 Super Adventure, verhoogden het comfort van de motorfietsen op lange afstanden. Vanaf modeljaar 2025 is er nu de tweede generatie ARAS, dat onder meer zijn intrede maakt op de nieuwe KTM 1390 Super Adventure. Het brengt een behoorlijke uitbreiding qua functionaliteiten met zich mee, zes om precies te zijn, maar daar zie je van buitenaf nagenoeg niets van.
Welke nieuwe functionaliteiten dat specifiek zijn en wat ARAS nog meer allemaal in petto heeft, konden we eigenhandig testen in Japan. Je leest er alles over in een uitgebreide reportage in MotoPlus 22/2024!