Eerste indruk: Honda X-ADV
De X-ADV weet sinds zijn introductie in 2016 flink wat zieltjes voor zich te winnen door zijn avontuurlijke uitstraling. Na tussentijdse updates in 2018 en 2021 pakt Honda deze avonturenscooter voor 2025 weer aan.
Aan de basis van de X-ADV komt Honda eerlijk gezegd met deze update niet. De ruggegraat van de scooter blijft een 745 cc zware tweecilinder in combinatie met een stalen buizenframe en lekker grote 15 en 17” grote wielen. Zonder ook maar een meter te rijden kun je dus al voorspellen dat het rijgedrag net als voorheen richting dat van een motorfiets gaat.
Aan de hardware van het blok kwam Honda ook niet, wel aan de afstelling van de Dual Clutch Transmission (DCT). Iedere volgende generatie van de automatische bak is daadwerkelijk een voelbare verbetering. Het blok schakelt soms zo soepel dat alleen een verandering van het toerental de volgende versnelling verraadt.
Honda laat het blok ongemoeid. De tweecilinder vormt het kloppende hart van menig model in het modelprogramma. Het blok blinkt uit in bruikbaar vermogen in het lage en middentoerengebied en het gaat zeer spaarzaam om met brandstof (geclaimd 1:27,8). Echt spannend wil het alleen niet worden, bovenin gebeurt weinig en adrenaline is ver te zoeken.
De noodzaak ontbrak om de X-ADV technisch compleet overhoop te gooien. De avonturenscooter verkoopt nog altijd prima en concurrentie is in geen velden of wegen te bekennen. Het siert Honda dat ze het model toch opfrist, van de Wet van de remmende voorsprong heeft het geen last. De basis van de scooter blijft terecht hetzelfde en dat geldt ook voor het rijgevoel. De X-ADV is door zijn uitstraling en rijgevoel nog altijd een pretmachine.
Wil je tot drie cijfers achter de komma weten hoe vernieuwd en goed de Honda X-ADV is? Koop dan Motoplus nummer 22.