Motornieuws 2025: KTM 990 Duke R
Als een KTM een nieuwe Super Duke of Duke lanceert, dan weet je dat er een jaar later een nog agressiever en brutaler broertje naar voren wordt gerold. Zie hier de nieuwe KTM 990 Duke R!
‘Scalpel’, ‘The Beast’, ook om leuke koosnaampjes zitten ze bij KTM nooit verlegen en dus heeft de nieuwste 990-loot de bijnaam ‘The Punisher’ gekregen. Niet zonder reden, want de 947cc LC8c-paralleltwin heeft door een andere mapping nog wat extra spierkracht gekregen en levert in R-trim liefst 130 pk vermogen in plaats van 123 pk. Het koppel is met 103 Nm gelijk gebleven.
Maar er is meer, uiteraard. De R heeft namelijk een met een afmeting van 8,88 inch niet te missen TFT-scherm met touchscreen-bediening, split-screen-modus, navigatie, connectivity en een enorm scala aan andere mogelijkheden. Ook kun je middels het nieuwe scherm en de eveneens nieuwe bedieningsknoppen op het stuur de nieuwe functionaliteiten Sport ABS en Supermoto+ ABS selecteren.
Voor en achter vinden we volledig instelbare WP APEX-vering, met de nieuwe open cartridge-voorvork met een veerweg van 143 mm. Met een 48 mm vorkpoten (43 mm voor de 990 Duke) is de vork volgens KTM 34% stijver en is ook de setting verbeterd. De nieuwe WP APEX-achterschokdemper is voorzien van upgrades, waarbij de veerweg met 10 mm is teruggebracht tot 140 mm. Brembo Stylema monoblock-remklauwen, een Brembo MCS-hoofdremcilinder, grotere remschijven (320 mm vs. 300 mm vergeleken met de 990 Duke) en een Michelin Power Cup 2 banden ronden het geheel af.
Met 190 kilo is het gewicht ongewijzigd gebleven, maar voelen die kilo’s door een gewijzigde geometrie met een hoger zwaartepunt wel anders aan. Zowel de zithoogte als de grondspeling zijn 15 mm hoger door een combinatie van een langere veerweg en een iets steilere swingarmhoek, waardoor ongeveer 3 graden meer hellingshoek mogelijk is.
De nieuwe KTM 990 Duke R staat begin volgend jaar bij de dealer.