Honda omarmt nostalgie met de GB350S
Het hing al even in de lucht maar Honda gaat de typeaanduiding GB weer nieuw leven inblazen in Europa en wel met de nieuwe GB350S, een luchtgekoelde eencilinder met een heerlijk klassiek uitstraling.
No nonsense kennis maken met motorrijden op een tijdloze motorfiets tegen een betaalbare prijs, dat was het uitgangspunt bij de ontwikkeling van de nieuwe GB350S. Deze retro-roadster is voorzien van een luchtgekoelde 348cc-eencilinder met een enkele bovenliggende nokkenas, die goed is voor 21 pk vermogen en 29 Nm koppel. En als we Honda mogen geloven voelt dit blok, mede ook door zijn lange slag met hoge vliegwielmassa, ook precies zo aan als een eencilinder, met een onmiskenbaar en aangenaam stampend karakter en geluid. Overigens geeft Honda een potentiële actieradius van liefst 600 kilometer op met de tankinhoud van 15 liter.
Het blok met zijn vijfversnellingsbak, met slipperkoppeling, hangt in een stalen semi-dubbel wiegframe en zowel zwaartepunt als zithoogte (800mm) zijn aangenaam laag. Hetzelfde geldt trouwens voor het drooggewicht van slechts 178 kilo. Het rijwielgedeelte wordt afgetopt met een 41mm-telescoopvoorvork en stereo-achterschokdempers met uiteraard een soepele setting, een 19/17 inch wielcombinatie en ABS-remmen. De ingetogen styling is een eerbetoon aan Honda’s roemruchte roadsterhistorie. Opvallend zijn de stalen brandstoftank en de van hars vervaardigde zijpanelen en voorspatbord. De verlichting rondom is led, met uiteraard een klassieke ronde koplamp, terwijl een compacte analoge snelheidsmeter het middelpunt vormt van het instrumentenpaneel.
De GB350S komt er in de kleuren Puco Blue, Gunmetal Black Metallic en Pearl Deep Mud Gray.