Nieuwe GS met 48 pk
In BMW’s GS-gamma prijkt er een behoorlijk gat tussen de 34 pk sterke G310GS en de 87/105 pk sterke F800GS/F900GS. Daar gaat op relatief korte termijn echter waarschijnlijk verandering in komen, BMW verraste op de EICMA namelijk met de presentatie van F450GS!
Dat betreft momenteel nog een conceptmodel, maar die ziet er al wel zo productierijp uit, dat de 450 naar verwachting al eind 2025, of uiterlijk voorjaar 2026 zijn debuut gaat maken. Kloppend hart van de machine is een volledig nieuwe paralleltwin, die met zijn 48 pk het maximale uit de A2-wetgeving haalt. Volgens nog niet officieel bevestigde informatie bedraagt de cilinderinhoud niet 450, maar precies 420 cc, dankzij een boring x slag van 72 x 51,6 mm. Daarbij maakt BMW gebruikt van een nog niet eerder gebruikte offset van de kruktappen. Om hoeveel graden het exact gaat is niet bekend gemaakt, de meest voorkomende constructies zijn 90/270 graden (o.a. Honda en Yamaha), 180 graden (Kawasaki) en 75 graden (KTM), terwijl de Husqvarna Nuda 900 eerder al een 45 graden krukas had, wij gokken daarom op 60 graden. Naast een nieuw type koppeling met de naam ‘Easy Ride Clutch’ is er optioneel ook een quickshifter verkrijgbaar.
Het nieuwe blok hangt in een stalen vakwerkframe, dat aan voor en achterzijde met conventionele veercomponenten, ofwel een reguliere upside-down telescoopvork en direct afgeveerde schokdemper achter, is uitgerust. Verder is de F450GS uitgerust met tubeless spaakwielen (19 inch voor en 17 inch achter), een enkele schrijfrem met vierzuigerremklauw Brembo monobloc voor en verschillende elektronische hulpsystemen, waaronder BMW’s hellingshoekafhankelijke ABS Pro, dat voor offroadgebruik waarschijnlijk in ieder geval deels uitschakelbaar is.
Rijklaar, inclusief voor 90% gevulde 14 liter tank, weegt de F450GS 178 kilo, wat slechts drie kilo meer is dan de minimale 175 kilo die de A2-wetgeving voorschrijft bij 48 pk. De F450GS zit momenteel in het allerlaatste ontwikkelingsstadium, eigenlijk moet enkel de zithoogte nog een kleine beetje worden aangepast op de doelgroep (lees: lager), aldus projectleider Sepp Mächler van de Beierse fabrikant. Wat de nieuwe F450GS gaat kosten is nog een beetje gissen, de G310GS staat momenteel voor € 7.850,- in de prijslijst, de F800GS voor € 12.950,-. Het zou mooi zijn wanneer de nieuwe 450 voor onder de tien mille over de toonbank gaat, maar goed, dat is dus nog even afwachten!