Ducati onthult Panigale en Streetfighter met nieuwe V2
Nadat Ducati afgelopen week een hagelnieuwe 90°-V-twin onthulde, was het op de Eicma natuurlijk vooral de grote vraag in welk nieuw model of nieuwe modellen het aggregaat zijn diensttijd zou beginnen. Het antwoord op die vraag: in de nieuwe Panigale V2 en Streetfighter V2.
De doorgewinterde Ducatist zal afgelopen week ongetwijfeld met een glimlach in zijn handjes hebben geknepen toen Ducati een hagelnieuwe 90°-V-twin presenteerde. Weliswaar niet met de door puristen bewierookte desmodromische klepbediening, maar met conventionele bediening via klepveren, maar toch. Het blok met een cilinderinhoud van 890cc, die het op korte en middellange termijn de 937cc Testastretta en 955cc Superquadro V-twins zal vervangen, heeft een compressieverhouding van 13,1 op 1 en is goed voor minimaal 115 pk en 93,3 Nm koppel. Het blok heeft al vanaf drieduizend toeren meer dan 60 Nm paraat en houdt dat vast tot bij de 11.000 tpm en dat brede koppelplateau dankt het onder meer aan de de nieuwe variabele kleptiming (Inlet Variabel Timing, ofwel IVT) op de inlaatnokkenas. Deze kan tot 52 graden draaien, waardoor de klepoverlap continu kan worden aangepast via een geregelde oliedrukactuator. Het systeem controleert elke tien milliseconden de positie van de nokkenassen ten opzichte van elkaar. Daardoor kan Ducati de motor vooral op trekkracht tunen.
Een op papier fraaie nieuwe krachtbron, die in de Panigale V2 zijn debuut maakt. Met zijn scherpe lijnenspel, bloedrode kleur en volle kuip doet deze jongste exponent van de Bolognese sportfractie de familienaam alle eer aan, waarbij ondergetekende helemaal vrolijk wordt van dubbelloops aan de achterzijde. Toch is de nieuwe V2 minder extreem dan je zou denken, in ieder geval voor wat betreft de ergonomie. De clip-ons zitten nu boven de kroonplaat, waar deze op de huidige V2 er nog onder zitten. Dit geeft al wel aan dat de nieuwe Panigale V2 vanaf de onderste steen opnieuw is opgebouwd. Aan de basis staat het inmiddels bekende monocoque frame met aan de voorzijde een Ø 43 mm Marzocchi upside-down vork, terwijl achter Kayaba schokdemper de boel gladstrijkt, beide uiteraard volledig instelbaar. Dan hebben we het hier trouwens over de basisversie. De nieuwe Panigale V2 komt er namelijk ook meteen weer in een hoogwaardiger S-variant met onder meer veercomponenten van Öhlins, lithium accu, monoposto configuratie en extraatjes als launch control en een pit limiter.
Niet dat de basisversie over moderne snuisterijtjes te klagen heeft trouwens, standaard aan boord namelijk, naast het overzichtelijke 5 inch TFT dashboard met nieuwde bedieningselementen, het laatste generatie elektronicapakket met als spil een 6-assige IMU. Het hele pakket omvat een kleine encyclopedie aan afkortingen, waaronder bochten-ABS, achtvoudige tractiecontrole (TCS), wheeliecontrole (DWC), up/down quickshifter (DQS) en instelbare motorrem (EBC). Kapstok van alle systemen zijn viertal geïntegreerde rijmodi (Race, Sport, Road en Wet) met daarin een passend regelniveau van de desbetreffende hulpsystemen.
In Wet is het maximumvermogen daarbij overigens beperkt tot 95 pk. In standaardtrim levert de nieuwe V2 in de Panigale 120 pk en 93,3 newtonmeter koppel, met de optionele, niet gehomologeerde Termignoni race-uitlaat zijn die prestaties echter op te krikken met 6 pk en 5 newtonmeter. Dat is nog altijd fors minder dan de 155 pk van de huidige Panigale V2 met 955 cc cilinderinhoud, maar daarentegen legt de nieuwe volgens de fabrikant ook rond de 17 kilo minder gewicht in de weegschaal (176 kilo droog), al lijkt dat wel wat aan de optimistische kant. In het accessoires-schap liggen trouwens nog meer circuit-gerichte onderdelen, zoals een set lage clip-ons, om maar wat te noemen.
De nieuwe Panigale V2 en V2S zijn, vrij vertaald naar Henry Ford, leverbaar in alle kleuren van de regenboog, zolang het maar rood is.
Streetfighter V2
De tweede Ducati-telg die de beschikking krijgt over de nieuwe V2 is niet geheel onverwacht de Streetfighter V2. Met zijn lekker strak gesneden, minimalistische jas en ranke voorkomen weer een lichtend voorbeeld van Italiaans temperament op twee wielen. De basis van de ravissante naked is de voornoemde Panigale en het verhaal is op technisch vlak dan ook redelijk één op één overdraagbaar, met dien verschil dat de Streetfighter nog is voorzien van een Sachs stuurdemper. Verder zijn zowel de technische basis, inclusief de Ø 320 mm Brembo-installatie met M50 monoblocs aan de voorzijde en de circuitgerichte Race-modus, als de uitrusting nagenoeg identiek.
Ook de eveneens 120 pk sterke Streetfighter komt ten opzichte van zijn voorganger met achttien kilo minder vet op de heupen een stuk lichter voor de dag (wederom lijkt dit aan de optimistische kant), wat zeker in combinatie met het bredere superbike stuur rijdynamisch vuurwerk belooft. De Streetfighter V2 komt er eveneens in een standaard- en S-versie, die zich op dezelfde vlakken van elkaar onderscheiden als beide Panigales, met als belangrijkste verschil de Öhlins vering. En de keus qua kleuren? Alles binnen het bereik van Ducati Red tot Ducati Red!
Beide nieuwe V2’s staan vanaf eind januari bij de dealer.