Nieuws

Praktijk Bosch ARAS tweede generatie

Onlangs presenteerde Bosch de nieuwste generatie van ARAS, het radargestuurde assistentiesysteem van de firma. Ten opzichte van de eerste generatie die in 2020 werd voorgesteld biedt het tal van nieuwe functionaliteiten, die weliswaar niet zichtbaar, maar des te meer merkbaar zijn!

‘We don’t wanna take the fun out of motorcycling!’, ofwel we willen het plezier van motorrijden er niet afhalen. Aan het woord Geoff Liersch, president van de tweewielerdivisie van Bosch. Geoff is Australiër, een sterke man wiens uiterlijk en uitstraling doen vermoeden dat hij niet alleen een stabiele, nuchtere kijk op de wereld heeft, maar ook een missie: de wereld van het motorrijden veiliger maken.

En ook wanneer je luistert naar Torsten Schulz, verantwoordelijk voor Marketing & Business Strategy, of Thomas Maurer, Platform Manager ARAS, wordt al snel duidelijk dat het hen menens is. Deze ontwikkelaars, denkers en managers tonen zelfs foto’s van hun eigen lowsiders tijdens het testen. Ze trekken dus klaarblijkelijk ook zelf graag hard aan de gaskabel en laten de ontwikkeling van hun ‘kindje’ niet alleen over aan testrijders, maar willen ook zelf voelen en ervaren waarmee ze nu eigenlijk bezig zijn. Binnen een verder behoorlijk formeel ingestelde onderneming als Bosch, kunnen de medewerkers van de afdeling ‘Tweewielers’ ontegenzeggelijk als recalcitrant en eigenzinnig worden bestempeld. Medewerkers die hun hart en ziel in hun werk leggen en zich er zo actief mee bemoeien dat ze zich sterker met het uiteindelijke product kunnen identificeren dan sommige collega’s op andere afdelingen. En eerlijk gezegd zijn dat vaak eersteklas producten, zo niet toonaangevend. Maar wat doen de dames en heren in de standplaatsen in Duitsland en Japan nu eigenlijk? Ze spelen vooral met nullen en enen. Meer precies via het CAN-bus netwerk (Controller Area Network) van een motorfiets, en daar bereiken ze veel goeds mee.

Maar eerst even een klein stapje terug in de tijd. De eerste mijlpaal van het bedrijf op tweewielergebied was het eigen elektronisch geregelde ABS-systeem, dat in 1995 werd gebruikt op de Kawasaki GPZ1100 voor de Japanse markt. De echte doorbraak echter volgde in 2013 met de presentatie van MSC, Motorcycle Stability Control. Het belangrijkste onderdeel hiervan was en is de zes-assige IMU (Internal Measurement Unit), die voor het eerst een zeer nauwkeurige tractieregeling mogelijk maakte in aanvulling op een hellingshoek afhankelijk ABS. Vandaag de dag, meer dan tien jaar na de introductie, is het Bosch-systeem nog steeds state-of-the-art en doet het dienst in steeds meer motorfietsen.

In 2020 werd echter een radargestuurde component toegevoegd aan het motor- en ABS-managementsysteem: ARAS, ofwel Advanced Radar Assistance Systems. Functies als bijvoorbeeld de adaptieve cruise-control (ACC), voor het eerst beschikbaar op de Multistrada V4, BMW R1250RT en KTM 1290 Super Adventure, verhoogden het comfort van de motorfietsen op lange afstanden.

Vanaf modeljaar 2025 is er nu de tweede generatie ARAS, dat onder meer zijn intrede maakt op de nieuwe KTM 1390 Super Adventure. Het brengt een behoorlijke uitbreiding qua functionaliteiten met zich mee, maar daar zie je van buitenaf nagenoeg niets van. Op de motor zelf zal enkel een vakman de tweede generatie herkennen aan het feit dat de radarsensor kleiner en lichter is geworden. Een leek daarentegen ziet echter gewoon weer een zwart kastje op voor- en achterzijde, die centraal moeten worden gepositioneerd, meer niet. Verder is alles bij het oude gebleven en dat maakt het des te verbazingwekkender om de nieuwe functies die het systeem biedt te ervaren. Daarvoor togen we naar Japan om het nieuwe ARAS en haar functionaliteiten op verschillende prototypes en een bijna productierijpe KTM 1390 Super Adventure te testen. Voor de overzichtelijkheid hieronder één voor één de nieuwe functies.

ACC en S&G – Automatische Cruise-Control met Stop & Go functie
Voor deze functie is een geautomatiseerde transmissie, zoals beschikbaar op de nieuwe 1390 Super Adventure, noodzakelijk. Dankzij de elektronisch aangestuurde koppeling is het onmogelijk dat de motor afslaat bij het stoppen. Als de adaptieve cruise-control (ACC) is geactiveerd, kan dankzij de radar een vaste afstand tot de voorligger worden vastgehouden. Wanneer deze remt, vermindert ACC automatisch de snelheid en gaat zelfs zo ver dat er merkbare remdruk wordt opgebouwd. In noodgevallen remt ACC de motor zelfs af tot stilstand. Accelereren en terugkeren naar de ingestelde snelheid gebeurt door kort gas te geven of door de ‘resume’ knop van de cruise-control op de linker stuurzijde in te drukken. Hoe het voelt? Heel goed! Zowel veiligheid als comfort varen wel bij de nieuwe functie.

EBA – Emergency Brake Assist
Wanneer het systeem tijdens het remmen detecteert dat de vertraging niet voldoende is om een aanrijding te voorkomen, dan verhoogt het automatisch de remdruk en daarmee de vertraging. Dat doet het trouwens uitstekend. De remdruk wordt subtiel, maar stevig opgevoerd, zodat zelfs onervaren remmers kunnen ervaren waartoe het remsysteem in staat is. EBA is zeker het meest efficiënte hulpsysteem als het gaat om het vermijden van ongelukken, voor minder ervaren of angstige bestuurders, maar ook wanneer de situatie gewoon per ongeluk verkeerd is ingeschat.

GRA – Group Ride Assist
Deze letterlijk vertaald ‘groep rij-assistent’ definieert een voorliggend object als leidend voertuig en volgt deze. Omdat ARAS meerdere objecten kan herkennen, wordt de dichtstbijzijnde voorligger geïdentificeerd als het ‘leidende voertuig’ waarbij er verschillende volgafstanden kunnen worden geselecteerd. ARAS herkent verspreid (baksteensgewijs) rijden, zoals gebruikelijk in motorgroepen, en reageert op snelheidsveranderingen van de voorop rijdende motoren en op zijwaartse veranderingen binnen de eigen rijstrook. In de praktijk probeerden we deze functionaliteit te misleiden door te dichtbij te rijden, te ver af te zakken of middels zijwaartse bewegingen, maar dat lukte niet. Zelfs remmen door de voorligger werd betrouwbaar herkend.

RDA – Riding Distance Assist
Wanneer de motor een voorligger nadert, wordt de afstand tot de voorligger automatisch aangehouden. Als bestuurder kun je nu de afstand aanpassen met het gashendel of de functie simpelweg uitschakelen. DRA neemt de afstandsregeling weer over wanneer er geen signaal meer komt van het gashendel, bijvoorbeeld na een inhaalmanoeuvre. Omdat RDA op elk moment door de bestuurder kan worden overruled, is het een nuttige comfortfunctie, zeker wanneer je lange tijd onderweg bent en je concentratie geleidelijk afneemt. De automatische afstandsregeling is uiterst subtiel.

RDW – Rear Distance Warning
Detecteert de radar achter een voertuig dat te dicht volgt of nadert, dan licht er een symbool op in de HMI (Human-Machine-Interface, alias het dashboard) om deze informatie over te brengen. De grootte en intensiteit waarmee het visuele signaal wordt weergegeven is een zaak voor de klant, ofwel de betreffende motorfabrikant. De situatie weergeven is prima, als rijder moet je wel zelf beslissen of je op de situatie wilt reageren door gas te geven of niet.

RCW – Rear Collision Warning
Wanneer de radar achter een achterligger detecteer die zo snel nadert dat er mogelijk een kop-staartbotsing dreigt, dan waarschuwt het middels visuele signalen zoals de alarmlichten aan de achterzijde van de motorfiets. Dat is in de praktijk wat moeilijk te testen, zo blijkt, want ondanks herhaaldelijke pogingen werden de alarmlichten in de testopstelling niet geactiveerd,

Ondanks deze kleine faux pas, is de nieuwe generatie, radar gestuurde assistentiesystemen indrukwekkend. Het meest nog wel de subtiele, bijna natuurlijke integratie van alle functionaliteiten in de KTM 1390 Super Adventure, dat tevens bevestigt dat Bosch het plezier in motorrijden niet wil ondermijnen. Top!

Gerelateerde artikelen

Eerste Test Honda X-ADV

Eerste Test Honda X-ADV

14 november, 2024

Bijna tien jaar na zijn introductie is de X-ADV nog altijd een unieke verschijning. Ligt de concurrentie te slapen ...
Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

Eerste Test Husqvarna Vitpilen 801

14 november, 2024

De uitbreiding van het merk Husqvarna binnen het Pierer-imperium vordert gestaag. Na de nogal radicale 701 Vitpilen ...
Eerste Test BMW R1300GS Adventure

Eerste Test BMW R1300GS Adventure

31 oktober, 2024

Afgelopen juli greep BMW haar eigen Motorrad Days in Garmisch Partenkirchen aan om de jongste Adventure-exponent ...
Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

Eerste test Kawasaki Versys 1100SE

31 oktober, 2024

Het was best een gok van Kawasaki in 2012 toen het een dikke vier-in-lijn in een hoogpotig rijwielgedeelte lepelde, ...
Direct meer lezen? Neem een jaarabonnement
  • Direct toegang tot het digitale archief met meer dan 350 magazines.
  • 24 uitgaven per jaar
  • Elke twee weken thuis in de bus
Direct toegang aanvragen
Een jaar MotoPlus voor slechts 55,-