Boost voor de Aprilia V4 Tuono/Factory
In de slipstream van de RSV4 heeft Aprilia meteen ook haar dikste Tuono’s, de V4 en V4 Factory, een flinke update voor 2025 gegeven.
Ook de beide power nakeds krijgen het elektronicapakket met ‘voorspellende gaven’ dat ook de RSV4’s hebben, en hebben daarnaast een nieuw jasje met gemodificeerde aerodynamica en een tot 180 pk opgepompte V4. Het nieuwe jasje moet de rijder aan de voorzijde beter beschermen tegen de rijwind en bestaat uit twee overlappende MotoGP-geïnspireerde wing-oppervlakten, die ook de stabiliteit op hoge snelheid moeten bevorderen. Ook de zijpanelen zijn nieuw ontworpen. Ook bij de Tuono’s nu knipperlichten met daarin geïntegreerd de overige lichtfuncties. Voor je huist het nieuwe 5 inch TFT-display met verlichte bedieningsknoppen op het stuur.
De V4 tussen de aluminium framebalken oogt bekend, maar meet nu 1.099 cc in plaats van 1.070 en heeft verder 52-mm-gasklephuizen en een volledig nieuw uitlaatsysteem. In deze Euro5+-trim is het bovendien een stukje sterker met 180 pk bij 11.800 toeren (was 175 pk bij 11.350 toeren). Het maximum koppel is met 121 Nm gelijk gebleven, maar wordt bij 9.600 toeren iets later geleverd.
Bekende deugden zijn het APRC-elektronicapakket (zie ook de RSV4/Factory) met het nieuwe Aprilia Slide Control en daarnaast is de Tuono V4 Factory, net als de RSV4 Factory, standaard voorzien van semi-actieve Öhlins-vering, het Track Pack en het Comfort Pack, met het Race Pack en Suspension Pack als optie.
De nieuwe Aprilia Tuono V4 komt er in Shark Gray en Scorpion Yellow en de Factory-uitvoering in Dark Kraken.