Vernieuwde Aprilia RS660 én Factory-uitvoering
Drie jaar na zijn komst krijgt Aprilia’s RS660 zijn eerste update. De ranke sporttwin is voor 2025 voorzien van een nieuwe stroomlijn met winglets, een sterker motorblok en een nog geavanceerder elektronicapakket.
De 2025-RS660 is makkelijk herkenbaar, want ook de sporttwin heeft komend jaar een nadrukkelijker MotoGP-sausje met de nieuwe vleugel onder het ruitje en de twee smallere wings aan de zijkanten van een volledig nieuwe stroomlijn, die net als voorheen een tweelaags opbouw heeft. En met die sportievere looks komt ook iets meer power, want de 660cc paralleltwin, die nu voldoet aan de Euro5+-norm en nu 52-mm-gasklephuizen heeft in plaats van 48 mm, levert met 105 pk nu 5 pk meer vermogen.
Kopers van het nieuwe model profiteren ook van een uitgebreider elektronicapakket, dat overigens op de voorgaande uitvoering al erg compleet was. Dat hebben ze toch nog iets verder uitgebreid. De 2025-RS660 is namelijk voorzien van het volledige APRC-elektronicapakket (Aprilia Performance Ride Control) en dat betekent dat de RS660 nu bijvoorbeeld ook launch control heeft en daarnaast instelbare en uitschakelbare tractie- en wheeliecontrole, cruise control, up/down-quickshifter, instelbare motorrem en uiteraard de al bekende meerdere rijmodi. Het geheel is gekoppeld aan nieuw 5 inch TFT-scherm, dat middels nieuwe verlichte knoppen op het stuur wordt bediend.
De vernieuwde Aprilia RS660 komt er in de kleuren Venom Yellow en Blue Marlin.
En onder de noemer ‘lang verwacht, toch gekomen’ krijgt de RS660 in lijn met Aprilia’s zwaardere modellen ook een heuse Factory-uitvoering. Looks en motorspecificaties zijn identiek aan de standaard uitvoering, maar de Factory onderscheidt zicht door 43mm-Öhlins-NIX30-voorvork, volledig instelbaar uiteraard, en een STX46-achterschokdemper van hetzelfde huis, eveneens volledig instelbaar. Verder heeft de Factory een tweekleurig zadel en specifieke graphics.