Yamaha geeft verkooptopper Ténéré 700 een flinke update!
Nadat Yamaha onlangs het doek trok van de vernieuwde MT-07, lag het natuurlijk in de lijn der verwachting dat ook de Ténéré 700 de beschikking zou krijgen over de Euro5+-versie van de CP2 krachtbron. Daarnaast kreeg de populaire avonturier ook nog tal van andere updates!
Dat begint met een kleine facelift, en wel in de vorm van een nieuwe koplampunit met daarin vier opvallende led-lichten. De nog altijd 16 liter metende tank is wat lager en meer naar voren geplaatst, wat in combinatie met het lekker ranke eendelige rallyzadel in een iets makkelijker contact met moeder aarde moet resulteren, wat gezien de zithoogte van 875 mm best prettig is. Er is overigens ook een optioneel lager zadel, dat 15 millimeter van de zithoogte afsnoept.
De nieuwe 700 beschikt zoals gezegd over de nieuwe, 689 cc metende Euro5+ paralleltwin met 270 graden krukas. Onder meer dankzij kleine aanpassingen aan de inlaatkant zijn de prestaties met 73,5 pk (54 kW) bij 9.000 tpm en 68 Nm bij 6.500 tpm niet alleen hetzelfde gebleven, Yamaha claimt dat het blok van onderuit zelfs wat sterker is geworden. De twin is nu uitgerust met ride-by-wire (YCC-T), waarmee ook een aantal elektronische hulpsystemen hun intrede doen. Zoals twee verschillende rijmodi (Sport en Explorer), ABS dat alleen achter en volledig kan worden uitgeschakeld (middels een handige, aparte knop voor in de kuip) en een tweevoudige tractiecontrole, die eveneens kan worden gedeactiveerd voor excursies buiten de gebaande paden. Hoe je de boel precies hebt ingesteld, kun je aflezen op het nieuwe 6,3 inch TFT dashboard, dat deels wordt bediend middels de nieuwe schakelaarunits links en rechts op het stuur.
Rijwieltechnisch is er eveneens het een en ander te melden. Zowel de upside-down voorvork als achterschokdemper (met aangepast hevelsysteem voor een meer progressief karakter) zijn nu volledig instelbaar. Verder zijn de handkappen nu in kleur, en kreeg de 700 grotere offroadvoetsteunen en een nieuwe zijstandaardschakelaar.
De nieuwe Ténéré komt er meteen in twee versies, naast de standaarduitvoering is er ook een Rally-variant, die in eerste instantie vooral opvalt met zijn speciale, beetje retro aandoende Sky Blue kleurstelling. Verder onderscheidt de Rally zich van de basisversie door KYB vering met 20 millimeter langere veerwegen (v/a 230/210 mm), een dikke aluminium carterbeschermer, hoog spatbord, titanium voetsteunen en een speciaal rallyzadel. Ook heeft het TFT scherm een extra Raid thema in de aanbieding.
De nieuwe Ténéré 700 is er in twee kleuren, namelijk Icon Blue en het prachtige Frozen Titanium. Meer informatie over de beschikbaarheid en prijs van zowel de standaardversie als Rally volgt later. Info: www.yamaha-motor.nl