Honda verrast met V3 met elektrische compressor
Op de EICMA 2024 lanceerde Honda is een nieuw concept voor een zeer efficiënte, krachtige V3-verbrandingsmotor, die nieuw wordt ontwikkeld voor motorfietsen met een grotere cilinderinhoud.
Heel veel is er nog niet over bekend, wel dat het gaat om een bijzondere watergekoelde 75° V3-motor, die extreem smal en compact is en is voorzien van ’s werelds eerste elektrische compressor voor motorfietsen. Deze regelt de compressie van de inlaatlucht, ongeacht het toerental van de motor, wat er in praktijk op neerkomt dat er over het hele toerentalbereik een hoog koppel kan worden gegenereerd. Bijkomend voordeel van deze constructie is dat de elektrische compressor een hoge mate van vrijheid biedt bij het onderbrengen van alle componenten in de beperkte ruimte van een motorfiets en zorgt voor een efficiënte centralisatie van de massa. Bovendien is er geen intercooler nodig.
De laatste keer dat Honda een V3-motor voor de weg had, was de destijds baanbrekende tweetakt NS400R uit het midden van de jaren 80. Nu, 40 jaar later, lijkt er – in een compleet andere wereld – dus weer iets moois aanstaande. We wachten af!