Vergelijkingstest: Kan de Chinese F900GS-kloon op tegen Japanse concurrent?
Op het eerste gezicht ziet de nieuwe, uit China afkomstige Voge DS900X eruit als een kloon van de BMW F900GS, en eigenlijk zelfs een behoorlijk goed gelukte. Maar kan hij ook meekomen met de gevestigde orde in zijn segment? Een direct vergelijk met de Suzuki V-Strom 800DE zal het uitwijzen!
Beide twins starten probleemloos, en terwijl er bij de Suzuki buiten het mooi stille uitlaatgeluid verder niets te horen is, klinkt de Voge stationair draaiend duidelijk luider en produceert bovendien wat mechanische bijgeluiden, zoals tikken en ritselen. Dat verandert niet tijdens het rijden, in het algemeen loopt de Chinese twin duidelijk rauwer en bokkiger dan zijn Japanse concurrent. Bij de transmissie zet dit beeld zich voort. De Suzuki-bak schakelt heel precies en trefzeker, zodat je eigenlijk makkelijk zonder de eveneens zeer goed functionerende quickshifter zou kunnen.
Dit hoge niveau wordt door de Voge niet gehaald. Zijn versnellingsbak voelt wat houterig aan en de schakelwegen zijn ook wat langer. De quickshifter heeft ook meer gas en een hoger toerental nodig om rukvrij te functioneren. Dat geldt ook voor de remmen. De Voge doet het goed, de Suzuki beter. Of het nou gaat om de vertraging, de benodigde handkracht, de doseerbaarheid, de feedback of het ABS-afregelgedrag; de gele machine doet alles een tikje beter.
Toch zijn er natuurlijk ook pluspunten van de Voge ten opzichte van de Suzuki. Welke dat zijn wie wie zich uiteindelijk de winnaar van deze tweestrijd mag noemen, lees je allemaal MotoPlus 21/2024!