Warmdraaien – Over ongelukken en kleine hoekjes
Zo, voor je ligt een verse MotoPlus met liefst 25 pagina’s motornieuws voor 2025 dat op of rond de EICMA in Milaan is gepresenteerd! Persoonlijke highlights? Ducati’s gloednieuwe V-twin, het V3-concept-motorblok met elektrische compressor van Honda en ja, die F450GS-concept van BMW heeft ook zijn charme. Verder veel modelupdates in het kader van Euro5+ en het steeds verder oprukken van Chinese fabrikanten. Helaas heb ik al dat nieuws dit jaar op een heel andere manier voorbij zien komen…
In plaats van een paar dagen kilometers vreten met de benenwagen langs de vele stands in de immense expositiehallen van het Milanese beurscomplex lag ik tandenknarsend plat in bed met mijn in gips verpakte linkerbeen omhoog op een stapel kussens. Enkelbreuk. Helaas meteen ook dusdanig dat er een operatie wachtte en er inmiddels het nodige aan titanium schroefjes en plaatjes een plekje in m’n enkel heeft om de boel weer te ‘lijmen’.
Over de oorzaak zou ik hier een heel heroïsch verhaal kunnen ophangen over een compleet uit de hand gelopen persintroductie, circuitdag of andere gekke motorexcursie, maar niets van dat alles. De kille feiten maken dat deze breuk niet de statistieken ingaat als een motorongeval, maar als één van de vele duizenden huis-tuin-en-keuken-ongelukken die jaarlijks in Nederland plaatsvinden. En zo’n ongeluk zit in een klein hoekje inderdaad. In mijn geval precies tussen twee sporten van een ladder, waar ik met mijn linkerbeen tussen terechtkwam na een misstap op 2,5 meter hoogte tijdens de jaarlijkse snoeibeurt van de bomen voor het huis. Een luid hoorbare ‘kraaak’ en even later een bult zo dik als een tennisbal op m’n enkel lieten wat duidelijkheid betreft niets aan de verbeelding over. Een breuk waar ik helaas nog wel even zoet mee ga zijn, en mijn mobiliteit – om even in vaktermen te blijven – beperkt tot het op krukken heen en weer hobbelen tussen bed, wc en bank.
Het zette alvast een hele dikke streep door de persintroductie van de Husqvarna 801 Vitpilen, waar ik een paar dagen na mijn ‘crash’ naar toe zou gaan. Een test waar ik naar uitkeek, want die eigenzinnig gestylde ‘Zweed’ wist als 701 bij mij al de juiste snaar te raken, maar ja, alleen die stampende eenpitter en tamelijk veeleisende zitpositie lieten het balletje niet de goede kant op rollen. Dus ja, ik was meer dan benieuwd naar die 801 met zijn tweecilinder, vriendelijkere ergonomie en prachtige koplampconstructie. Gelukkig kun je de eerste test van de Husqvarna wel gewoon in deze MotoPlus lezen, aangezien onze collega’s van Motorrad de helpende hand toestaken. Vielen Dank!
Daarnaast ging er dus een streep door het jaarlijkse EICMA-bezoek en ook de perstest van de Kawasaki Ninja 1100SX heb ik met frisse tegenzin uit de agenda moeten gummen, ook weer zo’n model waar ik naar uitkeek, aangezien ik een paar jaar terug ook bij de test van zijn voorganger was, de Ninja 1000SX. Afijn, een mens kan grotere problemen hebben….
Voor nu rest er even niets anders dan deze rit uitzitten en straks geduldig bureaudiensten draaien tot de linkervoet weer soepeltjes kan op- en terugschakelen. Geluk bij een ongeluk dat er steeds meer automaten zijn….
Jeroen Hidding – hoofdredacteur MotoPlus